A „balkánság” turisztikai értelmezése a TripAdvisor utazási portál tartalomelemzése alapján
Kulcsszavak:
Balkán, turizmus, imázs, élmény, márkaAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy a Balkánhoz kötődő turisztikai szolgáltatásoknak a fogyasztók által balkániként észlelt sajátosságai hordoznak-e olyan karakterisztikus jegyeket, amelyekből Balkan márkanév alatt a turizmusban sikeresen értékesíthető termék fejleszthető.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A tanulmány adatbázisát a TripAdvisor információi szolgáltatták, a népszerű utazási portálról származó 3860 olyan vélemény képezi a tartalomelemzés alapját, amelyben szerepel a Balkán szó.
A KUTATÁS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE, ÚJDONSÁGOK
A TripAdvisor utazási portálon balkániként megjelentetett tapasztalatok alapvetően a földrajzi fekvés megélésére (1), a szélesen értelmezett, a gasztronómiát középpontba helyező kulturális tradíciókra (2) és a mindezekből építkező turisztikai miliőre (3) fókuszálnak.
GYAKORLATI/GAZDASÁGPOLITIKAI JAVASLATOK
A turisztikai termékfejlesztés során, illetve annak következményeként célszerű a balkáni jelző esetlegesen meglévő negatív összetevőit kiküszöbölni és a kínálat sajátosan regionális (tehát a Balkán egészére jellemző) elemeit a marketingkommunikáció segítségével markánsan hangsúlyozni, ezzel lehetőség nyílik egy többnyire pozitív elemeket tartalmazó Balkán márka kiépítésére.