A múzeumi élmény a 21. században. Bécs, Budapest és Prága versenyképessége a múzeumlátogatói értékelések tükrében
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.02.07Kulcsszavak:
városi turizmus, múzeum, látogatói élményAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány célja Bécs, Budapest és Prága komparatív turisztikai elemzésének új szemponttal való bővítése. A múzeumok a városi turizmus kiemelt vonzerői, a turisztikai márka alkotóelemei, a minőségi turizmus szereplői. Segítik a turizmus fenntarthatóságát a helyi kultúra megismerésének lehetősége és szezonnyújtó kiállításaik révén, bár egyre gyakrabban szembesülnek a túlturistásodás kihívásaival. Az intézménytípus hagyományos örökség- és identitásőrzésben játszott kultúraközvetítő szerepét átértelmező folyamat a 20. század vége óta zajlik. Ennek során az informális élethossziglani tanulás tereként, a globális jól-lét szempontjából fontos intézményként, párbeszédet generáló, a társadalmi egyenlőséget segítő közösségi térként egyaránt definiálták.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A turisztikai megközelítés szerint a látogatót az élményígéret vonzza egy múzeumba. A látogatói élmény összetett jelensége napjainkban fontos interdiszciplináris kutatási terület. A tanulmány Budapest és regionális turisztikai versenytársai múzeumainak vonzerejét, valamint az irányukban támasztott látogatói elvárásokat és elégedettséget vizsgálja a TripAdvisor-on megjelenő vélemények tartalomelemzésének módszerével.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A legjobb értékelést szerzett múzeumok többsége egyedül Bécsben klasszikus, nemzetközi vonzásintenzitású kulturális márka. Budapest és Prága esetében jelentős a viszonylag fiatal, magán/alapítványi üzemeltetésű, szolgáltatás-centrikus, különleges témájú intézmények jelenléte. Az előbbi csoportba tartozó múzeumok kapcsán a látogatómenedzsment hiányosságait, az utóbbiak esetében a kiállítás méretét és/vagy színvonalát éri leggyakrabban kritika. A legtöbbször említett fogalomtípus az élmény minősítése, amiben kiemelt szerepet játszik a személyes szolgáltatás és interakció.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A kutatás eredményei segíthetik a múzeumok pozícionálását a turisztikai piacon. A főbb látogatói szegmensek, küldőpiacok igényeinek megismerése további kutatások révén feltétele a múzeum, mint szolgáltató kultúraközvetítő intézmény sikeres működésének több szempontból is (igényre szabott interpretációs lehetőségek, minőségbiztosítás, látogatómenedzsment, potenciális piacok feltárása és elérése).