A bérelhető elektromos rollerek megjelenésének hatása a városi közlekedésre

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.02

Kulcsszavak:

elektromos roller, technológia befogadás, fókuszcsoport

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A városokban egyre nagyobb problémát jelent a folyamatos zajterhelés, a növekvő légszennyezés, a közösen használható terek csökkenő száma és a forgalmi torlódások. Ezen problémák kiküszöbölésére 2017-ben egy új típusú jármű jelent meg a városi közlekedésben, a bérelhető elektromos roller, amely környezetkímélő alternatívát kínál a felhasználók úgynevezett „utolsó mérföld” problémájának megoldására. Az elmúlt években azonban nyilvánvalóvá vált, hogy ha a használatot nem szabályozzák megfelelően, az veszélyt jelenthet a felhasználókra és általában véve a városi közlekedésre. Ezért tanulmányunk célja, hogy megismerjük a közlekedésben résztvevő érdekcsoportoknak a bérelhető elektromos rollerhez kapcsolódó attitűdjeit, valamint rávilágítsunk arra, hogyan lehetne a szabályozással segíteni ennek az újfajta járműnek a városi közlekedési rendszerbe történő integrációját.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Az általunk vizsgált jármű még újnak számít közlekedésben, ezért a primer kutatásunk során fókuszcsoportos interjúkat készítettünk. Ez a módszer kifejezetten alkalmas volt arra, hogy lehetőséget biztosítsunk a diskurzusra a városi közlekedésben résztvevő stakeholderek számára. 2022-ben három, 2023-ban pedig négy dátumot hirdettünk meg a Facebookon keresztül. Összesen 31 fővel (bérelhető elektromos rollert használók és nem használók vegyesen) beszélgettünk személyesen és online 5-8 fős mini csoportokban.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A hét fókuszcsoportos interjú eredményei azt mutatják, hogy a bérelhető elektromos rollerek városi közlekedésbe integrálását a megkérdezettek szerint leginkább a kategorizálás, az edukáció, a megfelelő infrastruktúra kialakítása és a negatív társadalmi hatások minimalizálása segítené. Fontosnak tartják továbbá azt is, hogy a szabályok kidolgozása az érintett felek, valamint szakértők bevonásával történjen és a véglegesítés előtt legyen egy pilot, teszt időszak.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A fókuszcsoportos interjúk során elhangzottak alapján, a vonatkozó szakirodalmat és a környező országok jógyakorlatait figyelembe véve azt javasoljuk, hogy a szabályozás kidolgozása a különböző, közlekedésben részt vevő stakeholderek együttes bevonásával történjen, lehetővé téve ezáltal a szakpolitikai intézkedésekről szóló eszmecseréket, valamint azok hatékonyságának és megvalósíthatóságának megvitatását. Az eredményekre alapozva javasoljuk továbbá, hogy a nyugat-európai példát követve hazánkban is történjen meg az e-rollerek kategorizálása és a használatuk szabályozása.

Szerző életrajzok

Dorottya Szemere, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

PhD hallgató

András Nemeslaki, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

tanszékvezető egyetemi tanár

Hivatkozások

Bögel, P. M. - Upham, P. (2018), “Role of psychology in sociotechnical transitions studies: Review in relation to consumption and technology acceptance”. Environmental Innovation and Societal Transitions, 28, 122-136. https://doi.org/10.1016/j.eist.2018.01.002

Bozzi, A. D., & Aguilera, A. (2021). „Shared E-Scooters: A Review of Uses, Health and Environmental Impacts, and Policy Implications of a New Micro-Mobility Service”. Sustainability, 13(16), 8676. https://doi.org/10.3390/su13168676

Buongiorno, L., Stellacci, A., Cazzato, G., Caricato, P., Luca, B. P. D., Tarantino, F., Baldassarra, S. L., Ingravallo, G., & Marrone, M. (2022), „Slow and Steady Wins the Race: A Comparative Analysis of Standing Electric Scooters’ European Regulations Integrated with the Aspect of Forensic Traumatology”. Sustainability, 14(10), 6160. https://doi.org/10.3390/su14106160

Che, M., Lum, K. M., & Wong, Y. D. (2021), “Users’ attitudes on electric scooter riding speed on shared footpath: A virtual reality study”. International Journal of Sustainable Transportation, 15(2), 152–161. https://doi.org/10.1080/15568318.2020.1718252

della Mura, M., Failla, S., Gori, N., Micucci, A., & Paganelli, F. (2022), “E-Scooter Presence in Urban Areas: Are Consistent Rules, Paying Attention and Smooth Infrastructure Enough for Safety?” Sustainability, 14(21), 14303. https://doi.org/10.3390/su142114303

Frimpong Boamah, E., Miller, M., Diamond, J., Grooms, W., & Hess, D. B. (2024), “The long journey to equity: A comparative policy analysis of US electric micromobility programs”, Journal of Transport Geography, 115, 103789. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103789

Garman, C. M., Como, S. G., Campbell, I. C., Wishart, J., O’Brien, K., & McLean, S. (2020), “Micro-Mobility Vehicle Dynamics and Rider Kinematics during Electric Scooter Riding”, SAE Technical Paper, 2020-01–0935. https://doi.org/10.4271/2020-01-0935

Gössling, S. (2020), “Integrating e-scooters in urban transportation: Problems, policies, and the prospect of system change”, Transportation Research Part D: Transport and Environment, 79, 102230. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102230

Hardt, C., & Bogenberger, K. (2019), “Usage of e-Scooters in Urban Environments”. Transportation Research Procedia, 37, 155–162. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2018.12.178

Hieu, L. T., & Lim, O. T. (2023), “Effects of the Structure and Operating Parameters on the Performance of an Electric Scooter”, Sustainability, 15(11), 8976. https://doi.org/10.3390/su15118976

James, O., Swiderski, J., Hicks, J., Teoman, D., & Buehler, R. (2019), “Pedestrians and E-Scooters: An Initial Look at E-Scooter Parking and Perceptions by Riders and Non-Riders”. Sustainability, 11(20), 5591. https://doi.org/10.3390/su11205591

Kaur, P. (2023), “Automated Embedded IoT Framework Development for Electric Scooters”. In: Saini, A.; Pabla, B. S., Prakash, C., Singh, G., & Pramanik, A., Manufacturing Technologies and Production Systems, 1. edition, 19–30. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781003367161-3

Kazemzadeh, K., & Sprei, F. (2022), “Towards an electric scooter level of service: A review and framework”. Travel Behaviour and Society, 29, 149–164. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2022.06.005

Kleinertz, H., Volk, A., Dalos, D., Rutkowski, R., Frosch, K.-H., & Thiesen, D. M. (2023), “Risk factors and injury patterns of e-scooter associated injuries in Germany”. Scientific Reports, 13(1), 706. https://doi.org/10.1038/s41598-022-25448-z

Kopplin, C. S., Brand, B. M., Reichenberger, Y. (2021), “Consumer acceptance of shared e-scooters for urban and short-distance mobility”. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 91, 102680. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102680

Kostareli, A., Basbas, S., Stamatiadis, N., & Nikiforiadis, A. (2021), “Attitudes of E-Scooter Non-users Towards Users”. In E. G. Nathanail, G. Adamos, & I. Karakikes (Szerk.), Advances in Mobility-as-a-Service Systems, 1278, 87–96, Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-61075-3_9

Kubik, A. (2022), “Selection of an Electric Scooter for Shared Mobility Services Using Multicriteria Decision Support Methods”. Energies, 15(23), 8903. https://doi.org/10.3390/en15238903

Latinopoulos, C., Patrier, A., Sivakumar, A. (2021), “Planning for e-scooter use in metropolitan cities: A case study for Paris”. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 100, 103037. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.103037

Ma, Q., Yang, H., & Yan, Z. (2023), “Use of Mobile Sensing Data for Assessing Vibration Impact of E-Scooters with Different Wheel Sizes”, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2677(8), 388–399. https://doi.org/10.1177/03611981231156586

Ma, Q., Yang, H., Mayhue, A., Sun, Y., Huang, Z., & Ma, Y. (2021), “E-Scooter safety: The riding risk analysis based on mobile sensing data”. Accident Analysis & Prevention, 151, 105954. https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105954

Mattioli, G., Anable, J., & Vrotsou, K. (2016), “Car dependent practices: Findings from a sequence pattern mining study of UK time use data”. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 89, 56–72. https://doi.org/10.1016/j.tra.2016.04.010

Oluwajana, S. D., & Wang, C. M. (2023), “Rationale for governance and effective guidelines towards attainment of shared e-scooter micromobility benefits in Windsor, Ontario”. Case Studies on Transport Policy, 13, 101051. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2023.101051

Pazzini, M., Cameli, L., Lantieri, C., Vignali, V., Dondi, G., & Jonsson, T. (2022), “New Micromobility Means of Transport: An Analysis of E-Scooter Users’ Behaviour in Trondheim”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7374. https://doi.org/10.3390/ijerph19127374

Samadzad, M., Nosratzadeh, H., Karami, H., & Karami, A. (2023), “What are the factors affecting the adoption and use of electric scooter sharing systems from the end user’s perspective?”. Transport Policy, 136, 70–82. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.03.006

Sandesh, B. B., Jogi, A., Pitchaimani, J., & Gangadharan, K. V. (2023), “Design and optimization of an external-rotor switched reluctance motor for an electric scooter”. Materials Today: Proceedings, S2214785323017637. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2023.03.696

Schellong, D., Sadek, P., Schaetzberger, C., Barrack, T. (2019), “The Promise and Pitfalls of E-Scooter Sharing. Boston Consulting Group”. Available online: https://www.bcg.com/publications/2019/promise-pitfalls-e-scooter-sharing

Scorrano, M., & Rotaris, L. (2022), “The role of environmental awareness and knowledge in the choice of a seated electric scooter”. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 160, 333–347. https://doi.org/10.1016/j.tra.2022.04.007

Semenov, A. (2017), “Why will micro mobility industry make the future?”, Available online: https://medium.com/@Splyt/why-will-micro-mobility-industry-make-thefuture-1b0a628ae3d0

Severengiz, S., Finke, S., Schelte, N., & Forrister, H. (2020), “Assessing the Environmental Impact of Novel Mobility Services using Shared Electric Scooters as an Example”. Procedia Manufacturing, 43, 80–87. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2020.02.114

Shariff, A., Bonnefon, J.-F., & Rahwan, I. (2017), “Psychological roadblocks to the adoption of self-driving vehicles”. Nature Human Behaviour, 1(10), 694–696. https://doi.org/10.1038/s41562-017-0202-6

Sobrino, N., Gonzalez, J. N., Vassallo, J. M., & Baeza, M. D. L. A. (2023), “Regulation of shared electric kick scooters in urban areas: Key drivers from expert stakeholders”. Transport Policy, 134, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.02.009

Sokolowski, M. M. (2020), “Laws and Policies on Electric Scooters in the European Union: A Ride to the Micromobility Directive?” European Energy and Environmental Law Review, 29(Issue 4), 127–140. https://doi.org/10.54648/EELR2020036

Sulikova, S., & Brand, C. (2021), “Investigating what makes people walk or cycle using a socio-ecological approach in seven European cities”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 83, 351–381. https://doi.org/10.1016/j.trf.2021.10.008

Szemere, D., Iványi, T., & Surman, V. (2024), “Exploring electric scooter regulations and user perspectives: A comprehensive study in Hungary”. Case Studies on Transport Policy, 15, 101135. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2023.101135

Trivedi, T. K., Liu, C., Antonio, A. L. M., Wheaton, N., Kreger, V., Yap, A., Schriger, D., & Elmore, J. G. (2019), “Injuries Associated With Standing Electric Scooter Use.” JAMA Network Open, 2(1), e187381. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2018.7381

Ventsislavova, P., Crundall, D., Garcia-Fernandez, P., & Castro, C. (2021), “Assessing Willingness to Engage in Risky Driving Behaviour Using Naturalistic Driving Footage: The Role of Age and Gender”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(19), 10227. https://doi.org/10.3390/ijerph181910227

Weiler, V. (2022), „Már 300 rollerparkoló van Budapesten, mostantól Mobi-pont lesz a nevük.” Telex. https://telex.hu/belfold/2022/05/30/mobi-mikromobilitasi-pont-300-rollertarolo

Weschke, J., Oostendorp, R., & Hardinghaus, M. (2022), Mode shift, motivational reasons, and impact on emissions of shared e-scooter usage”. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 112, 103468. https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103468

Yang, H., Ma, Q., Wang, Z., Cai, Q., Xie, K., & Yang, D. (2020), “Safety of micro-mobility: Analysis of E-Scooter crashes by mining news reports”. Accident Analysis & Prevention, 143, 105608. https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105608

Zhang, W., Buehler, R., Broaddus, A., & Sweeney, T. (2021), “What type of infrastructures do e-scooter riders prefer? A route choice model”. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 94, 102761. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102761

Zuniga-Garcia, N., Ruiz Juri, N., Perrine, K. A., & Machemehl, R. B. (2021), “E-scooters in urban infrastructure: Understanding sidewalk, bike lane, and roadway usage from trajectory data”. Case Studies on Transport Policy, 9(3), 983–994. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2021.04.004

Downloads

Megjelent

2024-10-14

Hogyan kell idézni

Szemere, D. és Nemeslaki, A. (2024) „A bérelhető elektromos rollerek megjelenésének hatása a városi közlekedésre”, Marketing & Menedzsment, 58(2), o. 16–28. doi: 10.15170/MM.2024.58.02.02.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek