Az egyetemi kutatók technológiatranszfer-irodákról kialakult véleményének és elvárásainak vizsgálata
Kulcsszavak:
egyetemi technológia transzfer, egyetemi kutatók, üzleti hasznosítás, technológia traszfer irodákAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A kutatás központi kérdése, hogy az egyetemi kutatók milyen elvárásokat támasztanak az egyetemi technológia transzfer irodával szemben, és e tekintetben milyen kutatói csoportok különíthetők el? A felmérés során az egyetemi kutatók szemszögéből tárjuk fel az egyetemi technológia transzfer irodákkal kapcsolatos elvárásokat, amely a kutatói vélemények részletesebb megismerésével a sikeres technológia menedzsmenthez járulhat hozzá.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Az országos online kérdőíves megkérdezés során 660 egyetemi kutató osztotta meg véleményét a témával kapcsolatban. A válaszok alapján klaszterképzéssel a kutatók 4 meghatározó csoportját különítettük el, valamint feltáró faktorelemzés megközelítést alkalmazva főkomponens-elemzéssel azonosítottuk azokat a tevékenységeket, amelyek mentén az egyetemi technológia transzferrel kapcsolatos elvárások és vélemények megjelennek.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Habár a kutatók egy jelentős részének tudomása van az intézményében működő technológia transzfer feladatra kijelölt szervezeti egységről, a kutatók csak egy kis része vett részt együttműködésben az irodával az elmúlt 5 évben. Míg az együttműködés-orientált kutatók körében a potenciális hasznosítható találmányok azonosítása lehet egy fontos terület, amelyben a technológia transzfer iroda segítséget nyújthat, addig a tanácsadás-orientált kutatók körében az irodának nagyobb hangsúlyt kellene fektetnie a kialakult kép javítására.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Ahogy a felmérés eredményei alátámasztották, az egyetemi technológia transzfer irodák által rendelkezésre álló erőforrások hiányát az egyetemi kutatók is érzékelik. A szűkös erőforrások miatt az irodáknak célszerű lehet a tanácsadás-orientált kutatókat, valamint az együttműködés-orientált kutatókat a stratégiájuk középpontjába helyezni – a hasznosítás-orientált kutatók mellett –, hiszen felkészültségüket és attitűdjüket tekintve ezen kutatói csoportok vonhatóak be legkönnyebben az egyetemi technológia transzfer ösztönzésébe. Míg az együttműködés-orientált kutatók esetén az üzletileg hasznosítható kutatási eredmények azonosítása lehet célravezető, addig a tanácsadás-orientált kutatók körében fontos lenne az irodáról kialakult imázs javítása.
Köszönetnyilvánítás: A kutatás elkészítését a „Harmadik generációs összehangolt szolgáltatási portfólió és irányítási rendszer kialakítása, valamint stratégiai jellegű optimalizálás megvalósítása közösségitípusú felsőoktatási együttműködés formájában Dél- Kelet Magyarországon” című TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0004 számú pályázat tette lehetővé.