Az egyetemi fenntarthatóság hallgatói észlelésének mérése

Szerzők

  • Szabolcs Nagy Miskolci Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.KSZ.02.04

Kulcsszavak:

fenntartható egyetem, fontosság-teljesítmény elemzés, hallgatói elégedettség, hallgatói elvárások

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A modern egyetemek egyre újabb kihívásokkal szembesülnek, beleértve a fenntarthatósági célkitűzéseknek való megfelelést is. Ezért alapvető fontosságú számukra, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos teljesítményüket mérni tudják, és be tudják azonosítani erősségeiket és gyengeségeiket ezen a területen. Jelen tanulmány a szerző által fejlesztett fenntartható egyetem skálát a fontosság-teljesítmény elemzéssel kombinálva tárja fel az egyetemi fenntarthatóság kulcsfontosságú területeit a Miskolci Egyetem vonatkozásában.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A hallgatók által észlelt egyetemi fenntarthatóság mérése érdekében egy 21 változóból álló, saját fejlesztésű mérési konstrukció, a ’fenntartható egyetem skála’ került kialakításra és lekérdezésre a Miskolci Egyetem hallgatói körében egy online kérdőíves vizsgálat során. A mérési skála validálása Cronbach-alfa mutató segítségével történt. A fontosság-teljesítmény elemzés alkalmazásával került sor az erősségek és a kritikus területek beazonosítására.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A fenntartható egyetem skála megbízható konstrukciónak bizonyult az egyetemi fenntarthatóság különböző aspektusainak mérésére, míg a fontosság-teljesítmény elemzés segítségével lehetővé vált a fenntarthatósággal kapcsolatos erősségek és gyengeségek beazonosítása. A hallgatók által észlelt egyetemi fenntarthatóság legfontosabb elemének a szelektív hulladékgyűjtés bizonyult.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A tanulmány, mely az egyetemi döntéshozók és a kutatók számára is hasznos lehet, olyan módszertant és skálát mutat be, amelyek hozzájárulhatnak a hagyományos egyetemek fenntartható felsőoktatási intézményekké való átalakításához. A ’fenntartható egyetem skála’ fontosság-teljesítmény elemzéssel való kombinálása lehetővé teszi bármely egyetem menedzsmentje számára az adott intézmény fenntarthatósági erősségeinek és gyengeségeinek a meghatározását, illetve az erősségeken alapulva a hatékonyabb pozícionálást, illetve a hallgatók elégedettségének a növelését a gyengeségek megszüntetésén keresztül

Információk a szerzőről

Szabolcs Nagy, Miskolci Egyetem

habilitált egyetemi docens

Hivatkozások

Benito Olalla, C., Merino, A. (2019), ”Competences for sustainability in undergraduate business studies: A content analysis of value-based course syllabi in Spanish universities.” The International Journal of Management Education, 17(2), 239–253. DOI: 10.1016/j.ijme.2019.02.006

Chapleo, C., Simms, C. (2010), ”Stakeholder analysis in higher education: A case study of the University of Portsmouth.” Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 14(1), 12–20. DOI: 10.1080/13603100903458034

Dagiliūtė, R., Liobikienė, G., Minelgaitė, A. (2018), ”Sustainability at universities: Students’ perceptions from Green and Non-Green universities”. Journal of Cleaner Production, 181, 473–482. DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.01.213

Degtjarjova, I., Lapina, I., Freidenfelds, D. (2018), ”Student as stakeholder: “Voice of customer” in higher education quality development.” Marketing and Management of Innovations, (2), 388–398. DOI: 10.21272/mmi.2018.2-30

Grecu, V., Ipiña, N. (2014), ”The Sustainable University – A Model for the Sustainable Organization.” Management of Sustainable Development, 6(2), 15–24. DOI: 10.1515/msd-2015-0002

Leal Filho, W., Manolas, E., Pace, P. (2015), ”The future we want: Key issues on sustainable development in higher education after Rio and the UN decade of education for sustainable development.” International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(1), 112–129. DOI: 10.1108/IJSHE-03-2014-0036

Li, Y., Gu, Y., Liu, C. (2018), ”Prioritising performance indicators for sustainable construction and development of university campuses using an integrated assessment approach.” Journal of Cleaner Production, 202, 959–968. DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.08.217

Lukovics, M., Zuti, B. (2017): ”New Functions of Universities in Century XXI Towards “Fourth Generation” Universities ”, Academia.edu 9: Paper ID: 20371078. San Francisco, California. https://ssrn.com/abstract=3022727

Mainardes, E. W., Alves, H., Raposo, M. (2010), ”An Exploratory Research on the Stakeholders of a University.”, Journal of Management and Strategy, 1(1), p76. DOI: 10.5430/jms.v1n1p76

Martilla, J. A., James, J. C. (1977), ”Importance-Performance Analysis”, Journal of Marketing, 41(1), 77–79. DOI: 10.1177/002224297704100112

Nejati, M., Nejati, M. (2013), ”Assessment of sustainable university factors from the perspective of university students”, Journal of Cleaner Production, 48, 101–107. DOI: 10.1016/j.jclepro.2012.09.006

Paletta, A., Fava, F., Ubertini, F., Bastioli, C., Gregori, G., Camera, F. L., Douvan, A. R. (2019), ”Universities, industries and sustainable development: Outcomes of the 2017 G7 Environment Ministerial Meeting”, Sustainable Production and Consumption, 19, 1–10. DOI: 10.1016/j.spc.2019.02.008

Papp-Váry, Á., Lukács, R (2019): ”Is sustainability a value element of higher education?” CASE III-1. in Rekettye, G. Value Creation 4.0. Transnational Press, London, 179-183.

Pawłowski, K. (2009), ”The ‘Fourth Generation University’ as a Creator of the Local and Regional Development”, Higher Education in Europe, 34(1), 51–64. DOI: 10.1080/03797720902747017

Shahbudin, A. S. M., Nejati, M., Amran, A. (2011), ”Sustainability-based knowledge management performance evaluation system (SKMPES): Linking the higher learning institutes with the bottom billions”, African Journal of Business Management, 5, 8843–8853.

Soini, K., Jurgilevich, A., Pietikäinen, J., Korhonen-Kurki, K. (2018), ”Universities responding to the call for sustainability: A typology of sustainability centres”, Journal of Cleaner Production, 170, 1423–1432. DOI: 10.1016/j.jclepro.2017.08.228

Wright, T. (2010), ”University presidents’ conceptualizations of sustainability in higher education”, International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(1), 61–73. DOI: 10.1108/14676371011010057

INTERNETES HIVATKOZÁSOK - ONLINE REFERENCES

ENSZ (2022), Sustainable Development Goals. United Nations, http://un.org/sustainabledevelopment (Utolsó letöltés: 2022.06.01.)

Greenmetric (2022), UI Greenmetric World University Rankings, Overall Rankings, https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2021 (Utolsó letöltés: 2022.06.01.)

Downloads

Megjelent

2023-05-02

Hogyan kell idézni

Nagy, S. (2023) „Az egyetemi fenntarthatóság hallgatói észlelésének mérése”, Marketing & Menedzsment, 57(Különszám EMOK 2), o. 35–44. doi: 10.15170/MM.2023.57.KSZ.02.04.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek