Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Egy részvételi kutatás tapasztalatai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02

Kulcsszavak:

fenntartható életmód, fogyasztás, részvételi kutatás, ökoklub

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJAI

A mélyülő, globális léptékű ökológiai válság meghatározó előidézőinek egyike a fenntarthatatlan termelési és fogyasztási módok terjedése. Az elmozdulás a fenntartható életmód felé szükségszerű, azonban számos nehézségbe ütközhet. Jelen kutatás a tényleges viselkedésre és annak változására fókuszálva mutatja be a közösség jelentőségét a fenntartható életmód ösztönzésére, miközben hangsúlyozza a részvételi kutatásban rejlő lehetőségeket.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Részvételi kutatást végeztünk nagyvárosi egyetemista és friss diplomás fiatalok körében, úgynevezett ökoklubok segítségével. Kvalitatív elemzésünk adatforrásai a fenntarthatóságra törekvő viselkedésről készített előzetes felmérés, az ökoklub találkozók online videofelvételei és azok leiratai, a fenntartható életmódhoz kapcsolódó heti mérések adatai, valamint egyéni reflexiós szövegek és utólagos mélyinterjúk voltak.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Kutatási eredményeink megerősítették a közösség fontosságát a fenntartható életmód felé való elmozdulásban. Az ökoklub elméleti és gyakorlati tudást adott a résztvevőknek, miközben a fogyasztói felhatalmazódás eszközeként is szolgált. Emellett kutatásunk feltárta a fenntartható szándék és a magatartás közötti eltérés jellemző okait, valamint azokat a tényezőket, amelyek segítik és akadályozzák a fenntartható életmód követését. Eredményeink egyértelműen jelzik a részvételi kutatás hasznosságát a fenntarthatóbb életmód és fogyasztás vizsgálatában.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Eredményeink szerint a fenntartható életmód elsajátításához segítségre van szüksége a fogyasztóknak, amely érkezhet az állami, a civil és a vállalati szféra szereplőitől egyaránt. Kutatásunk eredményei a fenntarthatósággal foglalkozó közösségeken keresztül kapott támogatás hasznossága mellett érvelnek. Kutatásmódszertani szempontból pedig javasoljuk a részvételi kutatás használatát a téma mélyebb megértéséhez.

Szerző életrajzok

Agnes Neulinger, Pécsi Tudományegyetem

kutató

Míra Júlia Nagy, Felfel AG

Revenue and Category Management trainee

Zsuzsa Petróczi, Air France - KLM

Regionális Digitális Marketing és Kampány Koordinátor

Gabriella Kiss, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi docens

Tamás Veress, Budapesti Corvinus Egyetem

tanársegéd

Orsolya Lazányi, ESSRG

kutató

Hivatkozások

Axon, S. (2016), "“The Good Life”: Engaging the public with community-based carbon reduction strategies", Environmental Science and Policy, 66, 82-92. DOI:10.1016/j.envsci.2016.08.007

Axon, S. (2017), "”Keeping the ball rolling”: Addressing the enablers of, and barriers to, sustainable lifestyle", Journal of Environmental Psychology, 52, 11-25. DOI:10.1016/j.jenvp.2017.05.002

Baumeister, R. F. (2002), "Yielding to Temptation: Self-Control Failure, Impulsive Purchasing, and Consumer Behavior", Journal of Consumer Research, 28(4), 670-76. DOI:10.1086/338209

Csutora M. (2012), "One more awareness gap? The Behaviour Impact Gap Problem", Journal of Consumer Policy, 35, 145-163. DOI:10.1007/s10603-012-9187-8

De Young, R. (2000), "Expanding and evaluating motives for environmentally responsible behavior", Journal of Social Issues, 56(3), 509-26. DOI:10.1111/0022-4537.00181

Follows, S. B. & Jobber, D. (2000), "Environmentally responsible purchase behaviour: a test of a consumer model", European Journal of Marketing, 34(5-6), 723-46. DOI:10.1108/03090560010322009

Hines, J. M., Hungerford, H. R. & Tomera, A. N. (1987), "Analysis and Synthesis of Research on Responsible Environmental Behavior: A Meta-Analysis", The Journal of Environmental Education, 18(2), 1-8. DOI:10.1080/00958964.1987.9943482

Hofmeister-Tóth Á., Kasza-Kelemen K., & Piskóti M. (2013), "A környezetbarát fogyasztói magatartás motivációinak és a pszichográfiai tényezők hatásainak vizsgálata Magyarországon", Marketing & Menedzsment, 47(3), 34-42.

Kasza-Kelemen K., Neulinger A., Kiss G., Veress T. (2022), “A társas tanulás eredményei a fenntartható fogyasztást előmozdító budapesti gyakorlatközösségekben”, Vezetéstudomány, 53(1), 2-14. DOI: 10.14267/VEZTUD.2022.01.01

Kiss, G., Pataki, Gy., Köves, A. & Király, G. (2017). "Framing Sustainable Consumption in Different Ways: Policy Lessons from Two Participatory Systems Mapping Exercises in Hungary", Journal of Consumer Policy, 4(1), 1-19. DOI:10.1007/s10603-017-9363-y

Kollmuss, A. & Agyeman, J. (2002), "Mind the Gap: Why Do People Act Environmentally and What Are the Barriers to Pro-Environmental Behavior?" Environmental Education Research, 8(3), 239-260. DOI:10.1080/13504620220145401

Middlemiss L. (2011), "The effects of community-based action for sustainability on participants' lifestyles", Local Environment, 16(3), 265-280, DOI:10.1080/13549839.2011.566850

Neulinger Á., Kiss G., Veress, T. & Lazányi O. (2021), "Részvételi kutatás a fogyasztói magatartás megértésére és a fenntartható életmód felé való elmozdulás elősegítésére: elméleti áttekintés", in: Mitev A., Csordás T., Horváth D. & Boros K. (szerk.), Post-traumatic marketing: virtuality and reality, Proceedings of the EMOK 2021 International Conference, Budapest, 553.

Røpke, I. (2009), "Theories of practice − New inspiration for ecological economic studies on consumption", Ecological Economics, 68(10), 2490-97. DOI:10.1016/j.ecolecon.2009.05.015

Salaysay, L. J. L. (2018), "Can a Facebook Group Make People’s Lifestyle Zero-Waste?", in: E-Proceedings of International Conference on Distance Learning, Sukhothai Thammathirat Open University, Nonthaburi, Thailand, 223-229. ISBN 9786161619534

Schäfferné Dudás K. (2019). "A zöldmarketing perspektívái", Marketing & Menedzsment, 41(6), 4-12.

Shepard, P. M., & Corbin-Mark, C. (2009), "Climate Justice", Environmental Justice, 2(4), 163-166. DOI:10.1089/env.2009.2402

Thøgersen, J. (2005), "How may consumer policy empower consumers for sustainable lifestyles?", Journal of Consumer Policy, 28(2), 143-178. DOI:10.1007/s10603-005-2982-8

Thøgersen, J. (2014), "Unsustainable consumption: Basic causes and implications for policy", European Psychologist, 19(2), 84-95. DOI:10.1027/1016-9040/a000176

Törőcsik M. & Szűcs K. (2022), Fogyasztói magatartás: Mintázatok, trendek, alkalmazkodás, Budapest: Akadémiai Kiadó. DOI: 10.1556/9789634546351

Downloads

Megjelent

2023-06-22

Hogyan kell idézni

Neulinger, A., Nagy, M. J., Petróczi, Z., Kiss, G., Veress, T. és Lazányi, O. (2023) „Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Egy részvételi kutatás tapasztalatai”, Marketing & Menedzsment, 57(1), o. 15–24. doi: 10.15170/MM.2023.57.01.02.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei