A társadalmilag felelős fogyasztás egyes jellemzőinek vizsgálata egyetemi hallgatók körében

Szerzők

  • Noémi Csigéné Nagypál Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közgazdaságtudományok Intézet Környezetgazdaságtan Tanszék
  • Georgina Görög Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közgazdaságtudományok Intézet Környezetgazdaságtan Tanszék

Kulcsszavak:

társadalmilag felelős fogyasztás, vállalatok társadalmi felelősségvállalása, kérdőíves felmérés

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Tanulmányunk célja a társadalmilag felelős fogyasztás jellemzőinek vizsgálata és ennek egyes elemeinek megvalósulásának, valamint akadályozó tényezőinek felmérése egyetemi hallgatók körében. A társadalmilag felelős fogyasztás fő jellemzőinek bemutatása mellett kitérünk az ehhez szorosan kapcsolódó környezettudatos fogyasztás jellemzésére is, valamint a fogyasztói döntéshozatal vizsgálatára a felelősségvállalás szemszögéből. Célunk volt még annak vizsgálata, hogy a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR) miként járulhat hozzá a felelős fogyasztói magatartáshoz.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A tanulmány két fő részből áll. Először a nemzetközi és hazai vonatkozó szakirodalom áttekintése alapján vizsgáltuk a témakört. Az ezt követő empirikus vizsgálat során kérdőíves felméréssel tanulmá­nyoztuk, hogy melyek a felelős fogyasztói magatartás gyakorlati megvalósulásának lehetőségei, illetve akadályozó tényezői. A fogyasztói döntéshozatal összefüggéseit egy speciális fogyasztói csoporton, az egyetemi hallgatók esetében vizsgáltuk. A válaszok értékeléséhez a leíró statisztika, egy nem-paraméteres próba (χ2 próba) és a rangkorrelációs elemzés módszereket alkalmaztuk.

A KUTATÁS LECFONTOSABB EREDMÉNYE, ÚJDONSÁGOK

A szakirodalom áttekintése alapján megállapítjuk, hogy a felelős fogyasztás ösztönzése egy újabb felelősségvállalási szintet jelent a Carroll (1991) által kidolgozott társadalmi felelősségvállalási piramisban. Az empirikus felmérés, amely az Y-generáció egy speciális csoportjának - egyetemi hallgatók - felelős fogyasztói jellemzőit vizsgálja legfontosabb eredménye, hogy a felelős és környezettudatos fogyasztás nem elsősorban a jövedelmi helyzettől függ. A vizsgált célcsoport jellemzően környezettudatosnak tartja magát, azonban a gyakorlatban főleg azokat a felelős fogyasztói magatartásformákat választják, amelyek egyszerűbben megvalósíthatóak.

GYAKORLATI/GAZDASÁGPOLITIKAI JAVASLATOK

A kutatást érdemes volna kiterjeszteni a teljes hazai lakosságra és az egyes fogyasztói csoportok eseté­ben mind a vállalatok, mind pedig a kormányzat részéről más-más ösztönzőkre volna szükség a felelős fogyasztás támogatására. A szakirodalmi áttekintés és az empirikus kutatás, illetve annak tervezett kiterjesztése hozzájárulna a vállalati társadalmi felelősségvállalás és a felelős fogyasztás egymást erősítő viszonyának fejlesztéséhez.

Downloads

Megjelent

2019-11-01

Hogyan kell idézni

Csigéné Nagypál, N. és Görög, G. (2019) „A társadalmilag felelős fogyasztás egyes jellemzőinek vizsgálata egyetemi hallgatók körében”, Marketing & Menedzsment, 49(2), o. 3–18. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/949 (Elérés: 13 október 2024).

Folyóirat szám

Rovat