A CSR egyik lehetséges jövője, a társadalmi vállalkozó és a társadalmi vállalkozói attitűd mérése
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.EMOK.02Kulcsszavak:
társadalmi vállalkozó, vállalkozói attitűd, társadalmi érzékenység, CSR attitűdAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A CSR napjainkban egyre divatosabb kifejezéssé válik, ám ezzel együtt egyre több esetben derül ki, hogy a felelős tevékenység mögött nem a ’társadalmi jó’ szolgálata áll, hanem egyszerűen csak új marketingeszköznek tekintik a vállalatok. Ugyanakkor a társadalmi vállalkozók megjelenésével egy lehetséges új jövőkép is körvonalazódni látszik a valódi felelősségvállalás kapcsán. A tanulmány célja kettős, egyfelől a társadalmi vállalkozó fogalmának bemutatása és annak a CSR keretrendszerében való értelmezése, majd ezt követően a társadalmi vállalkozói attitűd mérésére szolgáló eszköz kialakítása.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A tanulmány tisztázza a társadalmi vállalkozás és vállalkozó fogalmát és vizsgálja a társadalmi vállalkozások vállalkozói spektrumon elfoglalt helyét. Ezek alapján került meghatározásra, hogy a társadalmi vállalkozói attitűd mérésekor milyen aspektusokat veszünk számításba. A mérésre alkalmas kérdőív kidolgozása szekunder kutatás segítségével történt, amely a három fő kérdésblokk (vállalkozói attitűd, társadalmi érzékenység, CSR attitűd) esetében alkalmazott és validált skálák feltárását és integrálását foglalja magában.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Úgy tűnik, hogy a vállalkozók új generációja mentheti meg a CSR koncepciót, ám ennek mérésére szolgáló elfogadott kérdőív nem létezett. E vállalkozói szándék és attitűd mérését lehetővé tevő kérdőív összeállítása történt meg a tanulmányban. Ennek eredményeképp pedig célunk a létrehozott skála validálása, annak vizsgálata, hogy a három fő blokk mindegyike valóban jó közelítéssel méri a társadalmi vállalkozói attitűdöt elsősorban egyetemisták körében.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Kutatásunk hazai és nemzetközi szinten is hiánypótló, eredményei alapját adják további kutatásoknak a társadalmi vállalkozások mélyebb megértése céljából. A következő lépésben pedig szükséges a kérdőív tesztelése, amelyet a cikk megírását követően el is kezdtünk.