CSR az innováció szolgálatában. A Tungsram, mint a kormány-stratégiai partner vállalata CSR tevékenységének esetalapú vizsgálata

Szerzők

  • Norbert Katona Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Judit Tessényi Partiszkon Társadalomkutató

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.04.07

Kulcsszavak:

vállalati stratégia, vállalatok társadalmi felelősségvállalása, innováció, piac, változásmenedzsment

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány fókuszában a Tungsram, mint a magyar kormány stratégiai partnervállalata társadalmi felelősségvállalásának (angol rövidítés alapján CSR) feltérképezése áll. A vizsgálati cél alapján a szerzők egy összetett rendszer megragadására vállalkoztak: felvázolták a társaság CSR tevékenységeit, folyamatait az érintettek azonosításától azok bevonásáig, a folyamatok menedzselésén keresztül, az eredmények méréséig egészen azok visszacsatolásáig.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Az eredmények feltárása érdekében a szerzők dokumentumelemzést végeztek illetve két félig strukturált interjút folytattak. Módszertanukat kvantitatív vizsgálattal egészítették ki, amely a munkavállalók elégedettségének felmérésére összpontosított.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Korábbi irodalom-feldolgozási munkák és esettanulmányok eredmény-dimenzióival összecsengve megállapítható, hogy a Tungsram társadalmi felelősségvállalási céljai mögött (i) üzleti döntés és üzleti döntéshozók állnak, (ii) a társaság CSR tevékenységei túlmutatnak a jogszabályokban rögzített alapvetéseken és kötelező érvényű szabályzókon, valamint (iii) a cégcsoport innovatív megoldások kifejlesztése és piaci bevezetése segítségével dolgozik a fenntartható és kevésbé környezetterhelő technológiák elterjesztéséért. A nemzetközi piacokon való jelenlét fejlesztéséhez kiemelten fontos a tudományos és innovációs centrumokhoz való kapcsolódás, illetve egyes okos-megoldások nagyobb, összetettebb projektben történő, reprezentatív kivitelezése és tesztelése, amely üzleti célokhoz megfelelő és rugalmas keretrendszert biztosít a kormányzattal megkötött stratégiai együttműködés is.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Az átalakuló piacot, a jelenleg még formáló stratégiát és a korábbi multinacionális tulajdonosról való leválását követő szervezet-átalakítási folyamatokat egyelőre még nem csontosodott CSR szervezet támogatja, amely ugyanakkor formálja saját jövőképét és tudatában van annak, hogy már nem egy multinacionális vállalat központjában megálmodott akciókat kell lokalizálnia, hanem speciális, „Tungsram-fókuszú” programokat kell kidolgoznia. A programok tervszerű továbbfejlesztésével és standard mutatórendszerek kidolgozásával, visszacsatolásával a jövőben még eredményesebben támogathatják a társaság hazai és külpiaci működését.

Szerző életrajzok

Norbert Katona, Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

vendégoktató

Judit Tessényi, Partiszkon Társadalomkutató

külső kutató

Downloads

Megjelent

2020-03-01

Hogyan kell idézni

Katona, N. és Tessényi, J. (2020) „CSR az innováció szolgálatában. A Tungsram, mint a kormány-stratégiai partner vállalata CSR tevékenységének esetalapú vizsgálata”, Marketing & Menedzsment, 53(4), o. 75–87. doi: 10.15170/MM.2019.53.04.07.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek