Értékesek-e a mémek? Internetes mémérték a felhasználók véleményén keresztül

Szerzők

  • Dóra Horváth Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar Marketing és Média Intézet Marketing-, Média- és Designkommunikáció Tanszék
  • Ariel Mitev Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar Marketing és Média Intézet Marketing Tanszék

Kulcsszavak:

internetes mémek, mémérték, márka

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Az internetes mémek a márkákhoz hasonlóan versenyre kelnek a fogyasztó fejében elfoglalt helyért (lásd Ries és Trout 1981) és a márkajelzésekhez hasonlóan agyunkba égnek a legemlékezetesebbek. A mémek ugyanakkor a márkáktól eltérnek abban, hogy alulról építkeznek, valamint lényegesen gyorsabb életciklust futhatnak be. A szlogenek fennkölten hirdetik a márka kiválóságát, a mémek azonban inkább a karneváli, a hatalmat lefokozó képi vagy szófordulatokat használnak. Lényegesen gyorsabban követik a digitális kultúra jelenségeit, mint ahogy erre bármely márka képes lenne. Kutatásunk célja annak megértése, hogy miben áll a „mémség” a digitális kultúra bennszülöttei számára, vannak-e olyan aspektusok, amelyek megmagyarázzák, hogy miért lényegesek, számukra a mémek.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Kutatásunk szabadon választott internetes mémekről szóló fogyasztói narratívák tartalomelemzése alapján készült: 2013 tavaszán 95,2014 őszén 47 egyetemista közel 200 különböző internet mémről írott saját története szolgált az elemzés alapanyagául.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A mémeknek a márkaértékekhez hasonlóan meghatározható az értéke, ezt hívjuk internetes mémértéknek, melyet a márkaérték elméletek (lásd pl. Aaker 1996; Keller 2003) logikája alapján hoztunk létre, és az alábbi dimenziói vannak: egyediség, felismerhetőség, aktualitás, variálhatóság, azonosulás lehetősége, maszkszerűség, humor, szerethetőség, problémaérzékenység.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Mivel a mémek számos tulajdonságban hasonlítanak a márkákra, valamint a márkaértékhez hasonlóan a mémeknek is van értéke, a mémek táptalaját jelenthetik az alulról szerveződő márkáknak vagy kommunikációs kampányoknak (lásd pl. társadalmi célú kampányok).

Downloads

Megjelent

2019-10-30

Hogyan kell idézni

Horváth, D. és Mitev, A. (2019) „Értékesek-e a mémek? Internetes mémérték a felhasználók véleményén keresztül”, Marketing & Menedzsment, 50(1), o. 25–35. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/909 (Elérés: 30 április 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >>