Tervező diákok, oktatás, designkommunikáció és egy akciókutatás fenntartható eredménye
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.06Kulcsszavak:
fenntarthatóság, oktatás, designkommunikáció, akciókutatásAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A fenntarthatóság egyre fontosabbá váló kulcsfogalom az alapfokú oktatásban. Az általános iskolás diákok az iskola mellett a szülők és a média irányából is kapcsolatba kerülnek a fenntarthatóság és a tudatosság fogalmával. Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy miért épp a fenntarthatóság, mint meghatározó téma jelenik meg a legnagyobb arányban egy általunk létrehozott a megszokott iskolai feladatmegoldó keretektől eltérő innovatív szituációban. Arra keressük a választ, hogy ezt a pozitív eredményt a designkommunikáció módszertanának alkalmazása mellett hogyan lehet elmélyíteni és attitűd szinten hatást gyakorolni, a gondolatokat cselekvéssé formálni az oktatási kereteken belül. Távolabbi célként megjelenik a fenntarthatóság tudatos integrálása az oktatásba a designkommunikáció módszertanának fókuszba helyezésén keresztül.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A tanulmányban a kvalitatív kutatási megközelítést mutatjuk be. Akciókutatásunk során egy saját fejlesztésű workshop sorozat eredményét ismertetjük, mely megvalósult minden magyarországi megyében, hatodik osztályos tanulók és osztályfőnökeik bevonásával. Az akciótanulás részeként a diákok tervezői, valós problémára építő módszertan segítségével vállalkoztak otthonuk jobbá tételére, az eredmény megszületéséhez az egész osztály együtt gondolkodására volt szükség. Támpontok, iránymutatás, elvárt eredmény, kész megoldási modulok biztosítása nélkül oldották meg a feladatokat Támpontok, iránymutatás, elvárt eredmény, a jó konkrét determinálása hiányában kellett létrehozni a megoldást.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A kutatás eredménye során megfigyelhető volt, hogy majdnem minden osztály az otthon fogalmát a környezettel azonosította, és az otthon jobbá tételét szinte kivétel nélkül abban látták, hogy a környezetükkel szemben tudatos viselkedést tanúsítanak, illetve erre másokat is buzdítanak.
A tanulmány fő célkitűzése, hogy egy kreatív, innovatív, tervezői szemléletmódra építő oktatásmódszertani eszköz valós alkalmazásának egy kiemelt részeredményét bemutassa. Ismertetjük a cikkben a 21 workshop során megalkotott projekteket, melyek a fenntarthatóságot állították a középpontba, továbbá feltárjuk az összefüggéseket a kutatás és a szakirodalom ide vonatkozó eredményei között a fenntartható fejlődés pedagógiájának dimenziójából.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Tanulmányunkkal szeretnénk rávilágítani, hogy a pedagógusok nyitottsága és egy kreatív módszertan együttes alkalmazása a zárt iskolai keretrendszerben, egy tudatosan felépített kreatív-tervezői oktatásmódszertani eszköz alkalmazásán keresztül, egy teljesen újszerű és a fenntartható fejlődés pedagógiájában kifejezetten hatékonyan alkalmazható lehetőséget kínál az oktatás és nevelés szereplői, legfontosabb érintettjei számára. A megoldás nem igényli semmilyen új eszköz, berendezés beszerzését.