Kultúrám a márkám – A munkáltatói márkaépítés és a szervezeti kultúra kapcsolata
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.02.01Kulcsszavak:
márka, megtartás, lojalitás, trend, HR, kommunikációAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A munkáltatói márkaépítés tudatos alakítása számos területen fejti ki hatását a szervezeti tevékenységben annak érdekében, hogy mind a belső, mind a külső érintettek felé a vállalat legvonzóbb adottságait és előnyeit kommunikálja. A munkáltatói márkaépítés többek között érinti a kommunikációt, a szervezeti értékeket, a különböző szervezethez kötődő szimbólumokat, és ceremóniákat – azaz a szervezeti kultúra számos pontját. A kutatás során arra kerestük a választ, hogy a megfelelően kialakított szervezeti kultúra nélkül működhet-e munkáltatói márkaépítés, illetve melyek azok a fő tényezők, amelyek az „employer branding” folyamatot a szervezeti kultúrával összekötik.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A téma feltárását szekunder kutatásra alapoztuk. Az információk külső forrásból álltak rendelkezésre, kutatási jelentések, szakcikkek és egyéb szakirodalmak formájában. A cikk hazai és nemzetközi kutatások eredményeit foglalja össze új keretrendszerbe helyezve azokat. A tanulmányban a meglévő adatok közötti összefüggéseket, kapcsolódási pontokat leíró jelleggel vizsgáltuk, melynek következtében folyamatokat hangoltunk össze a munkáltatói márkaépítés és a szervezeti kultúra kapcsán.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A munkáltatói márka és a szervezeti kultúra elemei kategorizálhatók és összehasonlíthatók. A feldolgozott szakirodalmi megközelítések tükrében a területek összehangolt működtetése céljából kialakítható egy elméleti keretrendszer, ami folyamatként értelmezi a két terület működését és egyben érzékelteti azok szoros kapcsolatát. Megállapítottuk, hogy a megfelelően kialakított szervezeti kultúra képes a munkáltatói márka megalapozására, azonban annak sikeressége leginkább azon múlik, hogy a célcsoport számára vonzó-e az, amit az adott szervezet képvisel.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A szervezeti kultúra legfontosabb irányelvei a gyakorlatban oly módon képesek erősíteni a szervezeti működést, hogy többek között a munkáltatói márkaépítés támogatását is szolgálják. Ennek mentén azon szervezetek, amelyek tudatos munkáltató márka kiépítésére törekednek, elsődlegesen a belső szervezeti kultúra feltárását, kategorizálását és optimalizálását kell, hogy megcélozzák, csak ezt követően célszerű annak elemeit a külső és belső érdekeltek felé kommunikálni. A munkáltatói márkaépítésnél ugyanakkor a stratégiai megvalósítás érdekében előnyös annak folyamatát is részekre bontva megtervezni és kivitelezni.
Köszönetnyilvánítás: Az Emberi Erőforrások Minisztériuma ÚNKP-19-3 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának támogatásával készült.