Magyarországi lakosok nyitottsága a megosztáson alapuló szolgáltatások iránt szocio-demográfiai tényezők mentén
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.EMOK.05Kulcsszavak:
sharing economy, közösségi gazdálkodás, fogyasztói magatartás, szocio-demográfiaAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A megosztáson alapuló közösségi szolgáltatások (sharing economy) az elmúlt években dinamikusan fejlődtek, egyre nagyobb teret nyernek bizonyos iparágakban. Az új jelenséget megközelíthetjük szociológiai szempontból, amely a fogyasztók változóban lévő viselkedésére hívja fel a figyelmet, közgazdasági szempontból, amely szerint versenyélénkítő hatása van az innovatív megoldásnak, és menedzsmenttudományi irányból, amely az új üzleti modellre hívja fel a figyelmet. Tanulmányunkban a fogyasztókat, illetve a potenciális fogyasztókat vizsgáltuk, azon belül is a nyitottságukat ezen innovatív szolgáltatások irányába, mindezt szocio-demográfiai tényezők mentén.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Magyarországon országos reprezentatív minta keretében vizsgáltuk a fogyasztókat. Adatfelvétel után kereszttáblás módszerrel vizsgáltuk, hogy a szocio-demográfiai tényezők miként befolyásolják a szolgáltatások iránti nyitottságot, valamint faktoranalízissel megnéztük, hogy a különböző internethasználati szokások milyen hatással vannak a nyitottságra.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Az emberek közel 40%-a nyitott valamely megosztáson alapuló szolgáltatás igénybevételére. Szocio-demográfiai szempontból a tanulók, ill. az aktív munkavállalók, a családosok, a fiatalabb generációk, a nagyvárosi, a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező és a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó emberek a nyitottabbak a szolgáltatás igénybevételére. Továbbá a válaszadók internetes tevékenységei alapján négy faktort tudtunk létrehozni: szórakozás biztosító, komplex tartalom készítés, közösségi, és böngésző-e-mailező internetes tevékenységek. Megállapítottuk, hogy mind a négy internetes tevékenység jobban jellemző a nyitott csoportra.
JAVASLATOK
Eredményeink alapján a megosztáson alapuló szolgáltatások igénybevételére igen nagy a nyitottság, de még viszonylag kevés használó van. A célpiaci meghatározásunk alapján a megosztáson alapuló platformok üzemeltetői jobban meg tudják célozni a potenciális használókat forgalmuk növelése érdekében. Ugyanakkor egy-egy iparág esetén a hagyományos üzleti modellben működő vállalatok számára is kulcsfontosságú lehet a saját fogyasztói bázisuk megvédése, eredményeink rámutatnak a legveszélyeztetettebb célcsoportokra.
A kutatás a Magyar Telekom Nyrt. támogatásával valósult meg.