A digitális birkatudat nyomában - Z generációs kommunikációs viselkedési minta
Kulcsszavak:
Z generáció, fragmentáció, SPSS, klaszteranalízisAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A médiaeszközök elterjedése, az okostelefon használat, a youtube letöltések, a Facebook posztok napi gyakorisága, mind arra mutat, hogy a Z generáció igenis szereti kifejezni magát, szereti a saját hangját hallani. Ez volt a kutatásunk alap premisszája. Legyek sikeres! (Tari, 2011) hangzik az ő mottójuk. Azt feltételeztük, hogy a sok önkifejezési mód, UGC (saját tartalom-előállítás), és az elérendő médiacsatornák száma miatt erősen fragmentált lesz a Z generáció online tevékenysége, megjelenése.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Kvantitatív úton kutattuk - online survey segítségével - a megkérdezetteket. Faktorok és további attitűdkérdések felhasználásával klasztereket alkottunk, azokat pedig demográfiai, attitűd és kommunikációs szokások változók segítségével tovább bontottuk.
A KUTATÁS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE
A nyert klaszterek további elemzése során azt vettük észre, hogy a saját önálló hangjuk helyett, mellett inkább átvett tartalmakkal lépnek fel a közösségi oldalakon. Meglepően tapasztaltuk, hogy a szociodemográfiai paraméterek és az online jelenlétet, viselkedést leíró változók között nem találtunk erős, érdemi kapcsolatot. A gyenge kapcsolatok pedig az óriási mintának (1564 fő) voltak köszönhetőek.
ÚJDONSÁGOK; GYAKORLATI JAVASLATOK
Azt a következtetést tudjuk levonni, hogy a Z generációs fiatalok többsége átveszi, és továbbítja (kérdés, vagy szűrő nélkül) a tartalmat, amelyet egy szűk, 10%-nál kisebb arányt kitevő réteg készít, vagy oszt meg.