A digitális birkatudat nyomában - Z generációs kommunikációs viselkedési minta

Szerzők

  • Mária Bernschütz EDUTUS Főiskola Kereskedelem és Marketing Tanszék
  • Barbara Pethes Eötvös Loránd Tudományegyetem

Kulcsszavak:

Z generáció, fragmentáció, SPSS, klaszteranalízis

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A médiaeszközök elterjedése, az okostelefon használat, a youtube letöltések, a Facebook posztok napi gyakorisága, mind arra mutat, hogy a Z generáció igenis szereti kifejezni magát, szereti a saját hangját hallani. Ez volt a kutatásunk alap premisszája. Legyek sikeres! (Tari, 2011) hangzik az ő mottójuk. Azt feltételeztük, hogy a sok önkifejezési mód, UGC (saját tartalom-előállítás), és az elérendő médiacsatornák száma miatt erősen fragmentált lesz a Z generáció online tevékenysége, megjelenése.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Kvantitatív úton kutattuk - online survey segítségével - a megkérdezetteket. Faktorok és további attitűdkérdések felhasználásával klasztereket alkottunk, azokat pedig demográfiai, attitűd és kommunikációs szokások változók segítségével tovább bontottuk.

A KUTATÁS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE

A nyert klaszterek további elemzése során azt vettük észre, hogy a saját önálló hangjuk helyett, mellett inkább átvett tartalmakkal lépnek fel a közösségi oldalakon. Meglepően tapasztaltuk, hogy a szociodemográfiai paraméterek és az online jelenlétet, viselkedést leíró változók között nem találtunk erős, érdemi kapcsolatot. A gyenge kapcsolatok pedig az óriási mintának (1564 fő) voltak köszönhetőek.

ÚJDONSÁGOK; GYAKORLATI JAVASLATOK

Azt a következtetést tudjuk levonni, hogy a Z generációs fiatalok többsége átveszi, és továbbítja (kérdés, vagy szűrő nélkül) a tartalmat, amelyet egy szűk, 10%-nál kisebb arányt kitevő réteg készít, vagy oszt meg.

Downloads

Megjelent

2019-11-01

Hogyan kell idézni

Bernschütz, M. és Pethes, B. (2019) „A digitális birkatudat nyomában - Z generációs kommunikációs viselkedési minta”, Marketing & Menedzsment, 49(3), o. 68–79. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/946 (Elérés: 19 március 2025).

Folyóirat szám

Rovat

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.