A magyar élelmiszer-vásárlás generáció-specifikus elemzése hazai primer kutatás eredményei alapján

Szerzők

  • Mónika Garai-Fodor Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar
  • Anett Popovics Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.01.06

Kulcsszavak:

magyar élelmiszer, fogyasztói magatartás, generációs sajátosságok

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Tanulmányunkban a magyar élelmiszervásárlási szokásakt elemeztük generációspecifikus aspektusból. A magyar élelmiszerfogyasztás elméleti vizsgálata során az etnocentrikus fogyasztói magatartásra és a származási ország és eredet vásárlást befolyásoló szerepére helyeztük a hangsúlyt. Hazai és nemzetközi releváns szakirodalmak és kutatás eredmények alapján megerősítést nyert, hogy a fogyasztók pozitívabban viszonyulnak a saját régiójukból származó termékek iránt. A regionális termékek előnyben részesítése nagyban függ attól, hogy az ezzel kapcsolatos információkat miként értelmezi a fogyasztó a vásárlási döntési folyamatban. Több hazai kutatás kimutatta milyen motivációk állnak a magyar termékek előnyben részesítése mögött. Ahogy a generációk közötti élelmiszervásárlási és fogyasztási szokásokban is számos különbség rejlik.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Primer kutatásunkban 1447 értékelhető választ eredményező, sztenderditált kérdőív segítségével kifejezetten az életkor függvényében elemeztük a magyar élelmiszer vásárlásának mértékét

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Eredményeink alapján megállapíthattuk, hogy az életkor előrehaladtával nő a magyar élelmiszerek aránya a fogyasztói kosárban: a magyar élelmiszer vásárlói köre jellemzően az X generáció tagjaiból kerül ki.

Az elemzés során statisztikailag azt is igazolni tudtuk, hogy az életkor és a magyar élelmiszer megbízhatóságának és minőségének megítélése között is összefüggés van: jellemzően az X generációhoz tartozó válaszadók tartották jobbnak és megbízhatóbbnak a magyar élelmiszert.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A fiatalabb, Z generáció tagjai között még sok a bizonytalan, preferencia nélküli vásárló, akik körében meglátásunk szerint egy jól targetált és a generáció sajátos értékrendjét figyelembe vevő edukációs kampány segítségével sikerrel lehetne népszerűsíteni a magyar élelmiszer fogyasztását.

Szerző életrajzok

Mónika Garai-Fodor , Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar

egyetemi docens

Anett Popovics, Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar

egyetemi adjnuktus

Downloads

Megjelent

2021-06-14

Hogyan kell idézni

Garai-Fodor , M. és Popovics, A. (2021) „A magyar élelmiszer-vásárlás generáció-specifikus elemzése hazai primer kutatás eredményei alapján”, Marketing & Menedzsment, 55(1), o. 67–80. doi: 10.15170/MM.2021.55.01.06.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek