A húsfogyasztási szokások összefüggése az evési attitűdökkel a fiatal felnőtt korosztályban
Kulcsszavak:
húsfogyasztás, evési attitűd, étkezési tendenciákAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Az elmúlt évtizedekben a fogyasztói kultúra és a vásárlói magatartás jelentős mértékben átalakult a világon, így Magyarországon is. A fogyasztók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy az egészséges táplálkozás révén elkerülhetővé váljanak azok a krónikus betegségek, amelyek a helytelen életmóddal hozhatók kapcsolatba. Célunk egy olyan összehasonlító tanulmány elkészítése volt, amely a húsfogyasztásra vonatkoztatva vizsgálja a fiatal felnőtt korosztály vásárlási- és fogyasztói magatartását, valamint étkezési attitűdjeit. Kutatásunkban egy 5 évvel korábbi felmérést ismételtünk meg egyetemi hallgatók körében.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kutatás során a kérdőíves megkérdezés személyes formáját alkalmaztuk. A felmérésben összesen 961 egyetemi hallgató vett részt, 2011-ben 461, 2016-ban pedig 500 fő. Az egyénileg összeállított kérdések mellett a Rosenberg-féle önértékelési skálát, valamint az EAT teszt rövidített változatát alkalmaztuk. Az egyénileg összeállított kérdéssorra és az EAT tesztre főkomponenseket képeztünk, melyeket további tényezők összefüggésében vizsgáltunk a teljes mintán, valamint a nemek szerinti almintákon.
A LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A minta teljes nagyságát tekintve megállapítható, hogy a fogyasztók számára a húsfélék frissessége a legfontosabb választási szempont. A 2016. évi mintában a nők számára lényegesen fontosabb a vásárlást befolyásoló tényezők közül az egészségesség. A húsfélék vásárlása során a 2011. évi vizsgálatban az ár és az állatok tartási körülményei megelőzték az egészséges táplálkozás fontosságát. 2016-ban viszont a férfiak körében a második, a nők körében pedig az első befolyásoló tényező az egészséges táplálkozás. Ez egyértelműen jelzi, hogy napjainkban az egészség-trend a táplálkozás területén erős befolyásoló hatással bír a fiatal felnőttek magatartására.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A 2016. évi felmérés igazolja az egészség-paradoxon társadalmi jelenlétét. Annak ellenére, hogy a fiatal felnőttek körében - saját bevallásuk szerint - az egészségtudatos táplálkozás fontos, nőtt a túlsúlyosak és az elhízottak száma a 2011. évi eredményekhez képest. A fiatalok fogékonyak az egészségtudatos táplálkozás kialakítására, azonban a fogyasztói tévhitek paradox viselkedést eredményeznek náluk. A megfelelő tájékoztatási csatorna kiválasztásával, s azon keresztül hiteles információk nyújtásával ez az ellentmondásos magatartás lényegesen csökkenthetővé válna.