A személyes értékek, az idegen ízek és az újdonságkeresés közötti kapcsolat a hazai étkezési kultúrában
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.KSZ.II.02Kulcsszavak:
személyes értékek, étkezési kultúra, újdonságkeresés, nemzetközi konyhaAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A hazai étkezési kultúra az elmúlt években komoly átalakuláson ment keresztül. A különböző diétákhoz tartozó táplálkozási trendek mellett az idegen ízek is további népszerűségnövekedésre tettek szert. Kutatásunk célja az volt, hogy feltárjuk az új ízek és a nemzetközi konyha receptjeinek hazai elfogadottságát a személyes értékek (LOV) függvényében.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kutatást kérdőíves megkérdezéssel hajtottuk végre egy 1000 fős országos reprezentatív lakossági mintán. A felmérésben az étkezési attitűdök közül az újdonságkeresésre és az idegen ízekre vonatkozó állításokat, illetve a LOV értékskála dimenzióit elemeztük külön-külön és egymással összefüggésben. Az adatok feldolgozásához leíró statisztikai és összehasonlító elemzéseket, valamint varianciaanalízist használtunk.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Az újdonságelfogadás jellemző a magyar fogyasztókra, de az idegen országokból származó receptek elfogadottsága, illetve az azok iránti rajongás csak egy kisebb szegmensre. Ők inkább az értelmiségi és a városi közösség tagjai. Hasonló a helyzet a személyes értékek fontossága terén; az önkiteljesedés, a siker és az elismertség inkább a magasabb státuszú és jobb anyagi helyzetűek körében jelent prioritást. A személyes értékek fontosságának megítélése összefügg az újdonságkereséssel, illetve a legtöbb esetben a nemzetközi konyha iránti érdeklődéssel is.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Eredményeink alapján a személyes értékek megfelelő pozicionálási szempontot jelenthetnek azon vállalatok számára, amelyek új vagy nemzetközi ízek bevezetését tervezik, illetve olyan alapanyagokat használnak fel, melyek a hagyományos magyar konyhával és ízléssel nem egyeztethetőek össze. Érdemes azonban felhívni a figyelmet arra, hogy a nemzetközi ízek még mindig csak a lakosság egy része számára vonzóak, de ez a szegmens magas szintű keresletindukáló hatással rendelkezik.
Köszönetnyilvánítás: A publikáció elkészítését az EFOP-3.6.2-16-2017-00003 számú projekt támogatta. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.