A német üzleti kultúra elemzése a LESCANT modellen keresztül magyar nézőpontból
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.04.06Kulcsszavak:
nemzetköziesedés, kultúra, interkulturalitás, Németország, MagyarországAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Megvizsgálni a német kultúra, kommunikáció és üzleti élet jellemzőit. Rámutatni a német piac sajátosságaira és hasznos útmutatót nyújtani a német piacra belépni kívánó, illetve már jelen lévő magyar vállalkozások számára kulturális szempontból.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A LESCANT modell alapján szekunder források felhasználásával elemezzük a német üzleti kultúra és kommunikáció sajátosságait, a következő dimenziók figyelembe vételével: ’Language’ (nyelv), ’Environment’ (környezet), ’Social Organisation’ (társadalmi szerveződés), ’Context’ (kontextus), ’Authority’ (hatalmi viszonyok), ’Nonverbal’ (nonverbális), ’Time’ (idő). A modell segítséget nyújt a sikeres nemzetközi üzleti kommunikációhoz.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Megállapítható, hogy Németország és Magyarország között vannak kulturális különbségek. A magyar kultúrára nagyobb hatalmi távolság és individualizmus, erősebb maszkulinitás és bizonytalanságkerülés jellemző. A németek időkezelése monokronikus és szeretnek hosszú távra tervezni. Kommunikációjuk alacsony kontextusú, ami megnyilvánul direkt és explicit kommunikációs stílusukban és véleménynyilvánításukban.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A kulturális eltérések jelentőségét gyakran alábecsülik. Számos tanulmány mutat rá külpiacon bekövetkezett kulturális különbözőségekre visszavezethető kudarcokra. A vállalatok gyakran nem fordítanak kellő figyelmet a kulturális különbözőségekre. Nagyobb országok esetében, mint például Németország, tartományonként is találkozhatunk kulturális eltérésekkel, annak ellenére, hogy vannak még kimondottan német kulturális sajátosságok. A német piacra lépéshez kiemelten fontos a tartományi megközelítés, ami magába foglalja a partner kulturális jellemzőinek, szokásainak és nyelvhasználatának ismeretét is.
Hivatkozások
Bodolay, L. (2017), “Németország”, in: Bodolay, L. (szerk.), Kultúra, migráció, kommunikáció, Budapest, Saldo Kiadó, 177-195. ISBN: 978-963-638-524-8
Borgulya Istvánné (1996), Üzleti kommunikáció kultúrák találkozásában, Pécs, Janus Pannonius Tudományegyetem. ISBN 9789636414375
Borgulya I., Primecz H. (2021), Kommunikáció nemzetközi környezetben. in: Blahó, A., Czakó, E., Poór, J. (szerk.), Nemzetközi menedzsment, Budapest, Akadémiai Kiadó Zrt., 135-154. ISBN: 978 963 454 653 5
Cavusgil, S. T., Knight, G., & Riesenberger, J. R. (2017), International business. The new realities, Harlow: Pearson Education Limited. ISBN: 978-1-292-15283-7
Chaney, L., & Martin. J. (2014), Intercultural business communication, Harlow: Pearson Education Limited. ISBN: 978-1-292-03966-4
Csath, M. (2008), Interkulturális menedzsment, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN: 978-963-19-6319-9
Falkné Bánó, K. (2008), Kultúraközi kommunikáció, Az interkulturális menedzsment aspektusai, PERFEKT Kiadó. ISBN 978-963-394-747-0
Falkné Bánó, K. (2014), “Identifying Hungarian cultural characteristics in Europe’s cultural diversity in the 21st century: a controversial issue”, in: Alkalmazott tudományok I. fóruma: Konferenciakötet.17-28. ISBN:978-963-71-5992-3
Hall, E. T. (1959), The Silent Language, Doubleday & Company, Inc., Garden City, New York
Hall, E. T. (1987), Rejtett dimenziók, Gondolat Kiadó. ISBN 963 281 752 4
Heidrich, B. (2001), Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Budapest, Human Telex Consulting.
Hidasi, J. (2004), Interkulturális kommunikáció, Scolar Kiadó, ISBN 978 963 244 069 9
Hochel, S. (2009), „A kultúra és a nemverbális kommunikáció” in Hochel, S., Róka, J. (szerk.), Interkulturális és nemzetközi kommunikáció a globalizálódó világban. 86-133. Budapest, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola. ISBN 978 963 7340 74 1
Hofmeister-Tóth, Á., Mitev. A. (2007), Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika, Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 978 963 05 8532 3
Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2008), Kultúrák és szervezetek. Az elme szoftvere, Pécs: VHE Kft. ISBN: 978-963-06-5897-3
Holicza, P. (2016), “Understanding Magyar: An Analysis of Hungarian Identity within the Framework of Cultural Dimensions Theory and Additional Metrics”, in: Legal, Economic, Managerial and Environmental Aspects of Performance Competencies by Local Authorities: 4th international scientific correspondence conference. 118-124. Publisher: Slovak University of Agriculture in Nitra
Horváth, Á. (2012), “Németország - Visszafogott preceizitás céltudatossággal”, in Horváth, Á. (felelős szerk.), Nyakkendőtől borravalóig. 64-66. Turizmus Kft. ISBN 978 963 08 5588 4
Konczos-Szombathelyi, M. (2008), Kommunikáló kultúrák, L’Harmattan Kiadó. ISBN 978 963 236 136 9
Lewis, R. D. (2006), When cultures collide: Leading across cultures, Boston – London, Nicholas Brealey International. ISBN: 978-1-904838-02-9
Loch, Á. (2010), “Hall, Hofstede és Trompenaars dimenziói”, AGORA - A BGF KVIK kulturális – tudományos folyóirata, 2010/5. 55-65
Máramarosi, A. (2003), “Mi várható egy német főnöktől? 1. rész”, Vezetéstudomány 34(9), 2-14.
Polyák, I. (2004), Cross cultural communication, Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Részvénytársaság. ISBN 978 963 394 574 2
Stehle, W (2004), Transfer of human resource policies and practices from German multinational companies to their subsidiaries in South East Asia, A Dissertation submitted for the award of Doctor of Business Administration. University of Southern Queensland, Australia, Faculty of Business.
Szalay, Gy. (2005), “Magyarok német tükörben”, Vezetéstudomány. 36(12), 28-43
Tóth, T. (2008), Nemzetközi marketing, Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 978 963 05 8621 4
Victor, D. A. (1992), International Business Communication, Harper Collins Publishers. ISBN 0-673-46091-6
További hivatkozások
Further references
europa.eu (2024a), Németország. https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/country-profiles/germany_hu (letöltés: 2024.01.04.)
europa.eu (2024b), Tények és adatok az Európai Unióról. Terület és népesség. https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/key-facts-and-figures/life-eu_hu (letöltés: 2024.01.04.)
ethnologue.com (2023), Germany. https://www.ethnologue.com/country/DE/ (letöltés: 2023.06.21.)
hofstede-insights.com (2023), Country comparison tool: Germany and Hungary. https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool?countries=germany%2Chungary (letöltés: 2023.06.21.)
Horváth, F. (2023), Változik a német bevándorlási törvény. https://hu.euronews.com/2023/06/23/valtozik-a-nemet-bevandorlasi-torveny (letöltés: 2023.06.29.)
jarmuipar.hu (2022), 300 ezer magyarnak adnak munkát német cégek. 2022. február 4. https://jarmuipar.hu/2022/02/300-ezer-magyarnak-adnak-munkat-nemet-cegek/ (letöltés: 2023.06.30.)
kormany.hu (2023), A német cégek továbbra is a legfontosabb partnerek, 2023. december 5. https://kormany.hu/hirek/a-nemet-cegek-tovabbra-is-a-legfontosabb-partnerek (letöltés: 2024.01.07.)
MKIK (2022), Piaci útmutató a Német Szövetségi Köztársaságról. https://mkik.hu/orszagismertetok (letöltés: 2023.06.21.)
Németh, Á. (2021), Németországban javítanák az otthoni gondozás munkakörülményeit. https://index.hu/kulfold/2021/04/18/nemetorszag-idosgondozas-munkakorulmenyei/ (letöltés: 2023.06.30.)
tudasbazis.sulinet (2024), Németország története és természeti-társadalmi képe. https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/foldrajz/regionalis-foldrajz/nemetorszag-tortenete-es-termeszeti-tarsadalmi-kepe/nemetorszag-tajai (letöltés: 2024.01.04.)
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.