Analysis of the German business culture through the LESCANT model from Hungarian point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.04.06

Keywords:

internationalisation, culture, interculturality, Germany, Hungary

Abstract

THE AIMS OF THE PAPER

To analyse the culture, communication, and business habits of Germans. To point out the peculiarities of the German market and to provide Hungarian companies wishing to enter or already operating on the German market with a useful guide from cultural point of view.

METHODOLOGY

This study uses secondary research methodology, based on the LESCANT model (Language, Environment, Social Organisation, Context, Authority, Nonverbal and Time), which highlights the characteristics of the German business culture and communication.

MOST IMPORTANT RESULTS

It can be stated that cultural differences exist between Germany and Hungary. Hungarian culture can be characterised by greater power distance and individualism, stronger masculinity, and uncertainty avoidance. The Germans’ time management is monochronic and they like to plan for the long term. Their communication is low-context, which is reflected in their direct and explicit communication style.

RECOMMENDATIONS

The importance of cultural differences is often underestimated. Studies point out the cultural roots of international business failures. Companies often do not pay enough attention to cultural differences. In case of large countries, like Germany, cultural differences might be considerable from state to state, although there are still many distinctly German cultural characteristics. Since each state has its own legal and cultural peculiarities and its own dialect, thorough understanding of these differences is essential.

Author Biographies

Tünde Csapóné Riskó, University of Debrecen

Associate Professor

Zsolt Csapó, University of Debrecen

Associate Professor

References

Bodolay, L. (2017), “Németország”, in: Bodolay, L. (szerk.), Kultúra, migráció, kommunikáció, Budapest, Saldo Kiadó, 177-195. ISBN: 978-963-638-524-8

Borgulya Istvánné (1996), Üzleti kommunikáció kultúrák találkozásában, Pécs, Janus Pannonius Tudományegyetem. ISBN 9789636414375

Borgulya I., Primecz H. (2021), Kommunikáció nemzetközi környezetben. in: Blahó, A., Czakó, E., Poór, J. (szerk.), Nemzetközi menedzsment, Budapest, Akadémiai Kiadó Zrt., 135-154. ISBN: 978 963 454 653 5

Cavusgil, S. T., Knight, G., & Riesenberger, J. R. (2017), International business. The new realities, Harlow: Pearson Education Limited. ISBN: 978-1-292-15283-7

Chaney, L., & Martin. J. (2014), Intercultural business communication, Harlow: Pearson Education Limited. ISBN: 978-1-292-03966-4

Csath, M. (2008), Interkulturális menedzsment, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN: 978-963-19-6319-9

Falkné Bánó, K. (2008), Kultúraközi kommunikáció, Az interkulturális menedzsment aspektusai, PERFEKT Kiadó. ISBN 978-963-394-747-0

Falkné Bánó, K. (2014), “Identifying Hungarian cultural characteristics in Europe’s cultural diversity in the 21st century: a controversial issue”, in: Alkalmazott tudományok I. fóruma: Konferenciakötet.17-28. ISBN:978-963-71-5992-3

Hall, E. T. (1959), The Silent Language, Doubleday & Company, Inc., Garden City, New York

Hall, E. T. (1987), Rejtett dimenziók, Gondolat Kiadó. ISBN 963 281 752 4

Heidrich, B. (2001), Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Budapest, Human Telex Consulting.

Hidasi, J. (2004), Interkulturális kommunikáció, Scolar Kiadó, ISBN 978 963 244 069 9

Hochel, S. (2009), „A kultúra és a nemverbális kommunikáció” in Hochel, S., Róka, J. (szerk.), Interkulturális és nemzetközi kommunikáció a globalizálódó világban. 86-133. Budapest, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola. ISBN 978 963 7340 74 1

Hofmeister-Tóth, Á., Mitev. A. (2007), Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika, Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 978 963 05 8532 3

Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2008), Kultúrák és szervezetek. Az elme szoftvere, Pécs: VHE Kft. ISBN: 978-963-06-5897-3

Holicza, P. (2016), “Understanding Magyar: An Analysis of Hungarian Identity within the Framework of Cultural Dimensions Theory and Additional Metrics”, in: Legal, Economic, Managerial and Environmental Aspects of Performance Competencies by Local Authorities: 4th international scientific correspondence conference. 118-124. Publisher: Slovak University of Agriculture in Nitra

Horváth, Á. (2012), “Németország - Visszafogott preceizitás céltudatossággal”, in Horváth, Á. (felelős szerk.), Nyakkendőtől borravalóig. 64-66. Turizmus Kft. ISBN 978 963 08 5588 4

Konczos-Szombathelyi, M. (2008), Kommunikáló kultúrák, L’Harmattan Kiadó. ISBN 978 963 236 136 9

Lewis, R. D. (2006), When cultures collide: Leading across cultures, Boston – London, Nicholas Brealey International. ISBN: 978-1-904838-02-9

Loch, Á. (2010), “Hall, Hofstede és Trompenaars dimenziói”, AGORA - A BGF KVIK kulturális – tudományos folyóirata, 2010/5. 55-65

Máramarosi, A. (2003), “Mi várható egy német főnöktől? 1. rész”, Vezetéstudomány 34(9), 2-14.

Polyák, I. (2004), Cross cultural communication, Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Részvénytársaság. ISBN 978 963 394 574 2

Stehle, W (2004), Transfer of human resource policies and practices from German multinational companies to their subsidiaries in South East Asia, A Dissertation submitted for the award of Doctor of Business Administration. University of Southern Queensland, Australia, Faculty of Business.

Szalay, Gy. (2005), “Magyarok német tükörben”, Vezetéstudomány. 36(12), 28-43

Tóth, T. (2008), Nemzetközi marketing, Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 978 963 05 8621 4

Victor, D. A. (1992), International Business Communication, Harper Collins Publishers. ISBN 0-673-46091-6

További hivatkozások

Further references

europa.eu (2024a), Németország. https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/country-profiles/germany_hu (letöltés: 2024.01.04.)

europa.eu (2024b), Tények és adatok az Európai Unióról. Terület és népesség. https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/key-facts-and-figures/life-eu_hu (letöltés: 2024.01.04.)

ethnologue.com (2023), Germany. https://www.ethnologue.com/country/DE/ (letöltés: 2023.06.21.)

hofstede-insights.com (2023), Country comparison tool: Germany and Hungary. https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool?countries=germany%2Chungary (letöltés: 2023.06.21.)

Horváth, F. (2023), Változik a német bevándorlási törvény. https://hu.euronews.com/2023/06/23/valtozik-a-nemet-bevandorlasi-torveny (letöltés: 2023.06.29.)

jarmuipar.hu (2022), 300 ezer magyarnak adnak munkát német cégek. 2022. február 4. https://jarmuipar.hu/2022/02/300-ezer-magyarnak-adnak-munkat-nemet-cegek/ (letöltés: 2023.06.30.)

kormany.hu (2023), A német cégek továbbra is a legfontosabb partnerek, 2023. december 5. https://kormany.hu/hirek/a-nemet-cegek-tovabbra-is-a-legfontosabb-partnerek (letöltés: 2024.01.07.)

MKIK (2022), Piaci útmutató a Német Szövetségi Köztársaságról. https://mkik.hu/orszagismertetok (letöltés: 2023.06.21.)

Németh, Á. (2021), Németországban javítanák az otthoni gondozás munkakörülményeit. https://index.hu/kulfold/2021/04/18/nemetorszag-idosgondozas-munkakorulmenyei/ (letöltés: 2023.06.30.)

tudasbazis.sulinet (2024), Németország története és természeti-társadalmi képe. https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/foldrajz/regionalis-foldrajz/nemetorszag-tortenete-es-termeszeti-tarsadalmi-kepe/nemetorszag-tajai (letöltés: 2024.01.04.)

Downloads

Published

2023-05-27

How to Cite

Csapóné Riskó, T. and Csapó, Z. (2023) “Analysis of the German business culture through the LESCANT model from Hungarian point of view”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 57(4), pp. 56–64. doi: 10.15170/MM.2023.57.04.06.

Issue

Section

Papers