Utazási célpontok kiválasztásának szempontjai a hazai borturizmusban
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.04.07Kulcsszavak:
borturizmus, borfogyasztási preferenciák, bormarketing, desztináció választásAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Tanulmányunkban a borturizmusban résztvevők utazási szokásait, borrégiókkal és pincészetekkel kapcsolatos elvárásait és preferenciáit vizsgáltuk.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A releváns szakirodalmi vonatkozások összefoglalását követően a Nagy Bor Teszt 2018-as adatai alapján elemeztük a borral kapcsolatos utazási hajlandóságot és preferenciákat. Az online kérdőíves felmérés keretében 8552 fő borturizmussal kapcsolatos válaszait vizsgáltuk, majd az utazási gyakoriság alapján három csoportot elemeztünk részletesen: a rendszeres utazókat, akik legalább évente vesznek részt borral kapcsolatos utazáson, a ritkábban utazókat, akik ennél ritkábban utaznak ilyen céllal, és a nyitottakat, akik még soha nem voltak ilyen úton, de szívesen részt vennének valamikor.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Válaszadóink magas érdeklődést mutattak a borhoz köthető utazással kapcsolatban. Azt tapasztaltuk, hogy eltérések vannak az utazási gyakoriság alapján létrejött csoportok között a borvidék kiválasztása, és a konkrét borászat kiválasztása terén is. A rendszeres utazók nyitottabbak a kevésbé ismert borvidékek irányába, mint a ritkábban utazók. A borászattal kapcsolatos elvárásaik terén is igényesebbek, a borászat által nyújtott élmény (például hangulat, szolgáltatások, étkezés) erőteljesebben jelenik meg körükben, mint a többi csoportnál. A ritkábban utazók, illetve a nyitottak csoportja az ismert borvidékeket látogatná szívesen, és számukra a döntést erőteljesebben befolyásolja, hogy a környéken milyen egyéb látnivalók és programok érhetőek el.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Kutatásunk rávilágított arra, hogy a látogatók számára a helyszín (hangulat, vendégtér, kiegészítő szolgáltatások stb.), étkezési lehetőségek, borász jelenléte is meghatározó szerepet játszik a pincészet kiválasztásánál, vagyis a borturisták komplex élményt keresnek. A borászatnak tehát érdemes szolgáltatáscsomagot kialakítani. Hasznos lehet más piaci szereplőkkel együttműködni (például az étkezési és szálláslehetőség tekintetében), és ezt eleve felkínálni az érdeklődőknek. A desztinációknak is figyelembe kell venniük, hogy az utazók nagy része (mintánk háromnegyede) egy hétvégét, 2-3 napot töltene borhoz kapcsolódó utazással, tehát programcsomagot érdemes ajánlani számukra. Miután a borvidék ismertsége és pincészetei mellett ugyanúgy fontosak a látnivalók, programlehetőségek, események, így utóbbiakat javasolt fejleszteni, illetve összehangolni.
Köszönetnyilvánítás: A Nagy Bor Teszt kutatás 2018-ban a Winelovers, a Magyar Turisztikai Ügynökség, a Vinoport, a Borászportál, valamint a Borkollégium támogatásával készült.