Utazási célpontok kiválasztásának szempontjai a hazai borturizmusban

Szerzők

  • Dávid Harsányi Budapesti Gazdasági Egyetem
  • Erika Hlédik Eötvös Loránd Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.04.07

Kulcsszavak:

borturizmus, borfogyasztási preferenciák, bormarketing, desztináció választás

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Tanulmányunkban a borturizmusban résztvevők utazási szokásait, borrégiókkal és pincészetekkel kapcsolatos elvárásait és preferenciáit vizsgáltuk.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A releváns szakirodalmi vonatkozások összefoglalását követően a Nagy Bor Teszt 2018-as adatai alapján elemeztük a borral kapcsolatos utazási hajlandóságot és preferenciákat. Az online kérdőíves felmérés keretében 8552 fő borturizmussal kapcsolatos válaszait vizsgáltuk, majd az utazási gyakoriság alapján három csoportot elemeztünk részletesen: a rendszeres utazókat, akik legalább évente vesznek részt borral kapcsolatos utazáson, a ritkábban utazókat, akik ennél ritkábban utaznak ilyen céllal, és a nyitottakat, akik még soha nem voltak ilyen úton, de szívesen részt vennének valamikor.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Válaszadóink magas érdeklődést mutattak a borhoz köthető utazással kapcsolatban. Azt tapasztaltuk, hogy eltérések vannak az utazási gyakoriság alapján létrejött csoportok között a borvidék kiválasztása, és a konkrét borászat kiválasztása terén is. A rendszeres utazók nyitottabbak a kevésbé ismert borvidékek irányába, mint a ritkábban utazók. A borászattal kapcsolatos elvárásaik terén is igényesebbek, a borászat által nyújtott élmény (például hangulat, szolgáltatások, étkezés) erőteljesebben jelenik meg körükben, mint a többi csoportnál. A ritkábban utazók, illetve a nyitottak csoportja az ismert borvidékeket látogatná szívesen, és számukra a döntést erőteljesebben befolyásolja, hogy a környéken milyen egyéb látnivalók és programok érhetőek el.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Kutatásunk rávilágított arra, hogy a látogatók számára a helyszín (hangulat, vendégtér, kiegészítő szolgáltatások stb.), étkezési lehetőségek, borász jelenléte is meghatározó szerepet játszik a pincészet kiválasztásánál, vagyis a borturisták komplex élményt keresnek. A borászatnak tehát érdemes szolgáltatáscsomagot kialakítani. Hasznos lehet más piaci szereplőkkel együttműködni (például az étkezési és szálláslehetőség tekintetében), és ezt eleve felkínálni az érdeklődőknek. A desztinációknak is figyelembe kell venniük, hogy az utazók nagy része (mintánk háromnegyede) egy hétvégét, 2-3 napot töltene borhoz kapcsolódó utazással, tehát programcsomagot érdemes ajánlani számukra. Miután a borvidék ismertsége és pincészetei mellett ugyanúgy fontosak a látnivalók, programlehetőségek, események, így utóbbiakat javasolt fejleszteni, illetve összehangolni.

Köszönetnyilvánítás: A Nagy Bor Teszt kutatás 2018-ban a Winelovers, a Magyar Turisztikai Ügynökség, a Vinoport, a Borászportál, valamint a Borkollégium támogatásával készült.

Szerző életrajzok

Dávid Harsányi, Budapesti Gazdasági Egyetem

PhD, tanszékvezető egyetemi docens

Erika Hlédik, Eötvös Loránd Tudományegyetem

PhD, egyetemi adjunktus

Downloads

Megjelent

2021-01-21

Hogyan kell idézni

Harsányi, D. és Hlédik, E. (2021) „Utazási célpontok kiválasztásának szempontjai a hazai borturizmusban”, Marketing & Menedzsment, 54(4), o. 89–101. doi: 10.15170/MM.2020.54.04.07.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >>