A vezetői kompetenciák fontosságának változása a pandémia hatására. Egy magyar felmérés eredményei
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.03Kulcsszavak:
jövőbeli vezetői kompetenciák, pandémia, CAWI, vezetőfejlesztésAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A vezetői kihívások társadalmi-gazdasági életünk szinte minden területén megjelentek, ma már több kutató kezdte el vizsgálni azokat a vezetői intézkedéseket, amelyekkel a kihívásokat próbálták kezelni a vezetők, de egyelőre kevesebb figyelem esett a kompetenciák felmérésére.
A tanulmány célja annak bemutatása, hogy a vezetői kompetenciák fontossága hogyan változik a jövőben a pandémia hatására, melyek azok a kompetenciák, amelyek fontosabbá válnak, amelyekre nagyobb hangsúlyt kell majd helyezni a vezetők fejlesztése során. Az irodalomkutatás eredményei alapján két kutatási kérdést fogalmaztunk meg, egyrészt vannak-e szignifikáns különbségek a vizsgált vezetői kompetenciák között a jövőbeli fontosságuk tekintetében, másrészt azonosítható-e szignifikáns különbség a vezetői kompetenciák fontossága tekintetében a vizsgált szempontok alapján?
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Az országos online megkérdezés célja, hogy felmérjük a vezetői kompetenciákkal kapcsolatos elvárásokat. Az 500 fős minta a magyarországi lakhellyel rendelkező, 21 és 65 év közötti, felsőfokú végzettséggel rendelkező személyeket reprezentálja. A lekérdezés 2021 júliusában a NetPanel.hu CAWI-szolgáltatás által készült, az elemzéseket IBM SPSS Statistics 28.0.0.0 (190) verzióval készítettük.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Az eredmények alapján szignifikáns különbségeket találtunk az egyes kompetenciák között a jövőbeli fontosságuk tekintetében. A digitális kompetenciák, valamint a változás- és válságmenedzsment azok a kompetenciák, amelyek felértékelődésre a leginkább számítanak a válaszadók.
Továbbá szignifikáns különbségeket a nemek alapján azonosítottunk a vezetői kompetenciák fontossága tekintetében, míg az életkor, a településtípus, a régió, a jövedelem, a munkahelyi státus és a szakmai tapasztalat szempontjai esetében nem találtunk ilyet.
A tanulmány egyike azon eddig még kevés publikációnak, amely arra fókuszál, hogy egy újfajta krízishelyzet után a vezetői kompetenciafejlesztés milyen új irányai mutatkoznak meg.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A fenti eredmények egyrészt felhívják a figyelmet a jövőbeli vezetői kompetenciák fontosságára, másrészt befolyásoló hatással lehetnek a jövő vezetőinek képzésére is.
Az eredmények támogatják a vezetői karriertörekvéseket is, hiszen a sikeres vezetői karrier kiépítése érdekében is rendkívül fontos tisztában lenni a jövőbeli vezetői kompetenciákkal.
Hivatkozások
Adenle, C. (2020), Working from home during coronavirus? Six tips to make it work. Elsevier. (Utolsó letöltés: 2022.04.08.)
Beilstein, M. Ch., Lehmann,E.L., Braun, M., Urman, D.R. , Luedi, M.M., Stüber, F. and Stüber, F. (2021). Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology, 35, 405-414. https://doi.org/10.1016/j.bpa
Boin, A., Kuipers, S. and Overdijk, W. (2013), Leadership in times of crisisi: A framework for assessment. International Review of Public Administration, 18(1), 79-91.
Boyatzis, R. E. (1982), The Competent Manager-Modell for Effective Performance. Chichester: John Wiley and Sons, New York.
Chaudhary, P., Rohtagi, M., Singh, R.K. and Arora, S. (2022), "Impact of leader's e-competencies on employees' wellbeing in global virtual teams during COVID-19: the moderating role of emotional intelligence", Employee Relations, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/ER-06-2021-0236
Cirpan, H. (2017), Complexity and Crisis Call for Shared Leadership and Empowered Teams. pp. 151-165. In Hacioglu et al. (eds.), Global Business Strategies in Crisis, Contributions to Management Science, Wiesbaden: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-319-44591-5_11
Czifra J. and Csukonyi Cs. (2022), A vezetés paradigmaváltása a Covid-19 pandémia alatt avagy hogyan (ne) vezessünk turbulenciában. Új Munkaügyi Szemle, 3. 15-24.
De Smet, A., Pacthod, D., Relyea,Ch. and Bob Sternfels,B. (2020), Ready, set, go: Reinventing the organization for speed in the post-COVID-19 era The need for speed has never been greater. June, 1-8. https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/ready-set-go-reinventing-the-organization-for-speed-in-the-post-covid-19-era
Dirani, K. M., Abadi, M., Alizadeh, A., Barhate, B., Garza, R. C., Gunasekara, N., Ibrahim, G., & Majzun, Z. (2020), Leadership competencies and the essential role of human resource development in times of crisis: a response to Covid-19 pandemic, Human Resource Development International, 23:4, 380-394, https://doi.org/10.1080/13678868.2020.1780078
Epitropaki, O. and Avramidis, P. (2024), Becoming a leader with clipped wings: The role of early-career unemployment scarring on future leadership role occupancy. The Leadership Quarterly, 101786, ISSN 1048-9843, https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2024.101786
Ferrazzi, K and Gohar, K. (2022), The Future Is Uncertain. Here’s How to Ensure Your Team Can Adapt. Harvard Business Review, https://hbr.org/2022/03/the-future-is-uncertain-heres-how-to-ensure-your-team-can-adapt.
Filep R., Ujhelyi M. and Barizsné Hadházi E. (2020), Az ideális vezetői tulajdonságok hallgatói vélemények alapján. In: Balogh, Gábor; László, Gyula; Sipos, Norbert (szerk.) Farkas Ferenc II. Nemzetközi Tudományos Konferencia. Pécs, Magyarország: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet.
Flnagan, J. C. (1954), The critical incident technique. Psychological Bulletin, 51(4), 327-58. https://doi.org/10.1037/h0061470
Gartner (2022), Gartner for HR Top 5 Priorities for HR Leaders in 2023 Actionable and objective advice to tackle top HR challenges. https://www.gartner.com/en/human-resources/trends/top-priorities-for-hr-leaders.
Giurge, L. M. and Bohns, V. K. (2020), Three tips to avoid WFH burnout. Harvard Business Review. https://hbr.org/2020/04/3-tips-to-avoid-wfh-burnout (Utolsó letöltés: 2022.04.10.)
Global Leadership Forecast (2023), https://www.ddiworld.com/global-leadership-forecast-2023 (Utolsó letöltés: 2023.11.27.)
Goleman, D. (1995), Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ Paperback. New York: Bantam.
Gulyás D. K. (2022), Vezetői kompetenciák és az eredményes vállalat összefüggéseinek vizsgálata. Doktori (PhD) értekezés. Gödöllő: Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola. Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem.
HBLF (2023), https://hrpwr.hu/cikk/kezdemenyezes-indul-azert-hogy-tobb-noi-vezetonk-lehessen-idehaza (Utolsó letöltés: 2023.12.20.)
Henczi Lajos – Zöllei Katalin (2007), Kompetenciamenedzsment. Budapest: Perfekt Zrt.
Kassai Ákos (2020), „Vállalkozói vezetői kompetenciák a Hangavári Pincészet esete tükrében”, Marketing & Menedzsment, 54(1), o. 75–89. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.07
Karcsics É. (2011), Menedzseri kompetencia-elvárások a munkaerőpiacon. PhD értékezés. Budapest: Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem. GTK, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola.
Keczer G. and Tóth N. (2022). Vezetői kihívások és válaszok a „képernyőkorszakban” – a pandémia tanulságai. Közösségi Kapcsolódások 2022(2), 73–84. https://doi.org/10.14232/kapocs.2022.2.73-84
Kerrissey, M. J. and Edmondson, A. C. (2020), What Good Leadership Looks Like During This Pandemic. Harvard Business Review, https://hbr.org/2020/04/what-good-leadership-looks-like-during-this-pandemic (Utolsó letöltés: 2020.04.13.)
Kuráth G., Bányai E., Sipos N., Venczel-Szakó T. and Konczos-Szombathelyi M. (2023), Trust and communication in the context of leaders and employees. Journal of International Studies, 16, 3, pp. 159-174. https://doi.org/10.14254/2071-8330.2023/16- 3/9
Márta, E. (2023), „A vezetői szerepek és a vezetés szükségszerűségének vizsgálati lehetősége”, Marketing & Menedzsment, 57(2), o. 27–36. https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.02.03
Mischel, W. (1968), Personality and Assesment. New York: Wiley.
Pató, B.S.G , Heizler, G., Herczeg, M., Pató, G.B., Rahmat, A.F.. Dávid, L.D , Varga, I. and Csiszárik-Kocsir, Á. (2023), The Importance of the New Silk Road in the Hungarian Automotive Supply Chain. Sustainability, 15(23), 16439; https://doi.org/10.3390/su152316439
Parker, P., and Carroll, B. (2009), Leadership Development: Insights from a Careers Perspective. Leadership, 5(2), 261–283.
Pierog A. and Dajnoki K. (2020), Vezetőkkel szembeni tulajdonság-elvárások. In: Balogh, Gábor; László, Gyula; Sipos, Norbert (szerk.) Farkas Ferenc II. Nemzetközi Tudományos Konferencia. Pécs, Magyarország: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet.
Poór F. (2009), Kompetencia a HR tevékenység gyakorlatában – II. rész. https://www.hrportal.hu/hr/kompetencia-a-hr-tevekenyseg-gyakorlataban-ii-resz-20090323.html (Letöltve: 2023. 11. 27.)
Poór J., Balogh G, Dajnoki K., Karoliny M-né., Kun A.I. and Szabó Sz. (eds.) (2020a), Covid-19 challenges and HR responses. (In Hungarian) Gödöllő: Management and HR Research Center of Szent István University.
Poór J., Balogh G, Dajnoki K., Karoliny M-né., Kun A.I. and Szabó Sz. (eds.) (2020b), Covid-19 challenges of 2nd waves and HR responses. (In Hungarian) Gödöllő: Management and HR Research Center of Szent István University.
Poór, J., Kálmán, B., Varga, E., Szeiner, Zs., Kovács, É., I., Kerekes, K., Tóth, A., Pató Szűcs, B., Kunos, I. and Dajnoki K. (eds.) (2022), Coronavirus Crisis Challenges and HR Responses in Six Countries of Central and Eastern Europe. Komárno, Szlovákia: Janos Selye University (2022) , 129 p. ISBN: 9788081224249
Ryman, D. H., Naithoh, P., Englund, C., and Genser, S. G. (1987), Computer Response Time Measurements of Mood, Fatigue and Symptom Scale Items: Implications for Scale Response Time Uses. San Diego: Naval Health Research Center. Retrieved from https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA186093.pdf
Sándor T. (2014), Vezetőfejlesztés hatékonyan. Vezetéstudomány. XLV.12. pp. 73-84.
Sipos N., Kuráth G. and Gyarmatiné Bányai E. (2020), A frissdiplomások kompetenciái és a bérek kapcsolata. A kompetenciafejlesztés lehetőségei a felsőoktatásban. Közgazdasági Szemle 67: 11 pp. 1130-1153., 24 p.
Sonntag, K., and Schäfer-Rauser, U. (1993), Selbsteinschaetzung beruflicher Kompetenzen bei der Evaluation von Bildungsmassnahmen. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 37(4), 163-169.
Spencer, L. and Spencer, S. (1993), Competence at Work. New York: John Wiley & Sons.
Sucher, S. J. and Gupta, S. (2022), 3 Steps to Help Companies Rebuild Trust During the Pandemic. Harvard Business Rewiew, 20 JAN 2022. https://hbswk.hbs.edu/item/three-steps-to-help-companies-regain-trust-during-the-pandemic (2022, April 10)
Wooten, PL. and James, H. E. (2008). Linking Crisis Management and Leadership Competencies: The Role of Human Resource Development. Advances in Developing Human Resources, 10 (3), 352-379. https://doi.org/10.1177/1523422308316450
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.