Az idegen nyelvi kompetenciák szerepe a fiatalok mobilitásában

Szerzők

  • Zsuzsanna Halász Dabasi Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Katalin Lipták Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Klaudia Horváth Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

Kulcsszavak:

mobilitás, tanulmányi célú mobilitás, iidegen nyelvi kompetenciák

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Tanulmányunk célja megerősíteni azt a feltételezésünket, hogy az idegen nyelvi kompetenciák több aspektusból is befolyásolják a fiatalok mobilitási hajlandóságát, attitűdéjt. Az általánosan rossz idegen nyelvű kompetenciák és a hazánkban gyakorta eredménytelen iskolai nyelvoktatás együttesen meghatározzák a fiatalok nemzetközi mobilitással kapcsolatos attitűdjét. Mindezek gátló tényezők az Erasmus által támogatott külföldi részképzések magyarországi felhasználásában.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A cikk egy nemzetközi kutatás Magyarországi eredményeit ismerteti, 49 félig strukturált narratív interjú alapján bizonyítva azt a hipotézist, hogy az idegen nyelvi kompetenciák megléte és hiánya kulcskérdés a fiatalok oktatási mobilitásában. A tanulmányban a mobilitásban részt vett középiskolásokkal és egyetemistákkal készült interjúk alapján vizsgáljuk a nyelvi kompetenciák meglétét vagy hiányát, annak mobilitást támogató vagy gátló voltát, a mobilitás folyamán való fejlődést, annak következményét a tanulói karrierben illetve jövőbeli elképzelésekben.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Vizsgálatunk megerősítette, hogy bár jelentősen javult az elmúlt 10 évben a fiatalok idegennyelv-ismerete, ez még napjainkban is gyengének minősül, javítása az ország versenyképességének egyik tényezője. A kutatás rávilágított arra, hogy a fiatalok tanulmányi célú mobilitása összefügg az idegen nyelvi kompetenciáikkal, egyrészt utazási döntéseikben közrejátszik az idegen nyelvi ismeretük, másrészt a kommunikációjuk javítási szándéka.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Eredményeink elsősorban az oktatáspolitika területén hasznosíthatók, illetve alapul szolgálhatnak olyan fejlesztő programok kidolgozásában, melyek segítik a fiatalok munkavállalási kompetenciáinak fejlődését és ezen keresztül a magyar vállalkozások versenyképességét.

 

A kutatást és a tanulmány támogatta A  MOVE „Mapping mobility – pathways, institutions and structural effects of youth mobility in  Europe” HORIZONT 2020 projekt (szerződésszám: 649263) www.move-project.eu

Szerző életrajzok

Zsuzsanna Halász Dabasi, Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

egyetemi docenc

Katalin Lipták, Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

tanszékvezető egyetemi docens

Klaudia Horváth, Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

PhD hallgató

Downloads

Megjelent

2018-11-01

Hogyan kell idézni

Dabasi, Z. H., Lipták, K. és Horváth, K. (2018) „Az idegen nyelvi kompetenciák szerepe a fiatalok mobilitásában”, Marketing & Menedzsment, 52(Különszám), o. 21–31. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1070 (Elérés: 22 december 2024).