A költség - haszon elv stratégiája Tudomány határok nélkül – brazil hallgatók Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.03.07Kulcsszavak:
hallgatói mobilitás, felsőoktatás, Tudomány Határok Nélkül ösztöndíjprogram, megélhetési költségAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A brazil kormány létrehozta a Tudomány Határok Nélkül ösztöndíjprogramját, amelynek keretében a hallgatóknak lehetővé tették, hogy felsőfokú tanulmányaik során egy évet külföldi egyetemeken tanulhassanak. A programhoz Magyarország a közép-európai országok közül elsőként csatlakozott, így a magyar felsőoktatási intézmények kínálata a legnagyobb országok egyetemeinek ajánlatai mellett jelent meg. A jövőre vonatkozóan meghatározónak tartottuk, hogy megismerjük, hogy hogyan látnak minket, magyarokat a külföldről érkezők, milyennek ítélik meg oktatási rendszerünket, mennyiben felel meg nemzetközi szinten oktatásunk struktúrája, színvonala, melyek az erősségeink, és melyek azok a területek, amelyek még kihívásokban bővelkednek.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A tanulmány első részében a Tudomány Határok Nélkül ösztöndíjprogram ismertetésére kerül sor. Ezt követően a szakirodalmi feldolgozás keretében a nemzetközi hallgatói mobilitás három pólusának – a Csendes óceániai, Ibériai, közép-európai pólus – főbb jellemzőire térünk ki. A kérdőíves felmérés témaköreinek ismertetését követően kerül sor a kapott eredmények bemutatására. A kérdőív feldolgozása SPSS-es statisztikai adatelemzéssel történt.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Jelen cikkben a Magyarországon tanulmányokat folytató brazil hallgatók megélhetési költségeinek ismertetésére kerül sor. A költségek elemzésén keresztül többek között választ kaptunk arra a kérdésre, hogy a hallgatók számára nyújtott ösztöndíj fedezetet teremtett szükségleteik kielégítésére. Kutatási eredményeink alátámasztották feltételezésünket, amely szerint a hallgatók prioritásként kezelik, hogy kedvezőbb anyagi feltételekkel tudjanak tanulni, így a képzés választásában szerepe volt az ösztöndíj lehetőségének, továbbá a megélhetési költségeknek.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Az oktatás finanszírozása a világ valamennyi országába egy hosszú távú befektetés, amelynek megtérülése csak számokban nem, vagy legalábbis nehezen mérhető. A pénzben mérhető profiton túl a nemzetközi mobilitásnak sokkal nagyobb értéket kell, hogy képviseljen, olyan értékeket, mint a nyitottságot és megértést a különböző kultúrák megismerése révén, a kritikus gondolkodásmód kialakítását, a készségek fejlődését.
A külföldi tanulmányok választása egy igen összetett folyamat, így a hallgatói mobilitás mozgatórugóinak feltérképezése a továbbiakban is számos kutatási területnek adhat teret.