A vezetői szerepek és a vezetés szükségszerűségének vizsgálati lehetősége
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.02.03Kulcsszavak:
szükségszerűség, vezetői szerepek, viselkedés, menedzsmentAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A vezetés és a vezetői tevékenység kiemelt fontosságú a csoportok és szervezetek működésében. A tanulmány az alapul szolgáló elvárásokból kialakult vezetés szükségszerűségét elemzi, majd az abból eredő szerepeket fejti ki, amelyek szükségesek az eredményes és hatékony vezetői tevékenységhez. Továbbá ezen elvárások összekapcsolása történik a vezetői szerepek kialakulásával, annak érdekében, hogy a vezetés, mint a közös tevékenységek természetéből adódó szükségszerűségét igazolja.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A vezetés szükségszerűségét bemutató, átfogó szakirodalmi források feldolgozásával vizsgálom a vezetőkkel szemben támasztott legfontosabb és legáltalánosabb elvárásokat, valamint ismertetem a vezetői szerepek jellegét és okait is.
Azokat a forrásokat mutatom be, amelyek tartalma elvárásokként fogalmazhatók meg a vezetők magatartására és viselkedésére vonatkozóan. Ezt követően a mintzbergi (1975) szereptipológiából kiindulva vizsgálom annak aktualitását napjaink gazdasági szervezeteiben. Az elvégzett kutatás során feltárom, hogy a XXI. századi gazdasági szervezetekben mely vezetői szerepek figyelhetők meg leginkább, és melyek teljesülésére irányulnak a legnagyobb elvárások.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A vezetés a társadalmi és gazdasági folyamatok realizálásának a feltétele. Ennek során különböző elvárások fogalmazódnak meg a vezetők felé, melyek teljesülése esetén válhat valaki alkalmassá a pozíció betöltésére. A különböző vezetői szerepek az elvárásokon keresztül vizsgálhatók, ugyanis a vezetők alkalmassága a vezetői szerepeknek való megfelelésként is értelmezhető.
A mintzbergi (1975) szereptipológiából kiindulva, szakirodalmi források feldolgozásával megállapítottam, hogy a gazdasági szervezetek olyan jelentős átalakulásokon mennek keresztül, melyek hatnak a különböző elvárásokra, illetve az abból kialakuló vezetői szerepekre is.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A kutatás eredményei hozzájárulhatnak a vezetői tevékenységek mélyebb megismeréséhez, és akár messzemenő következtetések levonását is megalapozhatja. A vezetéssel/vezetőkkel szemben támasztott elvárások alaposabb ismerete pedig a csoportok fenntarthatóságát és fejlődését eredményezheti.
Hivatkozások
Bárczi, G., László, O. (1966), A magyar nyelv értelmező szótára. I-VII. kötet. Bp.: Akadémiai Kiadó.
Barry, D. (1991), “Managing the bossless team: Lessons in distributed leadership.”, Organizational Dynamics, (20), 31-47. https://doi.org/10.1016/0090-2616(91)90081-J
Bass, B. M. (1985), Leadership and performance beyond expectations. New York: Free Press.
Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. I. & Berson, Y. (2003), “Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership.” Journal of Applied Psychology, 88 (2), 207-218. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.2.207
Bass, B. M. & Avolio, B. J. (1990), "Developing Transformational Leadership: 1992 and Beyond", Journal of European Industrial Training, 14 (5), https://doi.org/10.1108/03090599010135122
Bass, B. M. & Riggio, R. E. (2006), Transformational Leadership, 2nd ed., Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.
Berde, Cs. (Szerk) (2015), A vezetés alapjai. Debreceni Egyetem
Bradford, L. P. (1976), Making meetings work. La Jolla, CA: University Associates.
Ellis, B. (2001), Scientific Essentialism. Cambridge: Cambridge University Press.
Ensley, M. D., Pearson, A. & Pearce, C. L. (2003), “Top management team process, shared leadership, and new venture performance: A theoretical model and research agenda.” Human Research Management Review, (13), 329-346. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(03)00020-2
Gooty, J. & Yammarino, F. J. (2011), “Dyads in organizational research: Conceptual issues and multilevel analyses.” Organizational Research Methods, 14(3), 456-483. https://doi.org/10.1177/1094428109358271
Grint, K. (2011), A History of Leadership. In: Bryman, A., Collinson, D., Grint K., Uhl-Bien, M., Jackson, B. (eds) (2011), The SAGE Handbook of Leadership. Sage Publication, London
Hogg, M. A. & van Knippenberg, D. (2003), „Social Identity and Leadership Processes in Groups. In M. P. Zanna (Ed.)”, Advances in Experimental Social Psychology, (35), 1-52. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(03)01001-3
Hollander, E. P. (2012), Inclusive leadership: The essential leader-follower relationship. Routledge.
Hollander, E. P. & Julian, J. W. (1969), “Contemporary trends in the analysis of leadership processes”, Psychological Bulletin, 71(5), 387-397. https://doi.org/10.1037/h0027347
Huszti, V. (2002), „A férfi és női tulajdonos-vezetők sajátosságai”. Korszerű Vezetés. BME-OM-MIK, (9), 43–49.
Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2018), Essentials of Organizational Behavior. Pearson Education (us).
Kajtár, E., Korpics, M., Kriskó, E., Méhes, T., Roberts, É., Ruzsa, D. (2019), Vezető és vezetés a közszolgálatban. Jegyzet, http://hdl.handle.net/20.500.12944/13006 (Letöltve: 2023.01.15.)
Kant, I. (1781), A tiszta ész kritikája. ICTUS Kiadó, Budapest.
Katzenbach, J. R. & Smith, D. K. (1993), The wisdom of teams. Boston: Harvard Business School Press.
Kaur, N. & Hirudayaraj, M. (2021), „The role of leader emotional intelligence in organizational learning: A literature review using 4I framework”, New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 33(1), 51-68.
Kokics, I. L. (2020), „A Magyar Honvédség Parancsnokságának információmenedzsment-rendszere”, Honvédségi Szemle, 148(5), 58-71.
Koman, E. S. & Wolff, S. B. (2008), “Emotional intelligence competencies in the team and team leader: A multi-level examination of the impact of emotional intelligence on team performance”, Journal of Management Development, 27(1), 55-75. https://doi.org/10.1108/02621710810840767
Kusumah, I., Iskandar, T., Sumantri, S., Harding, D., Rizal, A. & Widianti, E. (2018), “The influences of social expectation toward leader power, leader practices and personal branding to establish the leader trust (Case study on the leadership of Bandung and Purwakarta region on Gen-Z)”, World Scientific News, (108), 64-73. EISSN 2392-2192
Lu, Y. P. (2010), The relationship between leaders' behaviors & organizational learning actions. (Publication No. 3487793) [Doctoral dissertation, Marian University]. ProQuest Dissertation and Theses.
Luan, S., Reb, J. & Gigerenzer, G. (2019), “Ecological rationality: Fast-and-frugal heuristics for managerial decision making under uncertainty”, Academy of Management Journal, 62(6), 1735-1759. https://doi.org/10.5465/amj.2018.0172
Mayer, R. C., Davis, J. H. & Schoorman, F. D. (1995), “An integrative model of organizational trust”, Academy of Management Review, 20(3), 709-734. https://doi.org/10.5465/amr.1995.9508080335
McComb, S. A., Green, S. G. & Compton, W. D. (1999), “Project goals, team performance, and shared understanding”, Engineering Management Journal, 11(3), 7-12. https://doi.org/10.1080/10429247.1999.11415033
Mintzberg, H. (1975), “The manager's job: Folklore and fact”, Harvard Business Review, 53(4).
Motamarri, S., Akter, S. & Yanamandram, V. (2020), “Frontline employee empowerment: Scale development and validation using Confirmatory Composite Analysis”, International Journal of Information Management, 54(October 2020), 102177. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102177
Nahavandi, A. (2009), The art and science of leadership (pp. 103-104). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Negron, D. (2008), A case study examining the relationship of the path-goal theory leadership styles to profits in El Paso, Texas, Rent-A-Center stores. Doctoral dissertation. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3331408). Capella University.
Nguyen, P. (2011), On Henry Mintzberg’s Model of Managing. Project: Management Educafion.
Park, H. M., Carter, K. M. & Phillips, J. M. (2023), “Resisting Delegation: the Influence of Incivility and Developmental Tasks on Commitment to the Supervisor and Delegation Resistance”, Journal of Business and Psychology, 1-22. https://doi.org/10.1007/s10869-023-09898-4
Perry, M. L., Pearce, C. L. & Sims, H. P. Jr. (1999), “Empowered selling teams: How shared leadership can contribute to selling team outcomes”, Journal of Personal Selling and Sales Management, 19(3), 31-35. https://doi.org/10.1080/08853134.1999.10754180
Quinn, R. E. (1988), Beyond rational management: Mastering the paradoxes and competing demands of high performance. Jossey-Bass.
Redknap, R., Twigg, D., Rock, D. & Towell, A. (2015), “Nursing Practice Environment: A Strategy for Mental Health Nurse Retention?”, International Journal of Mental Health Nursing, 24(3), 262–271. https://doi.org/10.1111/inm.12126
Rowe, W. & Guerrero, L. (2013), Leadership skills approach. Cases in leadership, 81-99.
Sarto, F. & Veronesi, G. (2016), “Clinical Leadership and Hospital Performance: Assessing the Evidence Base”, BMC Health Services Research, 16, 85–97. https://doi.org/10.1186/s12913-016-1395-5
Schyns, B. & Meindl, J. R. (2005), Implicit leadership theories: Essays and explorations. IAP.
Sheninger, E. (2019), Digital leadership: Changing paradigms for changing times. Corwin Press.
Slack, N. & Lewis, M. (2005), “Towards a definitional model of business process technology”, International Journal of Process Management and Benchmarking, 1(1), 3-24. https://doi.org/10.1504/IJPMB.2005.006109
Smith, M. (2011), Fundamentals of management, second edition, McGraw-Hill Education, UK
Specchia, M. L., Cozzolino, M. R., Carini, E., Di Pilla, A., Galletti, C., Ricciardi, W. & Damiani, G. (2021), “Leadership styles and nurses’ job satisfaction. Results of a systematic review”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1552. https://doi.org/10.3390/ijerph18041552
Syaifuddin, S. & Rizal, A. (2018), “The influence of corporate communication strategy and customer value creation toward creation of reputation (case study at Len-Indonesian State Owned Company)”, World Scientific News, 105, 62-73. EISSN 2392-2192
Szűcs, P. (2009), „Vezetői szerepek és bizalom a hálózatokra épülő gazdaságban”. Vezetéstudomány, 40(7-8), 49-55.
Tsui, A. S., Ashford, S. J., Clair, L. S. & Xin, K. R. (1995), “Dealing with discrepant expectations: Response strategies and managerial effectiveness”, Academy of Management Journal, 38(6), 1515-1543. https://doi.org/10.2307/256842.
Turner, P. (2019), The Role of Leaders: The Importance of Leadership. In: Turner, P. (2019), Leadership in Healthcare. Palgrave Macmillan Cham, 45-74. https://doi.org/10.1007/978-3-030-04387-2_3
Walvoord, A. A., Redden, E. R., Elliott, L. R. & Coovert, M. D. (2008), “Empowering followers in virtual teams: Guiding principles from theory and practice”, Computers in Human Behavior, 24(5), 1884–1906. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.02.006
Weber, E., Büttgen, M. & Bartsch, S. (2022), “How to take employees on the digital transformation journey: An experimental study on complementary leadership behaviors in managing organizational change”, Journal of Business Research, 143 (April 2022), 225-238. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.01.036
Wooll, M. (2022), The 13 essential leadership values for anyone leading a team. https://www.betterup.com/blog/10-core-values-of-a-great-leader (Letöltve: 2023.01.15.)
Yeatts, D. E. & Hyten, C. (1998), High performing self-managed work teams: A comparison of theory to practice. Thousand Oaks, CA: Sage.
Yilmaz, R., Karaoglan Yilmaz, F. G. & Keser, H. (2020), “Vertical versus shared e-leadership approach in online project-based learning: a comparison of self-regulated learning skills, motivation and group collaboration processes”, Journal of Computing in Higher Education, (32), 628-654. https://doi.org/10.1007/s12528-020-09250-2
Yukl, G. (1981), Leadership in Organizations. 9/e. Pearson Education India.
Yukl, G. (1998), Leadership in Organizations. 4th ed., Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.