A vállalkozások válságállóságát erősítő turisztikai innovációs folyamatok felmérő áttekintése különös tekintettel a vezetői döntéshozatal szervezeti környezetére és tényezőire
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.04Kulcsszavak:
turizmus, innováció, döntéshozatalAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A turizmus az elmúlt negyedszázadban számos olyan, előre nem látott globális esemény formálta, amelyek hatásait a szakértők nehezen prognosztizálták, ugyanakkor a szektorban működő vállalkozások sikerét jelentősen befolyásolták. A terrortámadások, az egészségügyi válságok, a háborúba torkolló politikai konfliktusok és az azok által indukált gazdasági jelenségek – sok más ágazathoz hasonlóan – a turizmusban is középpontba helyezték az innováció mint a reziliencia egyik fő alkotóelemének szerepét. Jelen tanulmány célja azon annak feltérképezése, hogy melyek az innovációt támogató szervezeti tényezők a turizmusban, és melyek az innovációvezérelt döntéshozatal mechanizmusát befolyásoló tényezők a turisztikai vállalkozásokban.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A szerző a kutatási kérdés megválaszolására a narratív szakirodalmi elemzést hívja segítségül, azon belül felmérő áttekintést (scoping review) végez angol nyelvű, nemzetközi folyóiratokban megjelent publikációk körében. A felmérő áttekintés célja egy terület és az ahhoz kapcsolódó főbb fogalmi keretek megismerése és feltérképezése.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A szisztematikus szakirodalomelemzés során feltárásra kerülnek azok a döntéshozatalt formáló tényezők, amelyek a turizmusinnovációt szolgálják. A tanulmány bemutatja a turizmusinnovációt katalizáló döntési mechanizmusok területén azonosított hiátusokat. A vizsgálat eredménye, hogy az innovációra egyre nagyobb szükség van a turisztikai ágazatban, mivel az a növekedést, a versenyképességet és a fenntarthatóságot mozdítja elő. Ebben a folyamatban a vezetői döntéshozatal kiemelt szerepet játszik a szervezeteken belül. A megalapozott vezetői döntéshozatal hozzájárul a szervezet teljesítményének javulásához, amely teret nyithat az innovációs folyamatoknak a turizmusban.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A vizsgálat célja, hogy egy felmérő áttekintést nyújtson a vezető döntéseit befolyásoló tényezőkről a turisztikai innovációs folyamatokban. A szakirodalmi áttekintés rávilágít az vezetői döntéshozatal jelentőségére a turisztikai ágazatban. Másrészről szintén rámutat arra, hogy további kutatásokra és fejlesztésekre van szükség az innováció elméletének turizmusspecifikus szélesítése érdekében. A téma további kutatási területei lehetnek az innovációs kultúra előmozdítására irányuló stratégiák és legjobb gyakorlatok feltárására a turisztikai vállalkozások esetében.
Hivatkozások
Alsos, G. A., Eide, D. & Madsen, E. L. (2014), Handbook of Research on Innovation in Tourism Industries. https://doi.org/10.4337/9781782548416
Anderson, N., Potočnik, K. & Zhou, J. (2014), “Innovation and creativity in organizations”, Journal of Management, 40(5), 1297-1333. https://doi.org/10.1177/0149206314527128
Arksey, H. & O’Malley, L. (2005), “Scoping studies: towards a methodological framework”, International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19-32, https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
Bálint A., Törőcsik M. (2023), „Válságokra adott fogyasztói reakciók, a tudatosság önkéntes és kényszerű vállalása”, Marketing & Menedzsment, 57(Különszám EMOK 3), 5-15. 10.15170/MM.2023.57.KSZ.03.01.
Blanco, J. (2011), “Understanding and managing innovation and technological change: a major opportunity for tourism organizations”. World Tourism Organization (Ed.) Technology in Tourism, 5-6.
Brookes, M. & Roper, A. (2011), “International master franchise agreements”, European Journal of Marketing, 45(7/8), 1253-1276. https://doi.org/10.1108/03090561111137705
Cheng, Y. & Stockdale, M. S. (2003), “The validity of the three-component model of organizational commitment in a chinese context”, Journal of Vocational Behavior, 62(3), 465-489. https://doi.org/10.1016/s0001-8791(02)00063-5
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1989), “Strategic Management of Small Firms in Hostile and Benign Environments”, Strategic Management Journal, 10(1), 75-87. https://doi.org/10.1002/smj.4250100107
Csapó J. (2019), A turizmuspolitika és turizmusirányítás elmélete és gyakorlata az európai unióban, Budapest, Magyarország, Akadémiai Kiadó. ISBN:9789634544838
Do, B., Nguyen, N., D’Souza, C., Bui, H. D. & Nguyen, T. N. H. (2021), “Strategic responses to covid-19: the case of tour operators in vietnam”, Tourism and Hospitality Research, 22(1), 5-17. https://doi.org/10.1177/1467358421993902
Drašković, S. (2015), “Innovation, business success and leadership in tourism”, Paper presented at SITCON 2015 - Singidunum International Tourism Conference. https://doi.org/10.15308/sitcon-2015-39-42
Graen, G. B. & Uhl-Bien, M. (1995), „Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective”, The Leadership Quarterly, 6(2), 219-247. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90036-5
Hall, C. M., & Williams, A. M. (2008), Tourism and Innovation (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203938430
Hoffer I. (2023), Innovációmenedzsment, Budapest, Magyarország: Akadémiai Kiadó. ISBN: 9789634548850
Horváth, K. G. (2021), „Az innovációs ökoszisztéma menedzsment strukturális kihívásai – a szakirodalom tükrében”. Marketing & Menedzsment, 55(3), 71–81. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.03.06
Irimiás A., Jászberényi M., Michalkó G. (2019), A turisztikai termékek innovatív fejlesztése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634544081.
Juhász-Dóra, K., & Ilyés, N. (2023), „A designmódszerek mint innovációs katalizátorok alkalmazása a szállodákban”. Turizmus Bulletin, 23(1), 25–33. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n1.3
Katz, D. and Kahn, R. L. (1978), The social psychology of organizations, New York: Wiley.
Larrea, G. L. D., Altin, M., Köseoğlu, M. A. & Okumuş, F. (2021), “An integrative systematic review of innovation research in hospitality and tourism”, Tourism Management Perspectives, 37, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100789
Liu, C. & Cheng, J. (2018), “Exploring driving forces of innovation in the mses: the case of the sustainable b&b tourism industry, Sustainability”, 10(11), 3983. https://doi.org/10.3390/su10113983
Máhr T., Keller K., Birkner Z. (2022), Innováció a turizmusban. Budapest: Akadémia Kiadó. DOI: https://doi.org/10.1556/9789634547921
Miskolczi M. (szerk.) (2023), Változó perspektívák napjaink turizmusában. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634549734.
Montañés-Del-Río, M. Á. & Medina-Garrido, J. A. (2020), „Determinants of the propensity for innovation among entrepreneurs in the tourism industry”, Sustainability, 12(12), 5003. https://doi.org/10.3390/su12125003
Nagy K. (2014), A turisztikai innovációk sajátosságai. Marketingkaleidoszkóp 2014, Innovációvezérelt marketing. In: Piskóti I. (szerk.): Tanulmányok a Marketing Intézet kutatási eredményeiből. Miskolci Egyetem Marketing Intézet. 59–72.
Nagy, M. (2019), „Az innováció és a kisvállalkozások dilemmái”. Marketing & Menedzsment, 33(2), 39–43. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1970
Najda-Janoszka, M. & Kopera, S. (2014), “Exploring Barriers to Innovation in Tourism Industry – The Case of Southern Region of Poland”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 190-201. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.862
Ónodi A., Répáczki R. (2022), „A menedzsment szerepe az innovatív vállalatok sikerében”, Vezetéstudomány, 53(10), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.10.01
Oroszi V. Gy., Gonda T. (2016), „Az innováció értelmezése és gyakorlata a turizmusban”, Területfejlesztés és innováció, 10(1), (2016. június 6.) https://epa.oszk.hu/01900/01951/00024/pdf/EPA01951_teruletfejlesztes_es_innovacio_2016_1_003-019.pdf
Paget, E., Dimanche, F. & Mounet, J. P. (2010), “A tourism innovation case: An Actor-Network Approach”, Annals of Tourism Research, 37(3), 828-847, https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.02.004
Pantano, E. & Stylidis, D. (2021), “New technology and tourism industry innovation: evidence from audio-visual patented technologies”, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 12(4), 658-671. https://doi.org/10.1108/jhtt-01-2020-0023
Peters, M. D. J, Godfrey, C., McInerney, P., Munn, Z., Tricco, A.C. & Khalil, H. (2020), Chapter 11: Scoping Reviews (2020 version). Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis. JBI; Available from https://synthesismanual.jbi.global. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12
Sadykova, R., Bikenova, A., Eleusiz, L. & Temiralieva, Z. (2019), “Features of innovative activity in the sphere of tourism”, Reports of the National Academy of sciences of the Republic of Kazakhstan, 1(323), 138-142. https://doi.org/10.32014/2019.2518-1483.22
Totth, G., Brávácz, I., Harsányi, D., Pacsi, D., & Szabó, Z. (2022), „Kihívások a hazai KKV szektor döntéshozatalában – fókuszban az online kommunikációs megjelenés”. Marketing & Menedzsment, 56(2), 5–12. https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.02.01
Tranfield, D., Denyer, D. & Smart, P. (2003), “Towards a methodology for developing evidence‐informed management knowledge by means of systematic review”, British Journal of Management, 14(3), 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375
Yan, J. & Yan, L. (2015), “Individual entrepreneurship, collective entrepreneurship and innovation in small business: an empirical study”, International Entrepreneurship and Management Journal, 12(4), 1053-1077. https://doi.org/10.1007/s11365-015-0380-5
Yanli, B. & Hua, H. (2022), “Research on driving forces of service innovations in tourism enterprises–a case study on a tourism group in east China”, ITM Web of Conferences, 47. https://doi.org/10.1051/itmconf/20224703032
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.