A sportfogyasztás és a sportmotivációt mérő skálák
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.EMOK.08Kulcsszavak:
sportfogyasztás, fogyasztói magatartás, validált motivációs skálák, marketingAbsztrakt
A KUTATÁS CÉLJA
A sportfogyasztás vizsgálata meglehetősen komplex kérdéskör feltárását igényli, különféle közelítésben végezhetünk erre vonatkozó elemzéseket. Jelen tanulmány fókusza marketing szakterületi, de alapvetően fogyasztói magatartás kiindulópontú közelítés, vagyis nem tér ki a cégek, a kormányzati szféra, a marketing és sport kapcsolatokra. Kutatásunk célja a sportfogyasztás klasszikus tagolásának felülvizsgálata és kiegészítése. További kutatási cél annak összefoglalása is, milyen nemzetközi kutatásokkal validált skálák állnak rendelkezésre a sportolással kapcsolatos motivációk vizsgálatához, milyen kiindulópontok fogalmazhatók meg a főképp laikus sportolók motivációjának kibővített értelmű kutatásához.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Megállapításainkhoz a szakirodalom széles körét felhasználva szakirodalmi áttekintés típusú tanulmányt készítettünk.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Kutatásunk alapján a sportfogyasztás vizsgálata szokásos szemléletben három nagy elemből tevődik össze, amelyek a sportolásban történő aktív részvétel, a sporttermékek fogyasztása, illetve a sportesemények nézőként történő fogyasztása személyesen vagy a médián keresztül. Ezt a kört bővíti ki személetében a tanulmány, megkülönböztetve a sportolás profi és laikus szintű művelését, a kapcsolódó tárgyak, szolgáltatások vásárlását, valamint az offline és online élményfogyasztás területét.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A sportfogyasztás vizsgálatában kiemelkedő szempontot jelent a sportolók motivációinak vizsgálata a hobbi- és versenysportolók esetén is. Ahhoz, hogy ezen fogyasztók motivációit megértsük és mérni tudjuk azok erősségét, a kutatók különböző skálákat hoztak létre. Ezen skálák közül megállapításunk szerint a hazai kutatások során a sportmotiváció méréséhez jelenleg a H-SMS a legalkalmasabb.
A kutatás az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program, EFOP-3.6.2-16-2017-003: „Sport- Rekreációs- és Egészséggazdasági Kooperációs Kutatóhálózat létrehozása” című projektjének támogatásával készült.