A helyi termékek turizmusban betöltött szerepe
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.04.04Kulcsszavak:
helyi élelmiszertermékek, helyi gazdaság, környezettudatosság, vidékfejlesztésAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A helyi termékek reneszánszukat élik Magyarországon. A helyi gazdaságoknak köszönhetően számos gazdasági, környezeti, társadalmi és kulturális előnyhöz juthatnak nemcsak a folyamat közvetlen actorai, hanem az érintett közösségek, és a települések is. A figyelem középpontjába került produktumok egyre többször tűnnek fel a turizmusban, gyakran turisztikai attrakciókat építve rájuk, ezzel a jelenlegi trendeket követő, egyedi és autentikus vonzerőhöz juttatva a fogadóterületet. Jelen kutatás célja, hogy feltárja a turisták helyi termékek iránti igényeit, a lokális élelmiszerek térségi turisztikai kínálatban betöltött szerepét.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Céljaink eléréséhez az online kérdőíves megkérdezés eszközét alkalmaztuk. A Tolna és Baranya megyében végzett kérdőíves felmérésünk a helyitermék-előállítókra irányult. A keletkezett adatok egy részét egyszerű leíró statisztikai módszertannal értékeltük, majd a helyi termékeket előállítók csoportosítása érdekében klaszteranalízist végeztünk.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Egyértelművé vált, hogy a helyi termékeknek nemcsak a mindennapokban, hanem az utazások során is létjogosultságuk van. A helyi termékek fogyasztói körében a külföldi és belföldi turisták egyre jelentősebb fogyasztói szegmensként jelentkeznek a fogadóhelyen, általuk is keresettebbek, kedveltebbek a lokális élelmiszerek.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Kutatásunk a helyitermék-előállítók véleménye alapján segíti a helyi termékek turisztikai jelenttőségének az alátámasztását és ösztönzően hathat a turisztikai szolgáltatókra, hogy nagyobb mértékben illesszék be kínálatukba a helyi termékeket.
Hivatkozások
Angler, K. (2018), „Helyi termékek szerepe a Szekszárdi borvidék gasztronómiájában”. In Csapó, J., Gerdesics, V. & Törőcsik, M., szerk., Generációk a turizmusban: I. Nemzetközi Turizmusmarketing Konferencia: Tanulmánykötet, Pécs, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, 380-391
Angler, K. (2019), „Helyi alapanyagok, tradicionális ételek a vidék gasztronómiájában”. In Bálint, Cs., Földi, P., Kápolnai, Zs., Kovács, Cs. J., Nagyné, M. M. & Zsarnóczky, M. B., szerk., Rurális térségek a 21. században tudományos konferencia: tanulmánykötet, Gödöllő: Doktoranduszok Országos Szövetsége, 3 -13
Barna, F. K., Szakály, Z. T., Nagy Pető, D. & Bauerné Gáthy, A. (2020), „Fenntartható élelmiszer-fogyasztás – Egészség- és környezettudatosak-e az alternatív étrendet követők?” Gazdálkodás 64(3), 189-201
Cortés, J. L. (2012), Sustainable Gastronomy: Prospects for the Future. UNWTO Global Report on Food Tourism 2012.
Gonda, T., Angler, K. & Csóka L. (2018a), „A helyi termékek sokszínű kínálata a Dél-Dunántúlon” In Gonda, T., szerk., Ízes vidék: a helyi termékek és a vadon termő növények szerepe a gasztronómiában és a gasztroturizmusban. Pécs: CampInvest Kft., 24-33
Gonda, T., Angler K. & Csóka L. (2018b), „A helyi termék-előállítók véleménye a helyi termékek turizmusban betöltött szerepéről”, In Korcsmáros, E., eds., A Selye János Egyetem 2018-as X. Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötete = Zborník X. medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho – 2018, Komárno: Selye János Egyetem, 108-114
Gonda, T. (2012), „A helyi termék reneszánsza”, In Aubert A., Gyuricza L. & Huszti Zs.: A kultúra turizmusa a turizmus kultúrája, Szekszárd; Pécs: IDResearch Kft; Publikon, 233-243
Gonda, T. (2014), „A helyi termék turisztikai hasznosítása – a vidékfejlesztés új lehetősége: Potential use of local products in tourism - new ways for rural development”. A Falu. 29(1), 17-23
Hall, C. M. & Sharples, L. (2003), The consumption of experiences or the experience of consumption? An introduction to the tourism of taste. In Hall, C. M., Sharples, E. M.,
Harsányi, D. & Hlédik, E. (2020), „Utazási célpontok kiválasztásának szempontjai a hazai borturizmusban”, Marketing & Menedzsment, 54(4), 89-101 DOI: https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.04.07
Hjalager, A. M. & Richards, G., eds. (2002), Tourism and Gastronomy. London: Routledge.
Horváth, A., Jónás-Berki, M., Szeidl, K. & Aubert, A. (2016), „A nemzetiségi gasztrofesztiválok a Dél-Dunántúlon - Stifoldertől a babfőző fesztiválig”, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok 1(1) 34-45
Ivancsóné, H. Zs., Kőmíves, Cs., Nagy-Keglovich, J. & Happ, É. (2020), „Mindent a szemnek! Egy dunántúli szálloda éttermi kínálatának vizsgálata a Kasavana – Smith modell szerint”, Marketing & Menedzsment, 54(3), 71-83 DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.07
Kapiki, S. T. (2012), “Current and Future Trends in Tourism and Hospitality. The Case of Greece.” International Journal of Economic Practices and Theories, 2(1)
Kivela, J. & Crotts, J. C. (2005), “Gastronomy Tourism: A Meaningful Travel Market Segment”, Journal of Culinary Science & Technology, 4(2/3), 39-55
Kovács Sárkány, H. & Kovács V. (2015), „A regionalitás, az eredetvédelem és a helyi termékek”, In Ricz, A. & Takács, Z., eds., A régió TÍZpróbája, Szabadka: Regionális Tudományi Társaság 177-185
Lempek, M. Z. & Tésits, R. (2021), „A vidéki térségek turizmusalapú fejlesztési lehetőségei a Siklósi járás példáján”, Modern Geográfia 16(2) 87-112
Neulinger, Á., Bársony, F., Gjorevska, N., Lazányi, O., Pataki, Gy., Takács, S. & Török, A. (2020), „Fogyasztói jóllét a hazai alternatív élelmiszerellátási hálózatokban”, Marketing & Menedzsment, 54(3), 55-64 DOI:10.15170/MM.2020.54.KSZ.III.06
Rein, H. & Starsdas, W. (2015), Nachhaltiger Tourismus. München/Konstanz.
Sarmento, E., Loureiro, S. & Martins, L. (2017), “Foodservice tendencies and tourists’ lifestyle: new trends inn tourism”, Revista Turismo & Desenvolvimento, 27/28
Soós, G. (2020), „Az élelmiszer-fogyasztói szokások változása a COVID-19 vírus megjelenéséhez kapcsolódóan Magyarországon“, Marketing & Menedzsment, 54(3), 15-27 DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.02
Szabó, D. (2014), „A rövid ellátási láncban rejlő lehetőségek és veszélyek Magyarországon“. Acta Carolus Robertus: Károly Róbert Főiskola Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Tudományos Közleményei, 4(2), 109-118
Szomi, E., szerk. (2016), Helyi termék kézikönyv, Budapest: Nemzeti Agrárkamara.
Törőcsik, M. - Csapó, J. (2018), “Fogyasztói trendek hatása a turizmusra”, In Csapó, J. Gerdesics, V. & Törőcsik, M., szerk, Generációk a turizmusban: I. Nemzetközi Turizmusmarketing Konferencia. Tanulmánykötet (pp. 8-22). Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Törőcsik, M. (2016), „A fogyasztói magatartás új tendenciái”, Vezetéstudomány, 47(4), 19-25
Tőzsér, A. (2021), „A hungarikumok szerepe a települések fejlődésében”, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok 6(4) 51-66
World Tourism Organization (2012), Global Report on Food Tourism. UNWTO, Madrid