A motivációk és az életstílus hatása a sportfogyasztás területeire
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.KSZ.III.01Kulcsszavak:
sportfogyasztás, fogyasztói magatartás, életstílus csoportok, sportmarketingAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány célja a sportfogyasztás szakirodalma alapján lehatárolni olyan területeket, ahol a szakirodalom tovább gazdagítható, kijelölve ezzel lehetséges jövőbeli kutatási irányokat. A sportmarketinges szakemberek a sportfogyasztást klasszikusan három kategóriára, a sportolásban való aktív részvételre, az események élményként történő fogyasztására és a sporttermékek vásárlására osztják, amely kategóriák esetén a vizsgálatokat egymástól külön választva végzik. Az egyes kategóriák dimenziójában elkülönítetten végzett vizsgálatok miatt értékes információk maradhatnak rejtve a kutatók és ezáltal a gyakorlati szakemberek elől. A tanulmány további célja ráirányítani a figyelmet az átfogó érvényű jelenségekre, amivel a sportfogyasztási kérdéseket a kategóriák teljes keresztmetszetében is megvizsgálva lehetővé válna a folyamatok jobb megértése.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Megállapításainkhoz a szakirodalom széles körét felhasználva szakirodalmi áttekintés típusú tanulmányt készítettünk.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A fogyasztás szempontjából célszerű lenne a sportfogyasztás klasszikus felosztását kiterjeszteni és azt további két kategóriával bővíteni. Igaz ez a sportfogyasztási motivációk kutatása esetén is, mivel elszigetelt vizsgálatból sok van, átfogó szemléletűből ezzel szemben kevés. Fontos lenne vizsgálni a sport iránti alapvető érdeklődés (motiváció) hatásait a sportfogyasztási kategóriákra, ami újdonságot jelentene a jelenleg népszerű kategória-specifikus kutatásokhoz képest. Új kutatási irányt jelent az életstílus hatásának vizsgálata is a sportfogyasztásra és a sportfogyasztási motivációkra. Az életstílus szerepét számos kutató elismeri a sportfogyasztásban, a szakirodalom mégis szegényesnek tekinthető az ilyen típusú kutatások terén.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A tanulmányban meghatározott kutatási irányok alapján a feltárható ismeretek birtokában a sporthoz kapcsolódó vállalatok pontosabban tudnának szegmentálni, célcsoportokat meghatározni, ami megteremtené a jobb pozícionálás lehetőségét is. Napjaink sportgazdaságában a számos szereplő és az éles verseny miatt ez kulcskérdést jelenthet adott sportvállalat sikerességének szempontjából.
Köszönetnyilvánítás: A kutatás az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program, EFOP-3.6.2-16-2017-003: „Sport- Rekreációs- és Egészséggazdasági Kooperációs Kutatóhálózat létrehozása” című projektjének támogatásával készült.