The role of local products in tourism
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.04.04Keywords:
local food products, local economy, environment awareness, rural developmentAbstract
THE AIMS OF THE PAPER
There is a resurgence of regional and local products in Hungary today. Thanks to the development of local businesses, communities and towns are also able to derive a number of economic, environmental, social and cultural advantage. The products in focus are emerging in tourism more often, frequently acting as foundations of tourist attractions built upon them, providing the receiving end with a unique and authentic force of attraction that follow the present trends. The aim of our study was to explore tourists’ needs for local products and the role of local food in regional tourism services.
METHODOLOGY
To achieve our goals, we used online questionnaires. Our questionnaire in Tolna and Baranya counties focused on two main areas: on the one hand, we surveyed the opinions of local producers and, on the other hand, the buyers of local products. Some of the data were evaluated using a simple descriptive statistical methodology, and then a cluster analysis was performed to group the producers of local products and the consumers of local products.
MOST IMPORTANT RESULTS
It has become clear that local products have an important role not only in everyday life but also during travels. Among the consumers of local products, foreign and domestic tourists are becoming more and more remarkable consumer segments at destinations as local foods are more sought and preferred by them. However, it is important to emphasize that it is worthwhile for local producers to focus on different groups of tourists in their marketing strategy, as only two of the four consumer groups we have identified have real demand toward these products. According to our research, in the case of “those who like the usual” and “those who like novelty and local products”, we can talk about the fact that, based on their attitude, they are sufficiently interested in local products.
RECOMMENDATIONS
Our research can help the work of local product producers through the most accurate segmentation, targeting and positioning possible, by providing information about the significant differences between each consumer group.
References
Angler, K. (2018), „Helyi termékek szerepe a Szekszárdi borvidék gasztronómiájában”. In Csapó, J., Gerdesics, V. & Törőcsik, M., szerk., Generációk a turizmusban: I. Nemzetközi Turizmusmarketing Konferencia: Tanulmánykötet, Pécs, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, 380-391
Angler, K. (2019), „Helyi alapanyagok, tradicionális ételek a vidék gasztronómiájában”. In Bálint, Cs., Földi, P., Kápolnai, Zs., Kovács, Cs. J., Nagyné, M. M. & Zsarnóczky, M. B., szerk., Rurális térségek a 21. században tudományos konferencia: tanulmánykötet, Gödöllő: Doktoranduszok Országos Szövetsége, 3 -13
Barna, F. K., Szakály, Z. T., Nagy Pető, D. & Bauerné Gáthy, A. (2020), „Fenntartható élelmiszer-fogyasztás – Egészség- és környezettudatosak-e az alternatív étrendet követők?” Gazdálkodás 64(3), 189-201
Cortés, J. L. (2012), Sustainable Gastronomy: Prospects for the Future. UNWTO Global Report on Food Tourism 2012.
Gonda, T., Angler, K. & Csóka L. (2018a), „A helyi termékek sokszínű kínálata a Dél-Dunántúlon” In Gonda, T., szerk., Ízes vidék: a helyi termékek és a vadon termő növények szerepe a gasztronómiában és a gasztroturizmusban. Pécs: CampInvest Kft., 24-33
Gonda, T., Angler K. & Csóka L. (2018b), „A helyi termék-előállítók véleménye a helyi termékek turizmusban betöltött szerepéről”, In Korcsmáros, E., eds., A Selye János Egyetem 2018-as X. Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötete = Zborník X. medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho – 2018, Komárno: Selye János Egyetem, 108-114
Gonda, T. (2012), „A helyi termék reneszánsza”, In Aubert A., Gyuricza L. & Huszti Zs.: A kultúra turizmusa a turizmus kultúrája, Szekszárd; Pécs: IDResearch Kft; Publikon, 233-243
Gonda, T. (2014), „A helyi termék turisztikai hasznosítása – a vidékfejlesztés új lehetősége: Potential use of local products in tourism - new ways for rural development”. A Falu. 29(1), 17-23
Hall, C. M. & Sharples, L. (2003), The consumption of experiences or the experience of consumption? An introduction to the tourism of taste. In Hall, C. M., Sharples, E. M.,
Harsányi, D. & Hlédik, E. (2020), „Utazási célpontok kiválasztásának szempontjai a hazai borturizmusban”, Marketing & Menedzsment, 54(4), 89-101 DOI: https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.04.07
Hjalager, A. M. & Richards, G., eds. (2002), Tourism and Gastronomy. London: Routledge.
Horváth, A., Jónás-Berki, M., Szeidl, K. & Aubert, A. (2016), „A nemzetiségi gasztrofesztiválok a Dél-Dunántúlon - Stifoldertől a babfőző fesztiválig”, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok 1(1) 34-45
Ivancsóné, H. Zs., Kőmíves, Cs., Nagy-Keglovich, J. & Happ, É. (2020), „Mindent a szemnek! Egy dunántúli szálloda éttermi kínálatának vizsgálata a Kasavana – Smith modell szerint”, Marketing & Menedzsment, 54(3), 71-83 DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.07
Kapiki, S. T. (2012), “Current and Future Trends in Tourism and Hospitality. The Case of Greece.” International Journal of Economic Practices and Theories, 2(1)
Kivela, J. & Crotts, J. C. (2005), “Gastronomy Tourism: A Meaningful Travel Market Segment”, Journal of Culinary Science & Technology, 4(2/3), 39-55
Kovács Sárkány, H. & Kovács V. (2015), „A regionalitás, az eredetvédelem és a helyi termékek”, In Ricz, A. & Takács, Z., eds., A régió TÍZpróbája, Szabadka: Regionális Tudományi Társaság 177-185
Lempek, M. Z. & Tésits, R. (2021), „A vidéki térségek turizmusalapú fejlesztési lehetőségei a Siklósi járás példáján”, Modern Geográfia 16(2) 87-112
Neulinger, Á., Bársony, F., Gjorevska, N., Lazányi, O., Pataki, Gy., Takács, S. & Török, A. (2020), „Fogyasztói jóllét a hazai alternatív élelmiszerellátási hálózatokban”, Marketing & Menedzsment, 54(3), 55-64 DOI:10.15170/MM.2020.54.KSZ.III.06
Rein, H. & Starsdas, W. (2015), Nachhaltiger Tourismus. München/Konstanz.
Sarmento, E., Loureiro, S. & Martins, L. (2017), “Foodservice tendencies and tourists’ lifestyle: new trends inn tourism”, Revista Turismo & Desenvolvimento, 27/28
Soós, G. (2020), „Az élelmiszer-fogyasztói szokások változása a COVID-19 vírus megjelenéséhez kapcsolódóan Magyarországon“, Marketing & Menedzsment, 54(3), 15-27 DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.02
Szabó, D. (2014), „A rövid ellátási láncban rejlő lehetőségek és veszélyek Magyarországon“. Acta Carolus Robertus: Károly Róbert Főiskola Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Tudományos Közleményei, 4(2), 109-118
Szomi, E., szerk. (2016), Helyi termék kézikönyv, Budapest: Nemzeti Agrárkamara.
Törőcsik, M. - Csapó, J. (2018), “Fogyasztói trendek hatása a turizmusra”, In Csapó, J. Gerdesics, V. & Törőcsik, M., szerk, Generációk a turizmusban: I. Nemzetközi Turizmusmarketing Konferencia. Tanulmánykötet (pp. 8-22). Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Törőcsik, M. (2016), „A fogyasztói magatartás új tendenciái”, Vezetéstudomány, 47(4), 19-25
Tőzsér, A. (2021), „A hungarikumok szerepe a települések fejlődésében”, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok 6(4) 51-66
World Tourism Organization (2012), Global Report on Food Tourism. UNWTO, Madrid