Az in-store marketing innovációinak szerepe a vásárlói élmény megteremtésében és kapcsolódása a digitális térhez

Szerzők

  • Enikő Kontor Debreceni Egyetem
  • Marietta Kiss Debreceni Egyetem
  • András Fehér Debreceni Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.KSZ.II.03

Kulcsszavak:

kiskereskedelem, in-store marketing, vásárlói élmény, digitalizáció

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány azokat az innovációkat, tendenciákat tekinti át, melyek meghatározzák napjaink és a közeljövő in-store marketingjének lehetőségeit, kihívásait és egyidejűleg a vásárlói élmény megteremtésében is fontos szerepet játszanak. Kiemelten foglalkozunk azzal a kérdéssel is, hogy a kereskedelem digitalizációja által teremtett lehetőségek hogyan illeszthetők az in-store eszközökhöz.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Tanulmányunk a témához kapcsolódó szakirodalmi források feldolgozásával, valamint kutatóintézetek jelentéseinek felhasználásával négy tényezőcsoportot vizsgál meg az in-store marketing eszközrendszeréből. Ezek a következők: a bolti atmoszféra, ezen belül is kiemelten a fizikai környezet, termék- és márkakínálat, promóciós ajánlatok és a digitális térhez való kapcsolódás innovatív megoldásai.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Napjaink kereskedelmében a komplex vásárlói élmény az, amelyen keresztül egy vásárló lojalitása megszerezhető és hosszútávon megtartható. A fogyasztók magatartása megváltozott, az új fogyasztó új élményeket vár el, melyre az in-store marketing területén végbement innovációk is reflektálnak. A fizikai környezet, a boltok tereinek optimalizálása a vásárlások gyors és hatékony lebonyolítását teszi lehetővé, amely alapvető elvárássá vált. Stratégiai szerepet kapott az új trendekhez igazodó termék-, illetve kibővült kereskedelmi márkaválaszték, a jól kialakított in-store promóció, illetve a lojalitásprogramok eddiginél hatékonyabb működtetése. Új kihívást jelent a fogyasztók hibrid vásárlási magatartása (online és offline), melyhez a kereskedőknek is igazodniuk kell. Korunk digitális vívmányainak használata az áruk prezentálása, a kommunikáció vagy a fizetés terén alapvető versenytényezőnek fog számítani a kereskedelmi ágazatban is.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Gyakorlati szempontból két területet érdemes kiemelni: az omnichannel használói magatartás, azaz az online és offline környezet egyidejű és ötvözött használata egyre elterjedtebb, így a lehetséges veszélyek ellenére ma már nem alternatíva, hogy a kereskedők ne fektessenek be az online értékesítésbe. Emellett másik kiemelhető terület a személyre szabottság, melynek kialakításához az in-store marketing számos eszközével hozzájárulhat, a személyre szóló szolgáltatásoktól kezdve a lojalitásprogramokig, vagy a digitalizáció adta szinte korlátlan lehetőségek kihasználásáig.

Köszönetnyilvánítás: A publikáció elkészítését az EFOP-3.6.2-16-2017-00003 számú projekt támogatta. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.

Szerző életrajzok

Enikő Kontor, Debreceni Egyetem

adjunktus

Marietta Kiss, Debreceni Egyetem

adjunktus

András Fehér, Debreceni Egyetem

adjunktus

Downloads

Megjelent

2020-07-04

Hogyan kell idézni

Kontor, E., Kiss, M. és Fehér, A. (2020) „Az in-store marketing innovációinak szerepe a vásárlói élmény megteremtésében és kapcsolódása a digitális térhez”, Marketing & Menedzsment, 54(Különszám 2), o. 29–37. doi: 10.15170/MM.2020.54.KSZ.II.03.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei