A könyvmolyok olvasási és könyvvásárlási szokásainak vizsgálata

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2025.59.01.02

Kulcsszavak:

olvasás, könyv, könyvmarketing, könyvpiac, Harry Potter, könyvesbolt

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Az olvasás ma is a népszerű szabadidős tevékenységek közé tartozik, maga az iparág pedig folyamatos kínálattal elégíti ki az aktív olvasókat. Jelen tanulmányban a könyvmolyokra, azaz a legaktívabb olvasói csoportra koncentrálva igyekeztünk felmérni szokásaikat, igényeiket és az olvasáshoz kapcsolódó legfontosabb élményeiket.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Az elmúlt években az olvasás iránti érdeklődés megnőtt, így célcsoport-orientált kérdőíves felmérés segítségével vizsgáltuk meg 588 rendszeres olvasó attitűdjeit. A vizsgálat során az aktuális olvasóközösség véleményét elsősorban leíró és kereszttáblás elemzésekkel térképeztük fel, továbbá nyitott kérdésekre adott válaszaikat tabulálva rendszereztük és szófelhőkbe rendeztük.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Kutatásunk alapján elmondható, hogy a nyomtatott könyv egyelőre nem válik a digitalizáció áldozatává, rajongói támogatják, fogyasztják. Bár a könyvmolyok esetében a különböző elemzések hajlamosak az általánosításra, eredményeinkből kiderült, hogy számos háttérváltozó mentén alakulhatnak az egyes preferenciák, és az újonnan bevont, fiatal generációk szokásainak figyelembevétele kiemelten fontos. Ezenkívül a szakirodalmi háttérrel egyhangúlag támogatható azon elképzelés, miszerint a sikerkönyvek és általában a szórakoztató irodalom pozitív hatással van a könyvmolyok táborának bővülésére.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A legfontosabb teendő a könyvkiadók és -forgalmazók, (de még akár az oktatás vagy a szülők) számára is, hogy az aktuális trendeket figyeljék és kövessék. Továbbá a célcsoportok elvárásai mentén pontosan célzott marketingstratégia kialakításával legyenek jelen a piacon, és ne tekintsék azt homogén egészként, még a szórakoztató vagy a szépirodalom egyes szegmensei mentén se. Javasolt, hogy alkalmazzák a megfelelő hívószavakat a piacszerzéshez, -megtartáshoz.

Szerző életrajzok

Virág Ágnes Kiss, Debreceni Egyetem

adjunktus

Barbara Török, Debreceni Egyetem

MA hallgató

József Kovács, Debreceni Egyetem

MA hallgató

Enikő Kontor, Debreceni Egyetem

egyetemi docens

Kata Földi, Debreceni Egyetem

főiskolai adjunktus

Hivatkozások

Adamikné Jászó A. (2006), Az olvasás múltja és jelene. Trezor Kiadó, Budapest.

Alba, J. W., & Hutchinson, J. W. (1987), “Dimensions of Consumer Expertise”, Journal of Consumer Research, 13(4), 411–454. https://www.jstor.org/stable/2489367

Atwood, M. (2012), Why Wattpad works, Guardian. https://www.theguardian.com/books/2012/jul/06/margaret-atwood-wattpad-online-writing Letöltve: 2024.03.10.

Barbier, F. (2005), A könyv története. Osiris Kiadó, Budapest.

Book24.hu (2024), A legnépszerűbb könyvműfajok. https://book24.hu/hir/a-legnepszerubb-konyvmufajok Letöltve: 2024.08.10.

Bujdosóné Dani E. (2012), „Neumann kontra Gutenberg-galaxis?: különös tekintettel a generációs olvasási szokásokra”, Könyv és Nevelés, 14(4), 49-58.

Chandon, P., Wansink, B., & Laurent, G. (2000), “A Benefit congruency framework of sales promotion effectiveness”, Journal of Marketing, 64(4), 65-81. https://doi.org/10.1509/jmkg.64.4.65.18071

Digital Hungary (2023), Felmérés: A magyarok 15%-a naponta negyede soha nem olvas. https://www.digitalhungary.hu/kultura/Felmeres-A-magyarok-15-a-naponta-negyede-soha-nem-olvas/20784/ (Letöltve: 2024.04.10.)

Eurostat (2024), Younger people and women in the EU read more books. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240809-2 (Letöltve: 2024.08.12.)

Furedi, F. (2015), Power of reading. from socrates to twitter. Bloomsbury.

Fűzfa B. (2002), A másik irodalom. Könyv és Nevelés, 4(2).

Girhiny E. (2015), „Filmelőzetes és kötelező olvasmányok. Lehetőség a Z-generáció olvasóvá nevelésére?”, Könyvtári Figyelő, 25, 61(4) 508-516.

Glózer R., Geisz B. & Torbó A. (2019), “Young adult”: Rajongói tartalmak és amatőr irodalom a közösségi médiában, Literatura, 45(1), 52-73.

Greenfield, S. (2009), Identitás a XXI: században. HVG Könyvek, Budapest.

Heiszler, Á. (2003), A marketing-élmény. Marketing & Menedzsment, 37(3), 52–55. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1488

Herkman, J., & Vainikka, E. (2014), ’New reading’ or communication? Finnish students as readers in the age of social media. In M. Lauristin, & P. Vihalemm (Eds.), Reading in changing society, University of Tartu Press, 97–117.

Hiidenmaa, P., Lindh, I., Linko, M., Suomalainen, R. & Tossavainen, T. (2024), “Reading culture as shared ethos: A study of Finnish self-identified readers”, Poetics, 105, https://doi.org/10.1016/j.poetic.2024.101912

Jenkins, H. (2006), Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. NYU Press, https://doi.org/10.18574/nyu/9780814743690.001.0001

Joó A. (2020), „Saucela lectionis. Az olvasás örök? Kitekintés az olvasás tér-idő dimenziójára”. Mediárium, 14(1-3), 95-108.

Kajander, A. (2022), Bookshelves create a cozy atmosphere: Affective and emotional materiality in bookreading practices. In K. Salmi-Niklander, & M. Dalbello (Eds.), Reading home cultures through books. Routledge.

Kisantal T. (2012), TörtéNet – elmélet – Gondolatok a történelem nem narrativista elképzeléséről. AETAS – Történettudományi folyóirat, 27(1), 198-214.

Knulst, W., & van den Broek, A (2003), „The readership of books in times of de-reading”. Poetics (Hague, Netherlands), 31, 213–233.

Kopcsay L. (2016), A marketingcsatorna menedzselése. Akadémiai Kiadó. Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597630

KSH (2021), A könyvkiadás főbb jellemzői. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/kkiadas/2020/index.html?fbclid=IwAR05Vm2-IV6TQSea8irFBb80rWJ5JquF99ZZaPPEGvzOy9cpVxYZNeyOPGA (Letöltve: 2023.09.20.)

Kurschus, S. (2015), European book cultures. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-08060-0

Légrádi M., Bíró-Szigeti Sz. & Kovács I. (2019), Könyvtermékek a regénypiacon, In: Veres, Z.; Sasné Grósz, A. & Liska F. (szerk.) Ismerjük a vevőt?: A vásárlás pszichológiája, Pannon Egyetem, Veszprém, 577-588.

Li, K., Zhang, L., Wang, D. & Pan, D. (2021), “The effects of online information on e-book pricing strategies: A text analytics approach”. Mathematical Problems in Engineering, 2021:1–11. https://doi.org/10.1155/2021/2058960

Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete (MKKE) (2024), Összesítés. https://mkke.hu/konyvforgalom/osszesites Letöltve: 2024.08.10.

Manguel, A. (2014), A history of reading. Penguin Books.

Marton Á. & Lencsés Á. (2012), „Infláció, könyvtárak, könyvkiadás Magyarországon 1948 és 2010 között”. Könyvtári Levelező/Lap, 24(6), 3-6.

OECD (2010), PISA 2009 results, I. Paris: OECD Publishing. 10.1787/19963777

Pavluska V. (2017), Kultúramarketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. 10.1556/9789630598811

Ropolyi L. (2003), „A könyv és az olvasás”, Iskolakultúra, 13(6-7), 114-120.

Spjeldnæs, K., & Karlsen, F. (2022), “How digital devices transform literary reading: The impact of e-books, audiobooks and online life on reading habits”, New Media & Society, 26(8), 4808-4824. https://doi.org/10.1177/146144482211261

Szabó D. & Dani E. (2023), „A könyvtárak médiatudatossága és olvasóvá nevelés stratégiai a közösségi média hozzájárulásával”. Közösségi Kapcsolódások – Tanulmányok Kultúráról és Oktatásról, 3(1), 91-100. https://doi.org/10.14232/kapocs.2023.1.91-100

Szabó E. (2024), A 21. századi olvasó útvesztője és a mágikus segítők. Korunk Baráti Társaság, Románia.

Szabóné Pataky, E., & Pakainé Kováts, J. (1999), „A kultúra és a marketing összefüggései”. Marketing & Menedzsment, 33(5), 39–43. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1889

Szenczi B. (2010), „Olvasási motiváció: Definíciók és kutatási irányok”, Magyar Pedagógia, 110(2), 119-147. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/395

Szilágyiné Gálos I. (2015), A Gutenberg-galaxis a szupersztrádán. A könyvtár jövője – a jövő könyvtára. Kézirat, SZTE BTK, Szeged.

TÁRKI (2020), Könyvolvasási és könyvvásárlási szokások, 2020. TÁRKI, Budapest, 49.

Thompson, J. B. (2021), Book wars: The digital revolution in publishing. Polity.

Thomas, B. (2021), “The #bookstagram: distributed reading in the social media age”, Language Sciences, 84, https://doi.org/10.1016/j.langsci.2021.101358

Thumala Olave, M. A. (2020), “Book love. A cultural sociological interpretation of the attachment to books”. Poetics (Hague, Netherlands), 81, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2020.101440

Trager, K. D. (2005), “Reading in the Borderland: An Ethnographic Study of Serious Readers in a Mega-Bookstore Café”, The Communication Review, 8(2), 185–236. https://doi.org/10.1080/10714420590953316

Ünlü, S. (2022), “Literature Gathering as a Cultural Event: Booktube Participation”. Uluslararasi Kibris Universitesi Fen-Edebiyat Fakultesi. 28. 10.22559/folklor.2158.

Világgazdaság.hu (2022), Rekordszámú új könyv jelent meg a pandémia idején. https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2022/01/rekordszamu-uj-konyv-jelent-meg-a-pandemia-idejen?utm_source=factiva_f&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator (Letöltve: 2024.07.14.)

Wittmann, R. (2000), Az olvasás forradalma a 18. század végén? In: Cavallo, G. & Chartier, R. (szerk), Az olvasás kultúrtörténete a nyugati világban, Balassi Kiadó, Budapest, 321-347.

Zhang, J. (2023), Teaching English Reading from the Perspective of ESA and Cultivating the Intercultural Ability of College Students. Modern English, 1, 58-61.

Downloads

Megjelent

2025-06-29

Hogyan kell idézni

Kiss, V. Ágnes (2025) „A könyvmolyok olvasási és könyvvásárlási szokásainak vizsgálata”, Marketing & Menedzsment, 59(1), o. 15–25. doi: 10.15170/MM.2025.59.01.02.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei