Examining the reading and book buying habits of bookworms
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2025.59.01.02Keywords:
reading, book, book market, Harry Potter, book storeAbstract
THE AIM OF THE PAPER
Reading is still a popular leisure activity, and the industry provides a constant supply of active readers. In this study, focusing on bookworms, i.e. the most active group of readers, we tried to assess their habits, needs, and most important reading-related experiences.
METHODOLOGY
Interest in reading has increased in recent years, so we examined the attitudes of 588 regular readers using a target group-oriented questionnaire survey. The opinions of the current reading community were primarily mapped using descriptive and cross-tabulation analyses, and their responses to open questions were tabulated and organized into word clouds.
THE MOST IMPORTANT RESULTS
Based on our research, the printed book is not becoming a victim of digitization, its fans support and consume it. In the case of bookworms, our results revealed that individual preferences can develop along several background variables and that it is extremely important to consider the habits of the newly involved young generations. The literature supports the idea that successful books and entertainment literature have a positive effect on the expansion of the group of bookworms.
RECOMMENDATIONS
The most important task for book publishers and distributors (but even for education or parents) is to monitor and follow the current trends, thus attracting more readers. Furthermore, they should be present on the market by developing a precisely targeted marketing strategy according to the expectations of groups, and should not consider it as a mass. Use the right buzzwords to acquire and maintain the market.
References
Adamikné Jászó A. (2006), Az olvasás múltja és jelene. Trezor Kiadó, Budapest.
Alba, J. W., & Hutchinson, J. W. (1987), “Dimensions of Consumer Expertise”, Journal of Consumer Research, 13(4), 411–454. https://www.jstor.org/stable/2489367
Atwood, M. (2012), Why Wattpad works, Guardian. https://www.theguardian.com/books/2012/jul/06/margaret-atwood-wattpad-online-writing Letöltve: 2024.03.10.
Barbier, F. (2005), A könyv története. Osiris Kiadó, Budapest.
Book24.hu (2024), A legnépszerűbb könyvműfajok. https://book24.hu/hir/a-legnepszerubb-konyvmufajok Letöltve: 2024.08.10.
Bujdosóné Dani E. (2012), „Neumann kontra Gutenberg-galaxis?: különös tekintettel a generációs olvasási szokásokra”, Könyv és Nevelés, 14(4), 49-58.
Chandon, P., Wansink, B., & Laurent, G. (2000), “A Benefit congruency framework of sales promotion effectiveness”, Journal of Marketing, 64(4), 65-81. https://doi.org/10.1509/jmkg.64.4.65.18071
Digital Hungary (2023), Felmérés: A magyarok 15%-a naponta negyede soha nem olvas. https://www.digitalhungary.hu/kultura/Felmeres-A-magyarok-15-a-naponta-negyede-soha-nem-olvas/20784/ (Letöltve: 2024.04.10.)
Eurostat (2024), Younger people and women in the EU read more books. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240809-2 (Letöltve: 2024.08.12.)
Furedi, F. (2015), Power of reading. from socrates to twitter. Bloomsbury.
Fűzfa B. (2002), A másik irodalom. Könyv és Nevelés, 4(2).
Girhiny E. (2015), „Filmelőzetes és kötelező olvasmányok. Lehetőség a Z-generáció olvasóvá nevelésére?”, Könyvtári Figyelő, 25, 61(4) 508-516.
Glózer R., Geisz B. & Torbó A. (2019), “Young adult”: Rajongói tartalmak és amatőr irodalom a közösségi médiában, Literatura, 45(1), 52-73.
Greenfield, S. (2009), Identitás a XXI: században. HVG Könyvek, Budapest.
Heiszler, Á. (2003), A marketing-élmény. Marketing & Menedzsment, 37(3), 52–55. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1488
Herkman, J., & Vainikka, E. (2014), ’New reading’ or communication? Finnish students as readers in the age of social media. In M. Lauristin, & P. Vihalemm (Eds.), Reading in changing society, University of Tartu Press, 97–117.
Hiidenmaa, P., Lindh, I., Linko, M., Suomalainen, R. & Tossavainen, T. (2024), “Reading culture as shared ethos: A study of Finnish self-identified readers”, Poetics, 105, https://doi.org/10.1016/j.poetic.2024.101912
Jenkins, H. (2006), Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. NYU Press, https://doi.org/10.18574/nyu/9780814743690.001.0001
Joó A. (2020), „Saucela lectionis. Az olvasás örök? Kitekintés az olvasás tér-idő dimenziójára”. Mediárium, 14(1-3), 95-108.
Kajander, A. (2022), Bookshelves create a cozy atmosphere: Affective and emotional materiality in bookreading practices. In K. Salmi-Niklander, & M. Dalbello (Eds.), Reading home cultures through books. Routledge.
Kisantal T. (2012), TörtéNet – elmélet – Gondolatok a történelem nem narrativista elképzeléséről. AETAS – Történettudományi folyóirat, 27(1), 198-214.
Knulst, W., & van den Broek, A (2003), „The readership of books in times of de-reading”. Poetics (Hague, Netherlands), 31, 213–233.
Kopcsay L. (2016), A marketingcsatorna menedzselése. Akadémiai Kiadó. Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597630
KSH (2021), A könyvkiadás főbb jellemzői. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/kkiadas/2020/index.html?fbclid=IwAR05Vm2-IV6TQSea8irFBb80rWJ5JquF99ZZaPPEGvzOy9cpVxYZNeyOPGA (Letöltve: 2023.09.20.)
Kurschus, S. (2015), European book cultures. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-08060-0
Légrádi M., Bíró-Szigeti Sz. & Kovács I. (2019), Könyvtermékek a regénypiacon, In: Veres, Z.; Sasné Grósz, A. & Liska F. (szerk.) Ismerjük a vevőt?: A vásárlás pszichológiája, Pannon Egyetem, Veszprém, 577-588.
Li, K., Zhang, L., Wang, D. & Pan, D. (2021), “The effects of online information on e-book pricing strategies: A text analytics approach”. Mathematical Problems in Engineering, 2021:1–11. https://doi.org/10.1155/2021/2058960
Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete (MKKE) (2024), Összesítés. https://mkke.hu/konyvforgalom/osszesites Letöltve: 2024.08.10.
Manguel, A. (2014), A history of reading. Penguin Books.
Marton Á. & Lencsés Á. (2012), „Infláció, könyvtárak, könyvkiadás Magyarországon 1948 és 2010 között”. Könyvtári Levelező/Lap, 24(6), 3-6.
OECD (2010), PISA 2009 results, I. Paris: OECD Publishing. 10.1787/19963777
Pavluska V. (2017), Kultúramarketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. 10.1556/9789630598811
Ropolyi L. (2003), „A könyv és az olvasás”, Iskolakultúra, 13(6-7), 114-120.
Spjeldnæs, K., & Karlsen, F. (2022), “How digital devices transform literary reading: The impact of e-books, audiobooks and online life on reading habits”, New Media & Society, 26(8), 4808-4824. https://doi.org/10.1177/146144482211261
Szabó D. & Dani E. (2023), „A könyvtárak médiatudatossága és olvasóvá nevelés stratégiai a közösségi média hozzájárulásával”. Közösségi Kapcsolódások – Tanulmányok Kultúráról és Oktatásról, 3(1), 91-100. https://doi.org/10.14232/kapocs.2023.1.91-100
Szabó E. (2024), A 21. századi olvasó útvesztője és a mágikus segítők. Korunk Baráti Társaság, Románia.
Szabóné Pataky, E., & Pakainé Kováts, J. (1999), „A kultúra és a marketing összefüggései”. Marketing & Menedzsment, 33(5), 39–43. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1889
Szenczi B. (2010), „Olvasási motiváció: Definíciók és kutatási irányok”, Magyar Pedagógia, 110(2), 119-147. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/395
Szilágyiné Gálos I. (2015), A Gutenberg-galaxis a szupersztrádán. A könyvtár jövője – a jövő könyvtára. Kézirat, SZTE BTK, Szeged.
TÁRKI (2020), Könyvolvasási és könyvvásárlási szokások, 2020. TÁRKI, Budapest, 49.
Thompson, J. B. (2021), Book wars: The digital revolution in publishing. Polity.
Thomas, B. (2021), “The #bookstagram: distributed reading in the social media age”, Language Sciences, 84, https://doi.org/10.1016/j.langsci.2021.101358
Thumala Olave, M. A. (2020), “Book love. A cultural sociological interpretation of the attachment to books”. Poetics (Hague, Netherlands), 81, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2020.101440
Trager, K. D. (2005), “Reading in the Borderland: An Ethnographic Study of Serious Readers in a Mega-Bookstore Café”, The Communication Review, 8(2), 185–236. https://doi.org/10.1080/10714420590953316
Ünlü, S. (2022), “Literature Gathering as a Cultural Event: Booktube Participation”. Uluslararasi Kibris Universitesi Fen-Edebiyat Fakultesi. 28. 10.22559/folklor.2158.
Világgazdaság.hu (2022), Rekordszámú új könyv jelent meg a pandémia idején. https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2022/01/rekordszamu-uj-konyv-jelent-meg-a-pandemia-idejen?utm_source=factiva_f&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator (Letöltve: 2024.07.14.)
Wittmann, R. (2000), Az olvasás forradalma a 18. század végén? In: Cavallo, G. & Chartier, R. (szerk), Az olvasás kultúrtörténete a nyugati világban, Balassi Kiadó, Budapest, 321-347.
Zhang, J. (2023), Teaching English Reading from the Perspective of ESA and Cultivating the Intercultural Ability of College Students. Modern English, 1, 58-61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Hungarian Journal of Marketing and Management

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.