A magyar családi kisvállalatok online érettségének vizsgálata a versenyképesség tükrében
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.01.03Kulcsszavak:
családi kisvállalatok, digitalizáció, online jelenlét, kisvállalati versenyképesség, digitális érettségAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Tanulmányunk célja a magyar családi kisvállalatok online jelenlétének vizsgálata. Valamint annak a kutatási kérdésnek a megválaszolása, hogy amagasabb szintű, összetettebb online jelenlét befolyással van-e a családi vállalatok versenyképességének javulására. Megkíséreljük bizonyítani, hogy a saját webhellyel, illetve közösségi média profillal rendelkező családi kisvállalatok versenyképesebbek azon társaiknál, amelyek nem élnek az online lehetőségek eszköztárával.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Empirikus kutatásunkhoz a PTE KTK KKV versenyképességi kutatócsoport kutatási eredményeit használtuk fel. A kutatáshoz 738 magyar KKV adatait elemeztük, ezen belül az adatállomány 505 Magyarországon működő családi kisvállalat online jelenlétére vonatkozó adatait tartalmazza. A családi jelleg megállapításához cégkapcsolati háló elemzésre volt szükség, melyet az OPTEN adatbázis segítségével végeztünk el. Az eredmények felhasználásával kétkimenetelű változót állítottunk fel, melynek segítségével kategorizáltuk a vizsgálni kívánt vállalatokat. Az elemzéshez varianciaanalízist, valamint a WebIndex módszertanát alkalmaztuk az online jelenlét és a versenyképességi szintek közötti összefüggések meghatározása érdekében.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A felmérésben résztvevő vállalatok csupán kevesebb, mint fele van jelen valamely közösségi média platformon, valamint 25%-uk semmilyen vagy csak nagyon kezdetleges online jelenléttel rendelkezik. Mindezek mellett azt láttuk, hogy az érettségi kategóriák összhangban vannak a versenyképességgel. Vagyis a családi kisvállalatok érettsége pozitív kapcsolatban van a versenyképességük alakulásával. Kiemelendő, hogy a hazai családi vállaltok esetében nem készült hasonló vizsgálat, így kutatásunk originálisnak tekinthető.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A kisvállalatok magasabb online jelenléti érettség kategóriába lépése a versenyképesség javulását és annak minden dimenziójának javulását is magával hozza. Érdemes a családi kisvállalatokat is az online megjelenés irányába terelni egyes iparágakban, fontos megértetni a vezetőkkel ennek fontosságát, valamint ösztönözni őket a vállalati weboldal létrehozására vagy legalább a közösségi média adta lehetőségek hatékonyabb használatára.
Hivatkozások
Adamopoulou, E., & Moussiades, L. (2020), “An overview of chatbot technology”, Artificial Intelligence Applications and Innovations: 16th IFIP WG 12.5 International Conference, AIAI 2020, Neos Marmaras, Greece, June 5–7, 2020, Proceedings, Part II, 373-383, Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49186-4_31
Bansal, A. (2019), “5 digital trends that are going to change how SMEs work.” The Economic Times. Letöltve 2022.12.05. https://economictimes.indiatimes.com/small-biz/security-tech/technology/5-digital-trends-that-are-going-to-change-how-smeswork/articleshow/67583364.cms?from=mdr
Batt, C. E., Cleary, P., Hiebl, M. R., Quinn, M., & Rikhardsson, P. M. (2020), “The digitalization of family firms: A research agenda”, In A. Calabrò (Ed.), A research agenda for family business: A way ahead for the field, 247–260, Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781788974073.00021
Baù, M., Pittino, D., Chirico, F., Backman, M., & Klaesson, J. (2019), “Roots to grow: Family firms and local embeddedness in rural and urban contexts”, Entrepreneurship: Theory & Practice, 43(2), 360-385. https://doi.org/10.1177/1042258718796089
Berrone, P., Cruz, C., & Gomez-Mejia, L. R. (2012), “Socioemotional wealth in family firms: Theoretical dimensions, assessment approaches, and agenda for future research”, Family Business Review, 25(3), 258-279. https://doi.org/10.1177/08944865114353
Botero S., Molina Parra, P., & Montoya Monsalve, J (2016, “Empresas de familia: conceptos y modelos para su análisis”, Pensamiento & Gestión, 41, 116–149.
Buchanan, B., Martikainen, M., & Nikkinen, J. (2022), “Family firm competitiveness and owner involvement”, Journal of Applied Accounting Research, 24(2), 260-281. https://doi.org/10.1108/JAAR-11-2021-0317
Carney, M., Van Essen, M., Gedajlovic, E. R., & Heugens, P. P. M. A. R. (2015), “What do we know about Private Family Firms? A Meta–Analytical Review”, Entrepreneurship Theory and Practice, 39(3), 513-544. https://doi.org/10.1111/etap.12054
Cennamo, C., Berrone, P., Cruz, C., & Gomez-Mejia, L. R. (2012), “Socioemotional Wealth and Proactive Stakeholder Engagement: Why Family-Controlled Firms Care More About Their Stakeholders”, Entrepreneurship Theory and Practice, 36(6), 1153-1173. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.0054
Chua, J. H., Chrisman, J. J., & Sharma, P. (1999), “Defining the family business by behavior”, Entrepreneurship Theory and Practice, 23(4), 19-39. https://doi.org/10.1177/10422587990230040
Daspit, J. J., Chrisman, J. J., Ashton, T., & Evangelopoulos, N. (2021), “Family firm heterogeneity: A definition, common themes, scholarly progress, and directions forward”, Family Business Review, 34(3), 296-322. https://doi.org/10.1177/089448652110083
Dyer, W. G. (2018), “Are Family Firms Really Better? Reexamining “Examining the ‘Family Effect’ on Firm Performance”, Family Business Review, 31(2), 240-248. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2006.00074.x
European Commission (2022), Survey of Businesses on the Data Economy, Final Report https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/survey-businesses-data-economy-2022 (letöltés ideje: 2024.02.05.)
Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (2017): Monitoring-report DIGITAL Economy 2017, https://www.bmwk.de/Redaktion/EN/Publikationen/monitoring-report-wirtschaft-digital-2017.pdf?__blob=publicationFile&v=5 Letöltve: 2023.02.14.
Gubán, Á., Sándor, Á. (2021), „A KKV-k digitálisérettség-mérésének lehetőségei”, Vezetéstudomány, 52(3), 13-28. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.05
Harsányi, D., Totth, G., Szabó, Z., Brávácz, I. (2022), „Hazai kis-és középvállalkozások weboldalainak vizsgálata egy újszerű értékelési rendszer használatával”, Vezetéstudomány, 53(8-9), 162-175. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.12
Hoffman, J., Hoelscher, M., & Sorenson, R. (2006), “Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory”, Family Business Review, 19(2), 135-145. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2006.00065.x
Isensee, C., Teuteberg, F., Griese, K. M., & Topi, C. (2020), “The relationship between organizational culture, sustainability, and digitalization in SMEs: A systematic review”, Journal of Cleaner Production, 275, 122944. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122944
Jadhav, G. G., Gaikwad, S. V., & Bapat, D. (2023), “A systematic literature review: digital marketing and its impact on SMEs”, Journal of Indian Business Research, 15(1), 76-91. https://doi.org/10.1108/JIBR-05-2022-0129
Kása, R., Radácsi, L., Csákné Filep, J. (2019), „Családi vállalkozások definíciós operacionalizálása és hazai arányuk becslése a kkv-szektoron belül”, Statisztikai Szemle, 97 (2), 146-174. https://doi.org/10.20311/stat2019.2.hu0146
Lányi, B., Hornyák, M., & Kruzslicz, F. (2021), “The effect of online activity on SMEs’ competitiveness”, Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 477-496. https://doi.org/10.1108/CR-01-2020-0022
Li, F., Larimo, J., & Leonidou, L. C. (2021), “Social media marketing strategy: definition, conceptualization, taxonomy, validation, and future agenda”, Journal of the Academy of Marketing Science, 49, 51-70. https://doi.org/10.1007/s11747-020-00733-3
Mason A. N., Narcum J., & Mason K. (2021), “Social media marketing gains importance after Covid-19”, Cogent Business & Management, 8(1), 1870797, https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1870797
Miniszterelnöki Kabinetiroda (2022), Nemzeti Digitalizációs Stratégia 2022-2030, https://kormany.hu/dokumentumtar/nemzeti-digitalizacios-strategia-2022-2030 Letöltve: 2023.12.10.
Neubauer, F., & Lank, A. G. (2016), The family business: Its governance for sustainability. Springer.
Pentina, I., & Koh, A. C. (2012), “Exploring social media marketing strategies in SMEs”, International Journal of Internet Marketing and Advertising, 7(4), 292-310. https://doi.org/10.1504/IJIMA.2012.051613
Petrů, N., Kramoliš, J., & Stuchlík, P. (2020), “Marketing tools in the era of digitization and their use in practice by family and other businesses”, E & M Ekonomie a Management, 23(1), 199–214. https://doi.org/10.15240/tul/001/2020-1-014
Poza, E. J. (2013), Family business. Cengage Learning.
Rashid, S., & Ratten, V. (2020), “A dynamic capabilities approach for the survival of Pakistani family-owned business in the digital world”, Journal of Family Business Management, 10(4), 373-387. https://doi.org/10.1108/JFBM-12-2019-0082
Reim, W., Yli-Viitala, P., Arrasvuori, J., & Parida, V. (2022), “Tackling business model challenges in SME internationalization through digitalization”, Journal of Innovation & Knowledge, 7(3), 100199. https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100199
Rideg, A., Lukovszki, L., Varga, A. R., Sipos, N. (2022), “A magyar családi mikro-, kis-és középvállalatok erőforrásai és képességei”, Közgazdasági Szemle, 69(6), 739-757. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.6.739
Saleh, H. (2020), “Enhance Small Medium Enterprise (Smes) Family Business In Malaysia Through E-Marketing Strategies”, International Journal of Scientific & Technology Research, 9(2).
Salvato, C., & Aldrich, H. E. (2012), ““That’s Interesting!” in Family Business Research”, Family Business Review, 25(2), 125-135.
Saridakis, G., Lai, Y., Mohammed, A.-M., & Hansen, J.M. (2018), “Industry characteristics, stages of E-commerce communications, and entrepreneurs and SMEs revenue growth”, Technological Forecasting and Social Change, 128, 56-66. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.10.017
Sasvári, P. L. (2014), A KKV-k Informatikai Infrastruktúrájának vizsgálata a Visegrádi országokban. The Publications of the MultiScience - XXVIII. microCAD International Multidisciplinary Scientific Conference. University of Miskolc, Miskolc, Paper-F17. ISBN 978-963-358-051-6
Sharma, P. (2004), “An overview of the field of family business studies: Current status and directions for the future”, Family Business Review, 17(1), 1-36. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2004.00001.x
Szerb, L., Csapi, V., Deutsch, N., Hornyák, M., Horváth, Á., Kruzslicz, F., Lányi, B.,Márkus, G., Rácz, G., Rappai, G. & Rideg, A. (2014), „Mennyire versenyképesek a magyar kisvállalatok? A magyar kisvállalatok (MKKV szektor) versenyképességének egyéni-vállalati szintű mérése és komplex vizsgálata”, Marketing és Management, 48, Különszám, 3-21.
Szerb L., Rideg A., Kruzslicz F., Márkus G., Lukovszki L., Krabatné Fehér Zs., Hornyák M., Horváth K. (2019), „Kompetencia-alapú versenyképesség-mérés és-elemzés a magyar kisvállalati (mKKV) szektorban,” RIERC kutatási beszámoló, 1.
Tantini, M. R. (2019), “Digitalization and Family Business: How Digital Technologies are Affecting the Innovation Process”, Master Thesis, Universita della Svizzera Italino Lugano.
Totth, G., Brávácz, I., Harsányi, D., Pacsi, D., Szabó, Z. (2022), „Kihívások a hazai KKV szektor döntéshozatalában–Fókuszban az online kommunikációs megjelenés”, Marketing & Menedzsment, 56(2), 5-12. https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.02.01
Uhlaner, L. M. (2006), “Business family as a team: Underlying force for sustained competitive advantage”, Handbook of Research on Family Business, 125, 144.
Vélez-Bedoya, Á. R., Mendoza-Saboyá, L. A., & Luna-Eraso, J. L. (2021), “Determination of Competitive Management Perception in Family Business Leaders Using Data Mining”, In: New Perspectives on Enterprise Decision-Making Applying Artificial Intelligence Techniques, 435-462. Springer, Cham.
Viswanathan, R., & Telukdarie, A. (2021), “A systems dynamics approach to SME digitalization”, Procedia Computer Science, 180, 816-824. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.01.331
De Visscher, F. M., Mendoza, D. S., & Ward, J. L. (2011), Financing transitions: Managing capital and liquidity in the family business. Palgrave Macmillan.
Zanon, J., Scholl-Grissemann, U., Kallmuenzer, A., Kleinhansl, N., & Peters, M. (2019), “How promoting a family firm image affects customer perception in the age of social media”, Journal of Family Business Strategy, 10(1), 28-37. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2019.01.007
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.