Digitális transzformáció a projektmenedzsmentben - rendszerező irodalomkutatás

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.01%20

Kulcsszavak:

digitalizáció, projektmenedzsment, rendszerező irodalomkutatás, szövegbányászat, bibiometrix

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A kutatásunk célja, hogy a szisztematikus irodalomkutatás módszertanát felhasználva elemezzük a digitális transzformáció és a projektmenedzsment területén megjelent publikációkat. A kapcsolat feltárása lehetővé teszi, hogy megismerjük a téma legrelevánsabb szakirodalmait, kutatóit és a legújabb trendeket. A kutatásunkat a PRISMA elvek mentén készítettük el, amely során a cím és absztrakt megvizsgálása mellett teljes szakirodalmakat is áttekintettünk, annak érdekében, hogy a legmegfelelőbb irodalmakat válasszuk ki.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Tanulmányunkban a projektmenedzsment és a digitalizáció területén 2018-2023 között fellelhető releváns szakirodalmakat vizsgáltuk meg a szisztematikus irodalmi áttekintés (SLR) módszerével. A Scopus és a Web of Science adatbázisok adatait elemezve vizsgáltuk az időbeli alakulást, a témák, szerzők és munkacsoportok közötti összefüggéseket, továbbá szövegbányászati témakörelemzést alkalmaztunk.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Megállapítottuk, hogy a téma jelentősége kiemelkedő és a kutatói hálózatok kezdenek kialakulni, amelyek főként a digitalizációban élen járó országokhoz köthetők. A cikkekhez rendelt kulcsszavak elemzése során a “változáskezelés”, a “szervezeti változás” és az “agilitás” fogalmak előfordulása szembeötlő volt, melyet az absztraktokon alapuló szövegbányászati elemzés további, részletesebb kutatási irányokkal bővített. Az eredményként kapott 7 db témakörhöz összesen 14 db szakirodalmi forrást rendeltünk hozzá, azokat, amelyek a teljes szöveg elolvasása alapján leginkább relevánsnak bizonyultak.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A tanulmány bemutatja, hogy a szisztematikus irodalomkutatás pontos és strukturált megközelítést biztosít, amely által megbízhatóbb és hitelesebb eredményeket kaphatunk az általunk vizsgált témakörről. Felfedezhetjük a téma kiemelkedő szerzőit, kutatóhelyeiket és nemzetközi együttműködéseiket, illetve olyan kutatási területeket, amelyekre eredetileg nem is számítottunk kapcsolódási lehetőségként. Továbbá, ismertetünk olyan vizsgálati módszereket, amelyek segítségével könnyebben feltérképezhetőek a kulcsszavak közötti kapcsolatok, mint például a hálózati térképek készítése VOSviewer programmal vagy a témakörelemzés szövegbányászati eszközökkel.

Szerző életrajzok

Szigeti Tímea, Pécsi Tudományegyetem

PhD hallgató

Hornyák Miklós, Pécsi Tudományegyetem

Adjunktus

Hivatkozások

Abdalla, W., Suresh, S., & Renukappa, S. (2020), “Managing knowledge in the context of smart cities: An organizational cultural perspective”. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 16(4), 47–85. https://doi.org/10.7341/20201642

Antony, J., Sony, M., Garza-Reyes, J. A., McDermott, O., Tortorella, G., Jayaraman, R., Sucharitha, R. S., Salentijin, W., & Maalouf, M. (2023), “Industry 4.0 benefits, challenges and critical success factors: a comparative analysis through the lens of resource dependence theory across continents and economies”. Journal of Manufacturing Technology Management, 34(7), 1073–1097. https://doi.org/10.1108/JMTM-10-2022-0371

Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017), “bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis”. Journal of Informetrics, 11(4), 959–975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007

Bandara, W., Gable, G. G., Tate, M., & Rosemann, M. (2021), “A validated business process modelling success factors model”. Business Process Management Journal, 27(5), 1522–1544. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2019-0241

Begimkulov, E. (2023), “Competitiveness in Banking Sector: A Systematic Literature Review”. Marketing & Menedzsment – The Hungarian Journal of Marketing and Management, 56(4), 47–56. https://doi.org/10.15170/mm.2022.56.04.05

Chernova, O. A., Mitrofanova, I. V, Pleshakova, M. V, & Batmanova, V. V. (2023), “Use of big data analytics for small and medium sized businesses’. Serbian Journal of Management, 18(1), 93–109. https://doi.org/10.5937/sjm18-41822

Çıdık, M. S., & Boyd, D. (2022), “Value implication of digital transformation: the impact of the commodification of information”. Construction Management and Economics, 40(11–12), 903–917. https://doi.org/10.1080/01446193.2022.2033287

Cronin, P., Ryan, F., & Coughlan, M. (2008), “Undertaking a literature review: a step-by-step approach”. British Journal of Nursing, 17(1), 38–43. https://doi.org/10.12968/bjon.2008.17.1.28059

Hirte, R., & Roth, P. (2018), “Advanced Innovation Management: Best Practice of German and American Corporations in the Mobility Sector”. In: Kocaoglu, Anderson, Kozanoglu, Niwa, Steenhuis, & Perman (Eds.), 2018 Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PICMET `18): Managing technological entrepreneurship: the engine for economic growth. IEEE.

Ivic, A., Stefanovic, D., Dakic, D., Vuckovic, T., Havzi, S., & Sladojevic, S. (2023), “Conceptual framework for the development of an e-government licensing system”. ACCESS-Access to science business innovation in the digital economy, 4(2), 313–330. https://doi.org/10.46656/access.2023.4.2(11)

Jason, M., Dang, Q. H., & Ida, G. (2023), “The influence of digitalisation on the role of quality professionals and their practices”. Cogent Business & Management, 10(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2164162

Kamarási, V., & Mogyorósy, G. (2015), „Szisztematikus irodalmi áttekintések módszertana és jelentősége”. Segítség a diagnosztikus és terápiás döntésekhez”. Orvosi Hetilap, 156(38), 1523–1531. https://doi.org/10.1556/650.2015.30255

Otero-Mateo, M., Cerezo-Narváez, A., Pastor-Fernández, A., Castilla-Barea, M., & Ramírez-Peña, M. (2023), “Stakeholder Management in Technological Projects and the Opportunity of Artificial Intelligence. A Case Study”. Lecture Notes in Information Systems and Organisation, 61 LNISO, 297–318. https://doi.org/10.1007/978-3-031-30351-7_23

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2021), “The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews”. BMJ, n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Postolea, I. D., & Bodea, C.-N. (2021), “Resilience and economic intelligence build through digitalization – an IT perspective”. Issues in Information Systems, 22(1), 335–347. https://doi.org/10.48009/1_iis_2021_335-347

Ramiah, K., & Moore, A. F. (2023), “DRA Global: implementing digital transformation through change management in a project consultancy firm”. Emerald Emerging Markets Case Studies, 13(4), 1–29. https://doi.org/10.1108/EEMCS-08-2023-0316

Shaba, E., Guerci, M., Canterino, F., Gilardi, S., Cagliano, R., & Bartezzaghi, E. (2023), “Adopting an Ecosystem Approach to Digitalization-driven Organizational Change ? Actionable Knowledge from a Collaborative Project”. Systemic Practice and Action Research, https://doi.org/10.1007/s11213-023-09632-4

Szalkai, Z., Mandják, T., Simon, J., Hlédik, E., & Neumann-Bódi, E. (2021), „A digitalizáció és a vevőkapcsolatok kölcsönhatása – egy szerződéses gyártó példáján keresztül”. Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 1.). https://doi.org/10.15170/mm.2021.55.ksz.01.03

Szántó, P. (2023), “Systematic literature and modeling review of Personal Branding”. Marketing & Menedzsment – The Hungarian Journal of Marketing and Management, 57(1), 69–78. https://doi.org/10.15170/mm.2023.57.01.07

Teslia, I., Khlevna, I., Yehorchenkov, O., Yehorchenkova, N., Grigor, O., Kataieva, Y., Latysheva, T., Prokopenko, T., Tryus, Y., & Khlevnyi, A. (2022), “Development of the concept of building project management systems in the context of digital transformation of project-oriented companies”. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3–120), 14–25. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268139

Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003), “Towards a Methodology for Developing Evidence‐Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review”. British Journal of Management, 14(3), 207–222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375

Zhang, X., Gao, C., & Zhang, S. (2022), “The niche evolution of cross-boundary innovation for Chinese SMEs in the context of digital transformation – Case study based on dynamic capability”. Technology in Society, 68. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.101870

Online hivatkozások

Online references

Google Colaboratory (2023), https://colab.research.google.com/ (Hozzáférés: 2023.12.11.)

VOSviewer (2023), https://www.vosviewer.com/ (Hozzáférés: 2023.12.17.)

Web of Science (2023), https://www.webofknowledge.com (Hozzáférés: 2023.12.02.)

Downloads

Megjelent

2024-10-14

Hogyan kell idézni

Szigeti, T. és Hornyák, M. (2024) „Digitális transzformáció a projektmenedzsmentben - rendszerező irodalomkutatás”, Marketing & Menedzsment, 58(2), o. 5–15. doi: 10.15170/MM.2024.58.02.01 .

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek