Hazai online és offline jógafogyasztói szokások változása a Covid-19 tükrében
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.04.07Kulcsszavak:
online jóga, fogyasztói szokások, sportfogyasztás, digitális szolgáltatás, Covid-19Absztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A Covid-19 járvány világszerte jelentősen átalakította életünket. A különféle megszorítások kihívások elé állították a szolgáltatókat is, akik közül többen az internetre költözve igyekeztek megfelelő alternatívát nyújtani vevőik számára. Kutatásunk célja a járvány előtti, alatti, illetve az azt követő tervezett online és offline jógafogyasztói szokások vizsgálata.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A jógafogyasztási szokásokat a szakirodalom feldolgozást követően mélyinterjúk segítségével térképeztük fel, melyek eredményeire alapoztuk későbbi kvantitatív kutatásunkat. Mindkét megkérdezésre 2021 áprilisában került sor. A kérdőíves kutatást a közösségi médiában fizetett hirdetés segítségével juttattuk el a célközönség számára. A kapott adatokat SPSS segítségével értékeltük.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Kutatásunk több szignifikáns változást is feltárt. Annak ellenére, hogy az on-demand tartalmak népszerűsége csökken az életkor növekedésével, egyben a legkedveltebb online oktatási forma is a megkérdezettek körében. A jógagyakorlással töltött évek száma a közösségi élmény szempontjából fontos tényező, mivel minél nagyobb tapasztalattal rendelkezik valaki, annál szívesebben választja a személyes órákat. A megkérdezés idején többen tervezték, hogy a korlátozásokat követően személyes órákat fognak látogatni, mint ahányan a világjárvány előtt tették. Emellett jelentős növekedés várható az élő online gyakorlási formát választók számában is. Összességében az eredmények arra utalnak, hogy a jövőben az úgynevezett hibrid megoldások jelenthetik a legnépszerűbb szolgáltatási formát a fogyasztók körében.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A vállalkozások csak akkor maradhatnak versenyképesek, ha az aktuális fogyasztói igényeket figyelembe veszik. Ezért ismerniük kell vevőik szokásait, elvárásait, illetve azok várható jövőbeli alakulását. Kutatásunkban a hazai jóga- és egyéb sportoktatók, valamint szolgáltatók számára értékes információkat sikerült feltárni, melyek segítségükre lehetnek szolgáltatásuk tervezésekor, mint például az online és offline kínálat arányának és célcsoportjának meghatározása.
Hivatkozások
Ács P., Betlehem J., Laczkó T., Makai A., Morvay-Sey K., Pálvölgyi Á., Paár D., Prémusz V., Stocker M., Zámbó A. (2021), Változások a magyar lakosság élet- és munkakörülményeiben kiemelten a fizikai aktivitás és sportfogyasztási szokások vonatkozásában: Keresztmetszeti reprezentatív kutatás a COVID-19 magyarországi harmadik hulláma során. Kutatási Jelentés. Pécs, PTE, Egészségtudományi Kar, http://etk.pte.hu/public/upload/files/Covid-koktet-3_digit_web.pdf (Letöltve: 2023.03.10.)
Brosnan, P., Nauphal, M., Tompson, M. C., (2021), “Acceptability and feasibility of the online delivery of hatha yoga: A systematic review of the literature” Complementary Therapies in Medicine, 60, 10274, DOI: 10.1016/j.ctim.2021.102742
Corpuz, J. C. G., (2021), “Adapting to the culture of ‘new normal’: an emerging response to COVID-19”, Journal of Public Health, 43(2), 344-345, DOI:10.1093/pubmed/fdab057
Csóka L. (2020), „A motivációk és az életstílus hatása a sportfogyasztás területeire.”, Marketing & Menedzsment, 54(Különszám 3), o. 7-16. DOI: 0.15170/MM.2020.54.KSZ.III.01
Erjavec, J., Manfreda, A. (2022), "Online shopping adoption during COVID-19 and social isolation: Extending the UTAUT model with herd behavior", Journal of Retailing and Consumer Services, 2022, 65, 102867 DOI: 10.1016/j.jretconser.2021.102867
EUROSTAT (2022), https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Statistics_on_sport_participation (Letöltve: 2022.02.24.)
Expert Market Research (2022), Global Yoga Market Outlook. https://www.expertmarketresearch.com/reports/yoga-market/ (Letöltve: 2023.03.08.)
Fleck, A. (2022), Who’s Practicing Yoga. Statista. https://www.statista.com/chart/27653/yoga-men-and-women-by-country/ (Letöltve: 2023.03.08.)
Gősi Zs., Magyar M. (2021), Hogyan változtak szellemi és fizikai rekreációs szokásaink a 2020-as tavaszi korlátozások alatt?, in: Gősi Zs., Boros Sz., Magyar M. (szerk.), A sport szerepe a COVID-19 pandémia árnyékában. Budapest: Akadémia Kiadó https://mersz.hu/kiadvany/822 (Letöltve: 2021.09.10.)
Herath, T., Herath, H. S. B. (2020), “Coping with the New Normal Imposed by the COVID-19 Pandemic: Lessons for Technology Management and Governance” Information Systems Management, 2020, 37(4), 277-283 DOI: 10.1080/10580530.2020.1818902
Ipsos (2020), Elérhető a válság hatásait fogyasztói szempontból vizsgáló kutatássorozat első heti riportja. https://www.ipsos.com/hu-hu/elerheto-valsag-hatasait-fogyasztoi-szempontbol-vizsgalo-kutatassorozat-elso-heti-riportja (Letöltve: 2020.11.28.)
Jakopánecz E., Törőcsik M. (2015), „Az egészség megatrendje - A kardiovaszkuláris betegek mai képe” Trendtanulmány, Pécs: Pécsi Tudományegyetem
Kemény I., Simon J. (2015), „Termékek és szolgáltatások vásárlása online - vajon mások az elvárások?”, Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 46(7), 28-40 DOI 10.14267/VEZTUD.2015.07.03
Kemp, S. (2020), Digital 2020: July Global Statshot. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2020-july-global-statshot (Letöltve: 2020.11.28.)
KSH (2020), Magyarország számokban, 2019 https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mosz/mosz19.pdf (Letöltve: 2021.03.03.)
KSH (2021), Egyre jobban terjed az internethasználat hazánkban. http://www.ksh.hu/infografika/2021/internethasznalat_2021.pdf (Letöltve: 2022.02.14.)
Malhotra, N. K., Simon J. (2017), Marketingkutatás. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/kiadvany/198 (Letöltés: 2021.04.10.)
McKinsey & Company (2020), Consumer sentiment and behavior continue to reflect the uncertainty of the COVID-19 crisis. https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/a-global-view-of-how-consumer-behavior-is-changing-amid-covid-19 (Letöltve: 2021.02.14.)
Nalbant, G., Lewis, S., Chattopadhyay, K. (2022), Characteristics of Yoga Providers and Their Sessions and Attendees in the UK: A Cross-Sectional Survey. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2212. https://doi.org/10.3390/ijerph19042212
Németh, P., Lázár, E., Szűcs, K., Törőcsik, M. (2020), Vásárlási szokások változása a koronavírus okozta járványhelyzet hatására - az online vásárlási magatartás vizsgálata, in: Ercsey, I. (szerk.), Marketing a digitalizáció korában, Széchenyi István Egyetem: Győr. 305-315.
Patel, N., Siu, E. (2021), Here’s What Will Replace Content Marketing In 2021. Marketing School Podcast. https://marketingschool.io/heres-what-will-replace-content-marketing-in-2021-ep-1552/ (Letöltve: 2021.02.09.)
PwC (2020), Global Consumer Insights Survey 2020, https://www.pwc.com/gx/en/consumer-markets/consumer-insights-survey/2020/consumer-insights-survey-2020.pdf (Letöltve: 2020.11.22.)
PwC (2021), A time for hope: Consumers’ outlook brightens despite headwinds. December 2021 Global Consumer Insights Pulse Survey, https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html#data-privacy-is-key-to-consumer-trust (Letöltve: 2022.02.16.)
Ross, A., Friedmann, E., Bevans, M., Thomas, S. (2013). "National survey of yoga practitioners: Mental and physical health benefits", Complementary Therapies in Medicine, 21(4), 313-323 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ctim.2013.04.001
Soós G. (2020), „Az élelmiszer-fogyasztói szokások változása a COVID-19 vírus megjelenéséhez kapcsolódóan Magyarországon”, Marketing & Menedzsment, 54(3), o. 15–27. DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.02.
SPEA (2012), Study on the Contribution of Sport to Economic Growth and Employment in the EU. Study commissioned by the European Commission, Directorate-General Education and Culture. Final Report. https://ec.europa.eu/assets/eac/sport/library/studies/study-contribution-spors-economic-growth-final-rpt.pdf (Letöltve: 2022.02.14.)
Szakály Z., Nábrádi Zs. (2020), „Az egészségmagatartás és az étrend kiegészítő-fogyasztás kapcsolata”, Marketing & Menedzsment, 54 (Különszám 2), o. 39-51. DOI: 10.15170/MM.2020.54.KSZ.II.04.
Törőcsik M. (2016), Fogyasztói magatartás. Budapest: Akadémia Kiadó https://mersz.hu/kiadvany/72 (Letöltés: 2021.04.10.)
Törőcsik M., Jakopánecz E. (2018), Sportfogyasztásra ható megatrendek. Trendtanulmány a sport területét befolyásoló fogyasztói magatartásváltozásokról. Kézirat. [Számítógép-fájl]. EFOP-3.6.2-16-2017-003, Pécs: PTE KTK https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/mti/sport%20trendek_tanulmany_2018.pdf (Letöltve: 2021.04.21.)
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.