Changes in online and offline yoga consumption due to the pandemic in Hungary

Authors

  • Katalin Hartl Corvinus University of Budapest
  • Györgyi Danó Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.04.07

Keywords:

online yoga, consumer behavior, sports consumption, digital services, Covid-19

Abstract

THE AIMS OF THE PAPER

The Covid-19 pandemic has significantly impacted people worldwide, resulting in many service providers transitioning to online platforms in compliance with government restrictions. This research aims to investigate changes in customer behavior regarding yoga consumption, both offline and online, before and during the pandemic. Additionally, the study aims to offer insights into potential future trends.

METHODOLOGY

After reviewing the related literature, we analyzed the data from 8 interviews, and 195 online questionnaires with SPSS. The research was conducted in April 2021. We used a Facebook paid ad to reach relevant people with the online survey.

THE MOST IMPORTANT RESULTS

We have observed notable shifts in the consumption of yoga. While the popularity of on-demand yoga materials decreases with the age of the practitioner, it remains the top choice for online yoga instruction among respondents. The duration of one's yoga practice significantly influences the desire for social yoga experiences, as the preference for in-person classes increases proportionally with years of practice. More individuals intend to attend in-person classes after pandemic restrictions are lifted than those who attended prior to the pandemic. However, the popularity of online live classes is expected to increase significantly. Overall, our research indicates that hybrid services will be highly sought-after in the future.

RECOMMENDATIONS

For businesses to stay competitive, they must prioritize meeting customer needs and anticipate future trends. Our research has revealed specific patterns that yoga and other sports providers can use to develop services that align with their customers' preferences.

Author Biographies

Katalin Hartl , Corvinus University of Budapest

PhD Student

Györgyi Danó, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Assistant Lecturer

References

Ács P., Betlehem J., Laczkó T., Makai A., Morvay-Sey K., Pálvölgyi Á., Paár D., Prémusz V., Stocker M., Zámbó A. (2021), Változások a magyar lakosság élet- és munkakörülményeiben kiemelten a fizikai aktivitás és sportfogyasztási szokások vonatkozásában: Keresztmetszeti reprezentatív kutatás a COVID-19 magyarországi harmadik hulláma során. Kutatási Jelentés. Pécs, PTE, Egészségtudományi Kar, http://etk.pte.hu/public/upload/files/Covid-koktet-3_digit_web.pdf (Letöltve: 2023.03.10.)

Brosnan, P., Nauphal, M., Tompson, M. C., (2021), “Acceptability and feasibility of the online delivery of hatha yoga: A systematic review of the literature” Complementary Therapies in Medicine, 60, 10274, DOI: 10.1016/j.ctim.2021.102742

Corpuz, J. C. G., (2021), “Adapting to the culture of ‘new normal’: an emerging response to COVID-19”, Journal of Public Health, 43(2), 344-345, DOI:10.1093/pubmed/fdab057

Csóka L. (2020), „A motivációk és az életstílus hatása a sportfogyasztás területeire.”, Marketing & Menedzsment, 54(Különszám 3), o. 7-16. DOI: 0.15170/MM.2020.54.KSZ.III.01

Erjavec, J., Manfreda, A. (2022), "Online shopping adoption during COVID-19 and social isolation: Extending the UTAUT model with herd behavior", Journal of Retailing and Consumer Services, 2022, 65, 102867 DOI: 10.1016/j.jretconser.2021.102867

EUROSTAT (2022), https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Statistics_on_sport_participation (Letöltve: 2022.02.24.)

Expert Market Research (2022), Global Yoga Market Outlook. https://www.expertmarketresearch.com/reports/yoga-market/ (Letöltve: 2023.03.08.)

Fleck, A. (2022), Who’s Practicing Yoga. Statista. https://www.statista.com/chart/27653/yoga-men-and-women-by-country/ (Letöltve: 2023.03.08.)

Gősi Zs., Magyar M. (2021), Hogyan változtak szellemi és fizikai rekreációs szokásaink a 2020-as tavaszi korlátozások alatt?, in: Gősi Zs., Boros Sz., Magyar M. (szerk.), A sport szerepe a COVID-19 pandémia árnyékában. Budapest: Akadémia Kiadó https://mersz.hu/kiadvany/822 (Letöltve: 2021.09.10.)

Herath, T., Herath, H. S. B. (2020), “Coping with the New Normal Imposed by the COVID-19 Pandemic: Lessons for Technology Management and Governance” Information Systems Management, 2020, 37(4), 277-283 DOI: 10.1080/10580530.2020.1818902

Ipsos (2020), Elérhető a válság hatásait fogyasztói szempontból vizsgáló kutatássorozat első heti riportja. https://www.ipsos.com/hu-hu/elerheto-valsag-hatasait-fogyasztoi-szempontbol-vizsgalo-kutatassorozat-elso-heti-riportja (Letöltve: 2020.11.28.)

Jakopánecz E., Törőcsik M. (2015), „Az egészség megatrendje - A kardiovaszkuláris betegek mai képe” Trendtanulmány, Pécs: Pécsi Tudományegyetem

Kemény I., Simon J. (2015), „Termékek és szolgáltatások vásárlása online - vajon mások az elvárások?”, Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 46(7), 28-40 DOI 10.14267/VEZTUD.2015.07.03

Kemp, S. (2020), Digital 2020: July Global Statshot. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2020-july-global-statshot (Letöltve: 2020.11.28.)

KSH (2020), Magyarország számokban, 2019 https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mosz/mosz19.pdf (Letöltve: 2021.03.03.)

KSH (2021), Egyre jobban terjed az internethasználat hazánkban. http://www.ksh.hu/infografika/2021/internethasznalat_2021.pdf (Letöltve: 2022.02.14.)

Malhotra, N. K., Simon J. (2017), Marketingkutatás. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/kiadvany/198 (Letöltés: 2021.04.10.)

McKinsey & Company (2020), Consumer sentiment and behavior continue to reflect the uncertainty of the COVID-19 crisis. https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/a-global-view-of-how-consumer-behavior-is-changing-amid-covid-19 (Letöltve: 2021.02.14.)

Nalbant, G., Lewis, S., Chattopadhyay, K. (2022), Characteristics of Yoga Providers and Their Sessions and Attendees in the UK: A Cross-Sectional Survey. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2212. https://doi.org/10.3390/ijerph19042212

Németh, P., Lázár, E., Szűcs, K., Törőcsik, M. (2020), Vásárlási szokások változása a koronavírus okozta járványhelyzet hatására - az online vásárlási magatartás vizsgálata, in: Ercsey, I. (szerk.), Marketing a digitalizáció korában, Széchenyi István Egyetem: Győr. 305-315.

Patel, N., Siu, E. (2021), Here’s What Will Replace Content Marketing In 2021. Marketing School Podcast. https://marketingschool.io/heres-what-will-replace-content-marketing-in-2021-ep-1552/ (Letöltve: 2021.02.09.)

PwC (2020), Global Consumer Insights Survey 2020, https://www.pwc.com/gx/en/consumer-markets/consumer-insights-survey/2020/consumer-insights-survey-2020.pdf (Letöltve: 2020.11.22.)

PwC (2021), A time for hope: Consumers’ outlook brightens despite headwinds. December 2021 Global Consumer Insights Pulse Survey, https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html#data-privacy-is-key-to-consumer-trust (Letöltve: 2022.02.16.)

Ross, A., Friedmann, E., Bevans, M., Thomas, S. (2013). "National survey of yoga practitioners: Mental and physical health benefits", Complementary Therapies in Medicine, 21(4), 313-323 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ctim.2013.04.001

Soós G. (2020), „Az élelmiszer-fogyasztói szokások változása a COVID-19 vírus megjelenéséhez kapcsolódóan Magyarországon”, Marketing & Menedzsment, 54(3), o. 15–27. DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.02.

SPEA (2012), Study on the Contribution of Sport to Economic Growth and Employment in the EU. Study commissioned by the European Commission, Directorate-General Education and Culture. Final Report. https://ec.europa.eu/assets/eac/sport/library/studies/study-contribution-spors-economic-growth-final-rpt.pdf (Letöltve: 2022.02.14.)

Szakály Z., Nábrádi Zs. (2020), „Az egészségmagatartás és az étrend kiegészítő-fogyasztás kapcsolata”, Marketing & Menedzsment, 54 (Különszám 2), o. 39-51. DOI: 10.15170/MM.2020.54.KSZ.II.04.

Törőcsik M. (2016), Fogyasztói magatartás. Budapest: Akadémia Kiadó https://mersz.hu/kiadvany/72 (Letöltés: 2021.04.10.)

Törőcsik M., Jakopánecz E. (2018), Sportfogyasztásra ható megatrendek. Trendtanulmány a sport területét befolyásoló fogyasztói magatartásváltozásokról. Kézirat. [Számítógép-fájl]. EFOP-3.6.2-16-2017-003, Pécs: PTE KTK https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/mti/sport%20trendek_tanulmany_2018.pdf (Letöltve: 2021.04.21.)

Downloads

Published

2023-04-06

How to Cite

Hartl , K. . and Danó, G. . (2023) “Changes in online and offline yoga consumption due to the pandemic in Hungary”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 56(4), pp. 67–77. doi: 10.15170/MM.2022.56.04.07.

Issue

Section

Papers