How open are university students to sharing their knowledge?
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.02.05Keywords:
knowledge management, knowledge transfer, knowledge sharingAbstract
THE AIM OF THE PAPER
It is no longer a question that knowledge is one of the most important human values, the acquisition, development, and preservation of which is essential for everyone. The so-called knowledge management is all the activities aimed at collecting, organizing, sharing, further developing, and effectively utilizing the accumulated, documented knowledge, expertise, and experience (Bencsik, 2013). It is not a coincidence that everyone wants to preserve and develop the knowledge wealth acquired and developed individually. However, it is a question of whether we are willing to share our knowledge with others. In this study, the authors of the article looked at how open university students were to share their knowledge with each other.
METHODOLOGY
The authors investigated the willingness to transfer knowledge of students in higher education in a survey conducted in 2021. Respondents were asked to participate in a questionnaire published on the Internet, anonymously and voluntarily.
MOST IMPORTANT RESULTS
The results of the study confirmed that students are moderately willing to pass on information to their fellow students and therefore do not primarily expect material compensation from each other. Encouraging the transfer of knowledge between students should be part of university education. It should be possible for students to share their knowledge in as many situations as possible.
References
Argote, L., Ingram, P., Levine, J., Moreland, R. (2000), „Knowledge Transfer in Organizations: Learning from the Experience of Others”, Organizational Behavior and Human Decision Processes. Vol. 82, 1. 1.8. https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2883
Barbeira (2012), „Redes Inter-Organizacionais como um Mecanismo para a Partilha do Conhecimento”, (Doctoral dissertation). Universidade da Beira Interior, https://doi.org/10.1016/j.jik.2019.02.001
Bencsik, A. (2013), „Best practice a tudásmenedzsment rendszer kiépítésében, avagy Tudásmenedzsment kézikönyv menedzserek számára”, Pearson Publishing, Harlow, England
Bencsik, A., Juhász, T. és Poór, J. (2017) „Tudásmenedzsment és tudástranszfer a HRM-ben emprikus vizsgálatok tükrében”, Marketing & Menedzsment, 51(4), o. 1–14. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/862 (Elérés: 18 január 2022)
Bencsik, A., Machová, R., Csókás, L., Juhász, T., & Lazányi, K. (2018), „Survey of ethical managerial behavior – a three country comparative study”, Acta Polytechnica Hungarica. ISSN 1785-8860, 2018, vol. 15, no. 6, pp. 179-198. DOI:10.12700/APH.15.6.2018.6.10
Bencsik, A., Gódány, Z., & Máthé, M. (2021), „Az interim menedzser szerepe a tudásmenedzsment-folyamatban”, Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 52(2), 47–59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.02.05
Bordás Andrea, Ceglédi Tímea (2012), „A debreceni szakkollégiumok minta tudásmegosztó és a tudásteremtő tanulóközösségek színterei”, Egyetemi élethelyzetek. Ifjúságszociológiai tanulmányok II. Debreceni Egyetemi Kiadó. p. 9-52.
Chin Wei, C., Siong Choy, C., Geok Chew, G. and Yee Yen, Y. (2012), "Knowledge sharing patterns of undergraduate students", Library Review, Vol. 61 No. 5, pp. 327-344. https://doi.org/10.1108/00242531211280469
Deli-Gray, Zs., Árva, L., Gray, M. (2010), „Globalizáció a felsőoktatásban – szervezeti és marketingkövetkezmények”, Marketing & Menedzsment 2010/3. 4-13. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/434 (Elérés: 18 január 2022)
Derényi A. (2018), „A felsőoktatás rendszere Magyarországon”, Tempus Közalapítvány (letöltve: 2021.07.26) https://tka.hu/nemzetkozi/9518/a-felsooktatas-rendszere-magyarorszagon
Géczi, János (2006), „A tudásátadás történelmi formái és az iskola”, Új pedagógiai szemle, 2006. (56. évf.) 9. sz. 3-25.
Geuna, A., Muscio, A. (2009), „The Governance of University Knowledge Transfer: A Critical Review of the Literature”, Minerva 47, 93–114 (2009). https://doi.org/10.1007/s11024-009-9118-2
Harsányi, G., Vincze, Sz. (2012), „Characteristics of Hungarian Higher Education in an International Perspective”, Pénzügyi Szemle LVII 2012/2 p. 21.
Jármai, Erzsébet Mária, Keczer. Gabriella (2020), „Tudásmenedzsment Az Egyetemeken 2.: Tudásmegosztás a Hazai felsőoktatásban - Egy Empirikus kutatás eredményei”, TAYLOR 11 (3). p. 75-89. http://www.analecta.hu/index.php/taylor/article/view/33027.
Kálmán, Botond (2021), „Changes in the Financial Habits of University Students Studying Economics as a Result of Environmental Crises”, In Aspects of Financial Literacy – Proceedings of the International Scientific and Practical Conference March 22–23, 2021. Sumy State University (SSU), Sumy, Ukraine, pp. 176-191. ISBN 9789666578870
Kiefer, L., Frank, J., Di Ruggerio., E., Dobbins. M., Manuel., D., Gully., P., & Mowat., D. F. (2005), „Evidence-Based Decision-Making in Canada: Examining the Need for a Canadian Population and Public Health Evidence Centre and Research Network”, Canadian Journal of Public Health. 2005; 96: I-1–I-19. https://doi.org/10.1007/s10916-007-9054-3
Kolb, D.A., Fry, R.E. (1975), „Toward an applied theory of experiential learning”, In C. Cooper (ed.), Theories of group processes. N.Y.: John Wiley & Sons. 33-57.
Kő, A., Vas, R., & Molnár, B. (2003), „Az információs társadalom tudástranszfer innovatív módjai”, MTA Information Technology Foundation. Budapest
Lengyel B. (2004), „A hallgatólagos tudás a közgazdasági képzés szerkezetének vonatkozásában”, Szakkollégiumi Füzetek, Szegedi Társadalomtudományi Szakkollégium, 4, 4, 8–16. o.
Liyanage, C., Elhag, T., Ballal, T. and Li, Q. (2009). „Knowledge communication and translation – a knowledge transfer model”, Journal of Knowledge Management, Vol. 13 No. 3, pp. 118-131. https://doi.org/10.1108/13673270910962914
Loebecke, C., Fenema, P., Powell, P. (1999), „Co-opetition and knowledge transfer”, The DATA BASE for Advances in Information Systems, Spring, (Vol. 30.) No.2. 14-25. o.
Mátyus, Bálint (2022), „Hallgatók kontaktórán kívüli kollaborációs lehetőségeinek feltárása a felsőoktatásban”, Diss. Budapesti Corvinus Egyetem
Mesmer-Magnus, J. R., & DeChurch, L. A. (2009), „Information sharing and team performance: A meta-analysis”, Journal of Applied Psychology, 94, 535−546
Mezeiová, Adriana, Bencsik, Andrea (2019), „A játékosított tudásátadás igénye a felsőoktatásban”, International Conference of J. Selye University. Vol. 11. 2019.
Mohd, Siti Nurul Huda, Goh, Guan Gan G., N. Mohammed Fathi, Mohammed N. (2012), „Factors affecting motivations to share knowledge among university students”. Proceeding of the International Conference on Management, Economics and Finance
Nagy, Benedek (2012), „Tudásátadás az egyetemek és az ipar között”, SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei, 2012. (11. évf.) 1. sz. 93-108.
Narteh, B. (2008), “Knowledge transfer in developed-developing country interfirm
collaborations: a conceptual framework”, Journal of Knowledge Management, 12(1), pp. 78-91. DOI:10.1108/13673270810852403
Nemanich, Louise, Banks, Michael, Vera, Dusya (2009), “Enhancing Knowledge Transfer in Classroom Versus Online Settings: The Interplay Among Instructor, Student, Content, and Context”, Decision Sciences. Volume7, Issue1 Pages 123-148.
Nonaka, (1994), „A dynamic theory of organizational knowledge creation”, Organization Science, 5 (1994), pp. 14-37
Probst, G., Raub, S., & Romhardt, K. (2006), „Wissen managen: Wie Unternehmen ihre wertvollste Ressource optimal nutzen”, Wiesbaden: Gabler Verlag, 307 pp. ISBN 978- 3834901170.
Tai, Tran Duc. "Factors affecting lecturers’ knowledge sharing activities in universities in Ho Chi Minh City, Vietnam”. International Journal of Scientific & Engineering Research 10(9), pp. 359-375.
Yih‐Tong Sun, P. and Scott, J.L. (2005), "An investigation of barriers to knowledge transfer", Journal of Knowledge Management, Vol. 9 No. 2, pp. 75-90. https://doi.org/10.1108/13673270510590236
Wissema, J. G. (2009), „Towards the third generation university: managing the university in transition”, Cheltenham, UK: Edward Elgar. https://doi.org/10.1111/j.1468-2273.2010.00453.
Zéman, Z. (2019), „A gazdaságtudomány magyarországi helyzete és kapcsolódási pontjai a gazdasági fejlesztésekkel = The Status of Economics in Hungary and Its Interfaces with Business Developments’”, Polgári Szemle: Gazdasági és Társadalmi Folyóirat, 15(1-3.), pp. 298–305.
Zsigmond, T. (2021), „A KKV-k tudás-szervezési folyamatai az érzelmi intelligencia és az etika tükrében”, Doktori disszertáció 231 pp.