Az önkéntes elégedettséget befolyásoló tényezők vizsgálata

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2025.59.03.02

Kulcsszavak:

online és offline önkéntesség, elégedettség, lojalitás, PLS útelemzés

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA
Az önkéntesek kulcsszereplői a közösségek formálásának, a társadalmi egység megerősítésének, a globális problémák megoldásának és a pozitív változások előmozdításának. Az internet térhódításával pedig már nem kizárólag offline végezhető önkéntes munka, hanem az online térben is. Jelen tanulmány célja, hogy tisztázza, milyen tényezők járulnak hozzá az online és offline önkéntes tevékenységet folytatók elégedettségéhez, valamint hogy jobban megértsük az elégedettség és az önkéntes tevékenység közötti kapcsolatot.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kutatást online kérdőíves megkérdezés keretében folytattuk le. Kérdőívünket 106 olyan magyarországi szervezethez juttattuk el, amelyek fogadnak és keresnek is önkénteseket. Összesen 201 érvényes választ sikerült összegyűjteni a megkérdezett szervezetek önkéntesei körében. Az adatokat PLS útelemzés segítségével elemeztük.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Az eredmények azt mutatják, hogy a szociális tényezők, a szervezeti támogatás és a szakmai fejlődés is szignifikáns hatást fejt ki az önkéntes tevékenységgel való elégedettségre, az utóbbi pedig az önkéntesség irányába tanúsított lojalitásra. Modellünk bemeneti tényezői közül a szervezeti támogatás rendelkezik a legerősebb hatással az elégedettség tekintetében. Ezek a hatások azonban nem különböznek a csak offline, valamint az offline és online módon is önkéntes munkát vállalók körében.

GYAKORLATI JAVASLATOK
Az önkéntes munkát végzők esetében a szervezeti támogatás jelentős hatással bír az önkéntes elégedettség re, ezért a szervezet által biztosított kedvező környezeti feltételek és az önkéntes koordinátorok hatékony feladatellátása is kulcstényezők. Ezért javasolt a szervezetek számára az önkéntesek megtartására irányuló szervezeti protokoll kialakítása és a támogató közeg megteremtése.

Hivatkozások

Aranda, M., Zappalà, S., Topa, G. (2019), “Motivations for Volunteerism, Satisfaction, and Emotional Exhaustion: The Moderating Effect of Volunteers’ Age”, Sustainability, 11(16), 4477. https://doi.org/10.3390/su11164477

Arnon, L., Almog-Bar, M., Cnaan, R.A. (2023), “Volunteer Engageability: A Conceptual Framework”, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 52(6), 1633–1659. https://doi.org/10.1177/08997640221132499

Asah, S.T., Blahna, D.J. (2012), “Motivational Functionalism and Stewardship: Urban Implications for Volunteer Involvement”, Conservation Letters, 5(6), 470–477. https://doi.org/10.1111/j.1755-263X.2012.00263.x

Bang, H., Ross, S.D. (2009), “Volunteer Motivation and Satisfaction”, Journal of Venue and Event Management, 7(1), 61–77.

Bartal, A.M., Dorner, L., Fényes, H., Nagy, R., Perpék, É. (2024), “‘Gúzsba kötve táncolni’ – helyzetkép a hazai önkéntes alszektorról az Önkéntes Szemle (2021–2023) tanulmányai és esettanulmányai alapján”, Önkéntes Szemle, 4(1), 3–30. https://doi.org/10.53585/OnkSzem.2024.1.3-30

Benevene, P., Buonomo, I., West, M. (2020), “The Relationship Between Leadership Behaviors and Volunteer Commitment: The Role of Volunteer Satisfaction”, Frontiers in Psychology, 11, 602466. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.602466

Bifkovics, B., Malota, E. (2024), „Önkéntesség a szájreklám és a szervezetek kommunikációjának tükrében – integratív szakirodalmi szintézis és javasolt kutatási irányok”, Vezetéstudomány, 55(4), 63–76. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.04.0

Cho, H., Wong, Z.E., Chiu, W. (2020), “The Effect of Volunteer Management on Intention to Continue Volunteering: A Mediating Role of Job Satisfaction of Volunteers”, SAGE Open, 10(2). https://doi.org/10.1177/2158244020920588

Costa, C., Chalip, L., Green, C., Simes, C. (2006), “Reconsidering the Role of Training in Event Volunteers’ Satisfaction”, Sport Management Review, 9(2), 165–182. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(06)70024-9

Dorner, L. (2023), „Az önkéntes munkavégzés mentális és fizikai egészségmutatókkal való összefüggései az empirikus kutatások tükrében – áttekintő tanulmány”, Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 24(3), 145–164. https://doi.org/10.1556/0406.2023.00030

Einolf, C. (2018), “Evidence-Based Volunteer Management: A Review of the Literature”, Voluntary Sector Review, 9(2), 153–176. https://doi.org/10.1332/204080518X15299334470348

Fairley, S., Lee, Y., Green, B.C., Kim, M.L. (2013), “Considering Cultural Influences in Volunteer Satisfaction and Commitment”, Event Management, 17(4), 337–348. https://doi.org/10.3727/152599513X13728763846492

Faletehan, A.F., van Burg, E., Thompson, N.A., Wempe, J. (2021), “Called to Volunteer and Stay Longer: The Significance of Work Calling for Volunteering Motivation and Retention”, Voluntary Sector Review, 12(2), 235–255. https://doi.org/10.1332/204080520X15929332587023

Finkelstein, M.A. (2008), “Volunteer Satisfaction and Volunteer Action: A Functional Approach”, Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(1), 9–18. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.1.9

Galindo-Kuhn, R., Guzley, R. (2002), “The Volunteer Satisfaction Index: Construct Definition, Measurement, Development, and Validation”, Journal of Social Service Research, 28(1), 45–68. https://doi.org/10.1300/J079v28n01_03

Green, B.C., Chalip, L. (2004), “Paths to Volunteer Commitment: Lessons from the Sydney Olympic Games”, in: Stebbins, R., Graham, M. (eds), Volunteering as Leisure/Leisure as Volunteering: An International Assessment, CABI Publishing, Wallingford, 49–67. https://doi.org/10.1079/9780851997506.0049

Grube, J., Piliavin, J.A. (2000), “Role Identity, Organizational Experience and Volunteer Experience”, Personality and Social Psychology Bulletin, 23(9), 1108–1119. https://doi.org/10.1177/014616720023061007

Gyorgyovich, M., Menich, D., Simon, N., Kollár, D., Szadorai, D. (2020), Önkéntesség Magyarországon, Századvég Kiadó, Budapest, 2018. https://budapesticivil.hu/article/onkentesseg-magyarorszagon-2018-szazadveg.pdf [Letöltés dátuma: 2024.07.24.]

Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. (2009), Multivariate Data Analysis, 7th edition, Prentice Hall, Upper Saddle River.

Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C., Sarstedt, M. (2017), A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), 2nd edition, SAGE Publications, Thousand Oaks.

Henseler, J., Ringle, C.M., Sinkovics, R.R. (2009), “The Use of Partial Least Squares Path Modeling in International Marketing”, Advances in International Marketing, 20, 277–320. https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014

Ihm, J., Shumate, M. (2022), “How Volunteer Commitment Differs in Online and Offline Environments”, Management Communication Quarterly, 36(4), 583–611. https://doi.org/10.1177/08933189211073460

Kim, S., Andrew, D., Lee, C., Lee, J. (2014), “The Impact of Perceived Event Prestige on Volunteer Satisfaction and Commitment at a Major International Sporting Event”, International Journal of Sport Management, 15(4), 438–461.

Kim, E., Cuskelly, G. (2017), “A Systematic Quantitative Review of Volunteer Management in Events”, Event Management, 21(1), 83–100. https://doi.org/10.3727/152599517X14809630271195

Kim, M., Suk-Kyu Kim, S., Kim, M., Zhang, J.J. (2019a), “Assessing Volunteer Satisfaction at the London Olympic Games and Its Impact on Future Volunteer Behaviour”, Sport in Society, 22(11), 1864–1881. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1616926

Kim, D., Park, C., Kim, H., Kim, J. (2019b), “Determinants and Outcomes of Volunteer Satisfaction in Mega Sports Events”, Sustainability, 11(7), 1–18. https://doi.org/10.3390/su11071859

Kragt, D., Holtrop, D. (2019), “Volunteering Research in Australia: A Narrative Review”, Australian Journal of Psychology, 71(4), 342–360. https://doi.org/10.1111/ajpy.12251

Lee, C.K., Reisinger, Y., Kima, M.J., Yoon, S.M. (2014), “The Influence of Volunteer Motivation on Satisfaction, Attitudes, and Support for a Mega-Event”, International Journal of Hospitality Management, 40(July), 37–48. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.03.003

Luksyte, A., Dunlop, P.D., Holtrop, D., Gagné, M., Kragt, D., Farid, H.M. (2021), “The Challenges of Volunteering During the COVID-19 Pandemic”, Industrial and Organizational Psychology, 14(12), 286–289. https://doi.org/10.1017/iop.2021.62

Marta, E., Pozzi, M. (2008), “Young People and Volunteerism: A Model of Sustained Volunteerism During the Transition to Adulthood”, Journal of Adult Development, 15(1), 35–46. https://doi.org/10.1007/s10804-007-9033-4

McBey, K., Karakowsky, L., Ng, P. (2017), “Can I Make a Difference Here? The Impact of Perceived Organizational Support on Volunteer Commitment”, Journal of Management Development, 36(8), 991–1007. https://doi.org/10.1108/JMD-05-2015-0078

McGehee, N.G., Santos, C.A. (2005), “Social Change, Discourse and Volunteer Tourism”, Annals of Tourism Research, 32(3), 760–779. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.12.002

Mukherjee, D. (2011), “Participation of Older Adults in Virtual Volunteering: A Qualitative Analysis”, Ageing International, 36(2), 253–266. https://doi.org/10.1007/s12126-010-9088-6

Nowakowska, I., Duda, E., Ellena, A.M., Martinelli, D.P., Szulawski, M., Pozzi, M. (2025), “Challenges for Formal Organizations Engaging Volunteers During Regular and Crisis Times According to Polish and Italian Volunteer Coordinators”, Voluntas, 36(1), 1–31. https://doi.org/10.1007/s11266-024-00689-w

Pótó, J., Sipos, N. (2022), „Mi motiválja (újra) az önkénteseinket? – Az önkéntesség motivációi, az önkéntesek kilépésének okai és visszacsatlakozásának lehetőségei”, Civil Szemle, 19(1), 25–40.

Putnam, R.D. (2000), Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, Touchstone Books/Simon & Schuster. https://doi.org/10.1145/358916.361990

Ringle, C.M., Wende, S., Becker, J.M. (2015), SmartPLS 3, SmartPLS, GmbH, Boenningstedt. http://www.smartpls.com [Letöltés dátuma: 2024.04.10.]

Silva, F., Proença, T., Ferreira, M.R. (2018), “Volunteers’ Perspective on Online Volunteering – A Qualitative Approach”, International Review on Public and Nonprofit Marketing, 15(4), 531–552. https://doi.org/10.1007/s12208-018-0212-8

Skoglund, A.G. (2006), “Do Not Forget About Your Volunteers: A Qualitative Analysis of Factors Influencing Volunteer Turnover”, Health & Social Work, 31(1), 217–220. https://doi.org/10.1093/hsw/31.3.217

Terry, B., Pracht, D., Fogarty, K., Pehlke, T., Barnett, L.J. (2013), “The Similarities Between Volunteer Behavior and Consumer Behavior: A Study of Volunteer Retention”, The Journal of Extension, 51(6), 1–9. https://doi.org/10.34068/joe.51.06.19

Toscano, F., Zappalà, S. (2024), “Volunteers’ Satisfaction with the Voluntary Association: Exploring the Role of Service Climate, Organizational Identification, and Understanding Motivation”, Current Psychology, 43(17), 15471–15483. https://doi.org/10.1007/s12144-023-05475-3

Wilson, J. (2000), “Volunteering”, Annual Review of Sociology, 26(1), 215–240. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.26.1.215

Zhou, S., Kodama Muscente, K. (2023), “Meta-analysis of Volunteer Motives Using the Volunteer Functions Inventory to Predict Volunteer Satisfaction, Commitment, and Behavior”, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 52(5), 1331–1356. https://doi.org/10.1177/08997640221129540

Downloads

Megjelent

2025-11-04

Hogyan kell idézni

Béla-Csovcsics, A. és Kazár , K. (2025) „Az önkéntes elégedettséget befolyásoló tényezők vizsgálata”, Marketing & Menedzsment, 59(3), o. 15–26. doi: 10.15170/MM.2025.59.03.02.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.