Jövőképes szervezetek I. rész: Változásmenedzsment

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.04.01

Kulcsszavak:

jövőképes szervezet, változásmenedzsment, kultúra

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Összefoglaló tanulmányunk első része átfogó képet nyújt a jövőképes szervezetek koncepciójáról, amelyet a menedzsment terminológiában új, a fenntarthatóságtól elkülönült fogalomnak tekintünk. Cikkünkben elemezzük azokat a menedzsment megoldásokat, amelyek segítségével a jövőképes működés megteremthető. A szervezeti működés három szintjén vizsgáljuk a jövőképes működés elérésének feltételeit, valamint feltárjuk azokat a változásmenedzsment lépéseket, amelyekkel a jövőképesség elérhető.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A tanulmány megírása során az vezérelt bennünket, hogy a jövőképes szervezet modelljét, mint koncepciót ismertessük meg a hazai tudományos közösséggel és gyakorló szakemberekkel egyaránt. Ennek érdekében cikkünk elméleti keretrendszert mutat be, és szakirodalomelemzésre támaszkodik.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A szervezeti jövőképesség mikroszintjén felismerésre kerül, hogy nem minden munkatárs szervezeti elkötelezettsége egyaránt fontos, azaz az erőforrások optimalizálása és a szervezeti innováció elősegítése szempontjából a fluktuációt természetesnek kell tekinteni. Mezoszinten a vezetői döntéshozatalban az etikus vezetői gyakorlat áll a fókuszban a profitmaximalizálást segítő döntések helyett. A jövőképesség makroszintjén pedig a szervezet tudatosan úgy gyakorol hatást a nemzeti kultúrára, hogy a változással hatékonyabban szolgálhassa az érintettjeinek érdekeit és szükségleteit, egyúttal általa elősegítse saját jövőképességének megteremtését is.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A tanulmányban leírtak szerinti működést maradéktalanul felmutatni képes, tökéletesen jövőképes szervezetekkel napjainkban még nemigen találkozhatunk. Úgy véljük azonban, hogy ha a szervezetek a jövőképesség céljait magáévá teszik, és igyekeznek az elérése érdekében addigi rutinjaikon változtatni, akkor a hazai üzleti szféra nemcsak a saját túléléséért tesz jelentős lépéseket, de működésükkel olyan a társadalom jövőképességéhez is hozzájárulnak.

Szerző életrajzok

Zoltán Krajcsák, Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

kutatóprofesszor

Gyula Bakacsi, Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

egyetemi tanár

Imre Környei, iCons-Hungary Kft.

Ügyvezető igazgató, szervezetfejlesztési tanácsadó

Tamás Benedek Szilágyi , iCons-Hungary Kft.

Partner, szervezetfejlesztési tanácsadó

Hivatkozások

Aczél, P. (2018), “Social Futuring: A Discursive Framework”, Society and Economy, 40(S1), 47–75. https://doi.org/10.1556/204.2018.40.S1.4

Adizes I. (1979), Managing Corporate Lifecycles: How to Get and Stay at the Top. The Adizes Institute Publishing, New Jersey.

Adler, N.J. and Gundersen, A. (2008) International Dimensions of Organizational Behavior. Thomson South-Western, Mason, OH, 398.

Al Halbusi, H., Tang, T. L.-P., Williams, K. A., Ramayah, T. (2024), “Do ethical leaders enhance employee ethical behaviors? Organizational justice and ethical climate as dual mediators and leader moral attentiveness as a moderator: Empirical support from Iraq’s emerging market”, In Thomas Li-Ping Tang (Ed.) Monetary Wisdom. 317-337. https://doi.org/10.1016/B978-0-443-15453-9.00018-8

Bakacsi Gy. (2015), Változó vezetési paradigma – változó megbízó-ügynök probléma. In Vezetés és szervezet társadalmi kontextusban. Tanulmányok Dobák Miklós 60. születésnapja tiszteletére. Akadémiai Kiadó, Budapest. 29-54.

Bakacsi, Gy. (2017), The leader, as synergy Broker. Keynote presentation on 14th International Symposium in Management, Timişoara, 27/10/2017

Bakacsi, Gy. (2019), „A karizmatikus és a neo-karizmatikus leadership összehasonlítása”, Vezetéstudomány, 50(3), 50–61. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.03.05

Bakacsi, Gy. (2022), „Vezetési paradigmák és kontroll”, In: Dajnoki, Krisztina; Boros, József (szerk.) Tanulmányok Berde Csaba tiszteletére: köszöntők és tanulmányok Berde Csaba professzor úr 70. születésnapja tiszteletére. Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet

Barabási, A. L. (2003), Behálózva. Magyar Könyvklub.

Basil, D. C., & Cook, C. W. (1974), The Management of Change. McGraw Hill

Biemans, W., Malshe, A., & Johnson, J. S. (2022), “The sales-marketing interface: A systematic literature review and directions for future research”, Industrial Marketing Management, 102, 324–337. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.02.001

Burns, J. M. (1978). Leadership. Harper-Raw

Cummings, T. G., & Worley, C. G. (2015), Organization development and change (10th ed.). Stamford, CT: Cengage.

Csák, J. (2018), “Social Futuring – A Normative Framework”, Society and Economy, 40(S1), 21–45. https://doi.org/10.1556/204.2018.40.S1.3

DasGupta, R., & Roy, A. (2023), “Moderation impact of national culture on international firm’s environmental, social, governance and financial performance”, International Journal of Intercultural Relations, 92, Article 101749. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2022.101749

Dobák M., & Antal Zs. (2013), Vezetés és szervezés. Szervezetek kialakítása és működtetése. Akadémiai Kiadó

Doorasamy, M., & Baldavaloo, K. (2016), “Compromising Long-Term Sustainability for Short-Term Profit Maximization: Unethical Business Practice”, Foundations of Management, 8(1), 79–92. https://doi.org/10.1515/fman-2016-0007

Eisenhardt, K.M., & Brown, S.L. (1998), “Time pacing: Competing in markets that won't stand still”, Harvard Business Review, 76(2). https://hbr.org/1998/03/time-pacing-competing-in-markets-that-wont-stand-still

Errida, A., & Lotfi, B. (2021), ”The determinants of organizational change management success: Literature review and case study”, International Journal of Engineering Business Management, 13, 1–15. https://doi.org/10.1177/18479790211016273

Fernando, M., & Sim, A. B. (2011), “Strategic ambiguity and leaders’ responsibility beyond maximizing profits”, European Management Journal, 29(6), 504–513. https://doi.org/10.1016/j.emj.2011.08.001

Grant, R. M. (1991), “The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation”, California Management Review, 33(3), 114–135. https://doi.org/10.2307/41166664

Gupta, S. (2009), “Climate for Innovation, Procedural Fairness and Organizational Commitment: An Empirical Study”, Management and Labour Studies, 34(1), 43–56. https://doi.org/10.1177/0258042X0903400103

Halkos, G., & Skouloudis, A. (2017), “Revisiting the relationship between corporate social responsibility and national culture: A quantitative assessment”, Management Decision, 55(3), 595–613. https://doi.org/10.1108/MD-12-2016-0868

Hansson, J., Backlund, F., & Lycke, L. (2003), “Managing commitment: increasing the odds for successful implementation of TQM, TPM or RCM”, International Journal of Quality & Reliability Management, 20(9), 993–1008. https://doi.org/10.1108/02656710310500815

Hersey, P., Blanchard, K., & Dewey, E. J. (1996), Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources (7th ed.). Prentice-Hall Inc.

Jaros, S. J. (1997), “An Assessment of Meyer and Allen's (1991) Three-Component Model of Organizational Commitment and Turnover Intentions”, Journal of Vocational Behavior, 51(3), 319–337. https://doi.org/10.1006/jvbe.1995.1553

Jyoti, G., & Khanna, A. (2021), “Does sustainability performance impact financial performance? Evidence from Indian service sector firms”, Sustainable Development, 29(6), 1086–1095. https://doi.org/10.1002/sd.2204

Kavanagh, M. H., & Ashkanasy, N. M. (2006), “The Impact of Leadership and Change Management Strategy on Organizational Culture and Individual Acceptance of Change during a Merger”, British Journal of Management, 17, S81–S103. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2006.00480.x

Kotter, J. P. (1990), “What leaders really do”, Harvard Business Review, https://hbr.org/2001/12/what-leaders-really-do

Kotter, J. P. (1995), “Leading change: why transformation efforts fail”, Harvard Business Review, 1995, 59–67. https://hbr.org/1995/05/leading-change-why-transformation-efforts-fail-2

Magazine, S. L., Williams, L. J., & Williams, M. L. (1996), “A Confirmatory Factor Analysis Examination of Reverse Coding Effects in Meyer and Allen’s Affective and Continuance Commitment Scales”, Educational and Psychological Measurement, 56(2), 241–250. https://doi.org/10.1177/0013164496056002005

McClelland, D. C., & Burnham, D. (1976), “Power is the Great Motivator”, Harvard Business Review, 54(2). https://hbr.org/2003/01/power-is-the-great-motivator

Nyhan, R. C. (1999), “Increasing Affective Organizational Commitment in Public Organizations: The Key Role of Interpersonal Trust”, Review of Public Personnel Administration, 19(3), 58–70. https://doi.org/10.1177/0734371X9901900305

Pink, D. (2010), Motiváció 3.0 – Ösztönzés másképp. HVG Könyvek Kiadó

Porter, M. E. (2006), Versenystratégiák. Akadémiai Kiadó

Porter, M. E. (2008), The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review. 88(1). https://hbr.org/2008/01/the-five-competitive-forces-that-shape-strategy

Prahalad, C. K., & Hamel, G. (1990), “The Core Competence of the Corporation”, Harvard Business Review, 68(3). https://hbr.org/1990/05/the-core-competence-of-the-corporation

Roof, R.A. (2018), “Future-Oriented Identity: Necessary Leader Transformation Through Spiritual Engagement”, In: Marques, J., Dhiman, S. (eds) Engaged Leadership. Management for Professionals. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72221-4_8

Seth, J. A., & Sisodia, R. (2002), The Rule of Three: Surviving and Thriving in Competitive Markets. Simon & Schuster.

Shahriari, M., Tajmir Riahi, M., Azizan, O., & Rasti-Barzoki, M. (2022), “The effect of green organizational culture on organizational commitment: The mediating role of job satisfaction”, Journal of Human Behavior in the Social Environment, 33(2), 180–197. https://doi.org/10.1080/10911359.2022.2029789

Sinclair, R. R., Tucker, J. S., Cullen, J. C. & Wright, C. (2005), “Performance differences among four organizational commitment profiles”, Journal of Applied Psychology, 90(6), 1280–1287. https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.6.1280

Szántó, Z. O. (2018), “Social Futuring – An Analytical Conceptual Framework”, Society and Economy, 40(S1), 5–20. https://doi.org/10.1556/204.2018.40.S1.2

Szanto, Z. O. & Mueller, J. D. (2022), “Social Futuring, Modern and Ancient”, World Futures, 79(2), 267–296. https://doi.org/10.1080/02604027.2022.2059305

Taing, M. U., Granger, B. P., Groff, K. W., Jackson, E. M., & Johnson, R. E. (2011), “The Multidimensional Nature of Continuance Commitment: Commitment Owing to Economic Exchanges Versus Lack of Employment Alternatives”, Journal of Business and Psychology, 26, 269–284. https://doi.org/10.1007/s10869-010-9188-z

Taleb, N. N. (2012), A fekete hattyú – avagy a legváratlanabb hatás. Gondolat Kiadó.

Tekic, A., & Tekic, Z. (2021), “Culture as antecedent of national innovation performance: Evidence from neo-configurational perspective”, Journal of Business Research, 125, 385–396. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.014

Testa, M. R. (2001), “Organizational Commitment, Job Satisfaction, and Effort in the Service Environment”, The Journal of Psychology, 135(2), 226–236. https://doi.org/10.1080/00223980109603693

Ullah, S., Agyei-Boapeah, H., Kim, J. R., & Nasim, A. (2022), “Does national culture matter for environmental innovation? A study of emerging economies”, Technological Forecasting and Social Change, 181, Article 121755. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.121755

Van Oudenhoven (2001), “Do organizations reflect national cultures? A 10-nation study”, International Journal of Intercultural Relations, 25(1), 89–107. https://doi.org/10.1016/S0147-1767(00)00044-4

Wasti, S. A. (2003), “Organizational commitment, turnover intentions and the influence of cultural values”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76(3), 303–321. https://doi.org/10.1348/096317903769647193

Waters, J. (2000), “Achieving innovation or the Holy Grail: managing knowledge or managing commitment?” International Journal of Technology Management, 20(5-8), 819–838. https://doi.org/10.1504/IJTM.2000.002897

Wittig-berman, U., & Lang, D. (1990), “Organizational commitment and its outcomes: Differing effects of value commitment and continuance commitment on stress reactions, alienation and organization-serving behaviours”, Work & Stress, 4(2), 167–177. https://doi.org/10.1080/02678379008256978

Downloads

Megjelent

2025-05-25

Hogyan kell idézni

Krajcsák, Z. (2025) „Jövőképes szervezetek I. rész: Változásmenedzsment”, Marketing & Menedzsment, 58(4), o. 5–14. doi: 10.15170/MM.2024.58.04.01.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.