Az óvodáskorú gyermekek televízió nézésének hatása a márkatudatosságukra és a fogyasztói magatartásukra
Kulcsszavak:
televízió fogyasztás, óvodáskorú gyermek, logófelismerés, kvalitatív kutatásAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Napjainkban az elektronikus média egyre jelentősebb szerepet játszik az életünkben, és ettől ma már a gyermekeket sem zárhatjuk el. A vállalatok jó része a gyermekkorú nézőt már igényes, megfontolt, kritikai érzékkel rendelkező fogyasztónak tartja, akik nagymértékben befolyásolni tudják szüleik vásárlási döntéseit. Jelen tanulmány célja, hogy feltárja, hogy milyen televíziófogyasztási szokásokkal rendelkeznek a gyermekek már egész fiatal korban, illetve ezek milyen módon befolyásolhatják márkaismeretüket, majd őket fogyasztóként.
AZ ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kvalitatív kutatás során összesen húsz, 4-6 év közötti óvodáskorú gyermek számolt be általános televízió fogyasztási és vásárlási szokásairól. A beszélgetés során a gyermekeknek tizenhárom különböző lógót kellett felismerni.
A LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A kutatás eredményei egyértelműen tükrözik, hogy a fokozott televíziózás erősen hat a gyermekek fogyasztói magatartására. Ugyanis a napi szinten televíziót néző gyermekek körében jóval magasabb volt a lógók és a márkák ismerete. Ezek a gyermekek több márkás terméket igényeltek, illetve fokozottabb igényük volt a fogyasztásra, mint azoknak a gyermekeknek, akik ritkán vagy soha nem néztek televíziót. Sajnálatos módon a jelen kutatás továbbá kimutatta, hogy a gyermekek nagy része káros mennyiségű médiának van kitéve naponta.
GYAKORLATI JAVASLATOK
Az eredményeket figyelembe véve kulcsfontosságú lenne ezt a tudást a gyakorlatban is alkalmazni. Bár a szülők zöme tisztában van azzal, hogy a túlzott televízió fogyasztás nem megfelelő a gyermekek számára, sokszor nincsenek a tudatában annak, hogy milyen káros lehet a média befolyása a gyermekekre. Ezért nagyon fontos lenne különböző segéd programok felhasználásával oktatni a szülőket, és ösztönözni őket az ésszerű televíziózás és médiafogyasztás irányába, hiszen láthattuk, hogy a túlzott televíziózás akár a gyermekek fogyasztási magatartását és márkaismeretét is befolyásolhatja.