Az ideális munkahely megtalálásának akadályai.

Csehország és Lengyelország összehasonlító elemzése

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2025.59.02.02

Kulcsszavak:

Nemek közötti különbségek, Ideális munkahely, Csehország, Lengyelország, Munkaerő-piaci akadályok, Munka-magánélet egyensúlya

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány célja, hogy feltárja a férfiak és nők által tapasztalt kihívásokat az ideális munkahely meg találása során Csehországban és Lengyelországban. A kutatás különös figyelmet fordít a nemek közötti különbségekre az álláskeresés folyamatában, beleértve a képesítések, referenciák, ingázás és mobilitás szerepét. Az eredmények segíthetnek megérteni, hogy az eltérő társadalmi és gazdasági környezetek hogyan befolyásolják a munkaerőpiaci lehetőségeket és preferenciákat.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kutatás egy kérdőíves kutatáson alapul, amely a V4 országok munkaerőpiaci felmérése tudományos projekt részeként készült. Az adatokat Csehországban és Lengyelországban gyűjtöttük, és statisztikai elemzésekkel vizsgáltuk a nemek közötti különbségeket az álláskeresési akadályok terén. Az alkalmazott módszerek közé tartozott a khi-négyzet teszt, amely segített az eltérések szignifikanciájának meghatározásában.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
Az eredmények szerint egyes tényezők – például a képesítések vagy a mobilitás – tekintetében nem mutat hatók ki jelentős nemi különbségek, míg más területeken egyértelmű eltérések figyelhetők meg. A férfiak nagyobb hangsúlyt fektetnek a magasabb fizetésre, míg a nők számára a munka és a magánélet egyensúlya kiemelten fontos. A kutatás rámutat arra is, hogy az eltérő társadalmi és gazdasági környezetek befolyásolják ezeket a különbségeket, és bizonyos munkaerőpiaci akadályok eltérően érintik a két nem képviselőit.

GYAKORLATI JAVASLATOK
A kutatás eredményei alapján javasolt, hogy a munkaadók olyan foglalkoztatási stratégiákat dolgozzanak ki, amelyek figyelembe veszik a nemekhez kapcsolódó eltérő preferenciákat és kihívásokat. A munkavállalói igényekhez jobban igazított munkahelyi politikák hozzájárulhatnak az álláskeresés hatékonyságának növeléséhez, valamint a munkahelyi elégedettség és termelékenység javításához.

Hivatkozások

Balogh, B., Krén, H. & Kun, Á. (2025), „Exploring the Association between Perceived Career Crisis, Discrepancy of Career Expectations, and Wellbeing among Hungarian Employees”, Periodica Polytechnica Social and Management Sciences, 1–13. https://doi.org/10.3311/PPso. 36944

Blau, D. M. (1992), „An Empirical Analysis of Employed and Unemployed Job Search Behavior”, ILR Review, 45(4), 738–752. https://doi.org/10.1177/001979399204500409

Cranet (2023), Research Network, Cranet Executive Report on International Human Resource Management: Summary and Analysis of 2021–2022 Survey Data, CRANET Research Network, 2023. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4647015 [letöltés ideje: 2024. december 22.]

De Smet, A., Dowling, B., Hancock, B. & Schaninger, B. (2002), „The Great Attrition is making hiring harder. Are you searching the right talent pools?”, McKinsey Quaterly, 1–13.

Dustmann, C. & Van Soest, A. (2002), „Language and the Earnings of Immigrants”, ILR Review, 55(3), 473–492. https://doi.org/10.1177/001979390205500305

Eurofound (2021), Women and labour market ­equality: Has COVID-19 rolled back recent ­gains?, Publications Office of the European Union, 2021. https://www.eurofound.europa.eu/en/publications/2020/women-and-labour-market-equality-has-covid-19-rolled-back-recent-gains [letöltés ideje: 2025.07.22.]

Farkas, F., Jarjabka, Á., Lóránd, B. & Bálint, B. (2013), „Munkahelyi motivációk Magyarországon 2013-ban”, Vezetéstudomány 44(10), 12–23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.10.02

Fiaz, S. & Qureshi, M. A. (2023), „Looking at both sides, outcomes of positive workplace relational systems: A phenomenological study”, Heliyon, 9(4). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15442

Granovetter, M., S. (1973), „The strength of weak ties”, American Journal of Sociology, 78(6), 1360–1380.

HRportal (2022), Hogyan találhatjuk meg a számunkra ideális munkát? https://www.hrportal.hu/hr/hogyan-talalhatjuk-meg-a-szamunkra-idealis-munkat-20230424.html [letöltés ideje: 2024.12.22.]

Jovanovic, B. (1979), „Job Matching and the Theory of Turnover”, Journal of Political Economy, 87(5), 972–990. https://doi.org/10.1086/260808

Kalleberg, A., L. & Mastekaasa, A. (2001), „Satisfied Movers, Committed Stayers: The Impact of Job Mobility on Work Attitudes in Norway”, Work and Occupations, 28(2), 183–209. https://doi.org/10.1177/0730888401028002004

Kanfer, R., Wanberg, C. R. & Kantrowitz, T. M. (2001), „Job search and employment: a ­personality-motivational analysis and meta-­analytic review”, Journal of Applied Psychology, 86(5), 837–855. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.5.837

Mohd, S.Mohd R. (2023), The Impact of Poland and the Czech Republic Implementing the Euro: A Comparative Analysis, September 6, 2023. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4562873 [letöltés ideje: 2024.12.22.]

Oreopoulos, P., von Wachter, T. & Heisz, A. (2012), „The Short- and Long-Term Career Effects of Graduating in a Recession: Hysteresis and Heterogeneity in the Market for College Graduates”, American Economic Journal: Applied Economics, 4(1), 1–29. https://www.iza.org/publications/dp/3578/the-short-and-long-term-career-effects-of-graduating-in-a-recession-hysteresis-and-heterogeneity-in-the-market-for-college-graduates [letöltés ideje: 2025.07.22.]

Posta R. (2015), 15 dolog, amiről felismerjük az ideális munkát. https://www.profession.hu/cikk/15-dolog-amirol-felismerjuk-az-idealis-munkat? [letöltés ideje: 2024.12.22.]

Scherer, S. (2004), „Stepping-Stones or Traps?: The Consequences of Labour Market Entry Positions on Future Careers in West Germany, Great Britain and Italy”, Work, Employment and Society, 18(2), 369–394. https://doi.org/10.1177/09500172004042774

Spitzberg, B. H. & Cupach, W. R. (1984), Interpersonal Communication Competence. SAGE Publications, Beverly Hills. 1984.

Šafránková, J. M. & Šikýř, M. (2017), „Work expectations and potential employ-ability of ­millennials and post-millennials on the Czech labor market”, Oeconomia Copernicana, 8(4), 585–599. https://doi.org/10.24136/oc.v8i4.36

Smith, M., Piasna, A., Burchell, B., Rubery, J., Rafferty, A., Rose, J. & Carter, L. (2013), Women, men and working conditions in Europe, Eurofound, Publications Office of the European Union, Luxembourg.

Szulc-Obłoza, A., Osińska, M., Śliwicki, D. & Szczepaniak, M. (2023), „Young adults’ jobsatisfaction in Poland and the Czech Republic: a comparative analysis”, Ekonomia i Prawo. Economics and Law, 22(2), 345–367. https://doi.org/10.12775/EiP.2023.020

Turner, J. (2023), Employees Seek Personal Value and Purpose at Work. Be Prepared to Deliver. https://www.gartner.com/en/articles/employees-seek-personal-value-and-purpose-at-work-be-prepared-to-deliver [letöltés ideje: 2024.08.31.]

Tusińska, M. (2023), „Motives and expectations of platform workers in Poland”, Ekonomia i Prawo, 22, 385–398. https://doi.org/10.12775/EiP.2023.022

Usunier, J. C., Van Herk, H. & Lee, J. A. (2017), International and Cross- Cultural Business Research. Los Angeles, Sage, 2017.

Zhenjing, G., Chupradit, S., Ku, K. Y., Nassani, A. A. & Haffar, M. (2022), „Impact of Employees’ Workplace Environment on Employees’ Performance: A Multi-Mediation Model”, Frontiers in Public Health, 10. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.890400

WEF (2023), Future of Jobs Report 2023 – Insight Report. Geneva, WEF (World Economic Forum), 2023.

Vermes Á. (2024), Olyan munkahelyről álmodnak a magyarok, amely sokak szerint csak a mesében létezik, https://www.economx.hu/gazdasag/pulzus-kutatas-munkahely-berezes-munkahelyi-legkor.793913.html [letöltés ideje: 2024.12.22.]

Visontai-Szabó K. (2020), „Generációs különbségekből adódó motivációs nehézségek a munkahelyeken”, Acta Universitatis Szegediensis: Forum Acta Jjuridica et Politica, 10(2), 289–310. http:///acta.bibl.u-szeged.hu/70550/ [letöltés ideje: 2025.07.22.]

Downloads

Megjelent

2025-09-24

Hogyan kell idézni

Poór, J. (2025) „Az ideális munkahely megtalálásának akadályai. : Csehország és Lengyelország összehasonlító elemzése”, Marketing & Menedzsment, 59(2), o. 15–26. doi: 10.15170/MM.2025.59.02.02.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >> 

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.