A munkaerő-megtartás HR szempontú megközelítése
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2022.56.04.01Kulcsszavak:
munkaerő-megtartás, HR, fluktuáció, munkaerőpiac, elkötelezettségAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány elsődleges célja segítséget nyújtani a szervezetek számára a megtartási stratégia kialakításához és/vagy felülvizsgálatához. Annak ellenére, hogy az elmúlt években tapasztalható munkaerő-hiány okán a dolgozók megtartása a HR kulcsfeladatává vált, kevés olyan hazai forrás áll rendelkezésre, amely egyértelmű ajánlásokat fogalmaz meg és eszközöket kínál a dolgozók hosszú távon történő foglalkoztatásához.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A tanulmány konceptuális jellegű, széleskörű szekunder adatgyűjtésre épül. Az irodalomgyűjtés keretében olyan tanulmányokat dolgoz fel a cikk, amelyek empirikus kutatási eredménnyel igazolják az egyes HRM (humán erőforrás menedzsment) feladatokhoz kapcsolódó eszközök, módszerek munkaerő-megtartó hatását.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A tanulmány összefoglalja a megtartási stratégia meghatározó tényezőit és tartalmát, azaz kitér a makro szintű jellemzőkre (növekvő szakemberhiány, új munkavégzési formák térhódítása, munkavállalói kollektíva sokszínűsége) és a szervezeti sajátosságokra (tevékenységi kör, szervezeti kultúra, üzleti stratégia), valamint a dolgozói igények feltárásához alkalmazható eszközökre és a HR tevékenységek megtartás-fókuszú felvizsgálatának lehetőségére. A dolgozói igények feltárásásának keretében részletezi a kilépési interjúk, a maradási interjúk és az elégedettségmérés eredményeinek szerepét, a HR tevékenységek megtartás-fókuszú felülvizsgálatához pedig a toborzáshoz, a kiválasztáshoz, a beillesztéshez, a képzéshez és fejlesztéshez, az ösztönzéshez, a teljesítménymenedzsmenthez, a karrier- és tehetségmenedzsmenthez, a munkaélmény menedzsmenthez, a munkaidő rendszerekhez, az egészségstratégiához és a munkáltatói márkához kapcsolódóan mutatja be, hogy milyen eszközök és módszerek állnak rendelkezésre a dolgozói elkötelezettség növeléséhez, a kilépési szándék és a fluktuációs ráta csökkentéséhez.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A tanulmány hasznos lehet a megtartás-menedzsmenttel kapcsolatos szakirodalom gyarapításához, emellett mankóul szolgálhat a foglakoztató szervezetek számára a megtartás-menedzsment tevékenységük kialakításához, esetleges korrekciójához.
Hivatkozások
Ahmad A. (2018), ”The relationship among job characteristics organizational commitment and employee turnover intentions”, Journal of Work-Applied Management, 10(1), 74-92. DOI: 10.1108/JWAM-09-2017-0027
Ahn, J. and Huang, S. (2020), ”Types of employee training, organizational identification, and turnover intention: evidence from Korean employees”, Problems and Perspectives in Management, 18(4), 517-526. DOI: 10.21511/ppm.18(4).2020.41
Alajlani, S. and Yesufu, L.O. (2022), ”The impact of human resource practices on employee retention: A study of three private higher educational institutions in the United Arab Emirates”, SA Journal of Human Resource Management, 20(0), a1823. https://doi. org/10.4102/sajhrm. v20i0.1823
Alfadli, B. A. and Javed, U. (2021), ”Examining impact of recruitment and selection practices toward employees’ commitment”, PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt / Egyptology, 18(14), 502-509.
Allen, D. G. (2006), ”Do Organizational Socialization Tactics Influence Newcomer Embeddedness and Turnover?”, Journal of Management, 32(2), 237–256. DOI: 10.1177/0149206305280103
Alves, T., Amorim, A. and Bezerra, M. (2021), ”Not One Less”! Adaptation to the Home Office in Times of COVID-19”, Revista de Administração Contemporânea, 25(spe), e200234. DOI: 10.1590/1982-7849rac2021200234.en
Aman-Ullah, M., Aziz A. and Ibrahim, H. (2021), ”Anomalies of the Healthcare Sector Using Workplace Safety and Job Satisfaction: A Case Study of Pakistan”, Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(3), 1181–1191. doi:10.13106/jafeb.2021.vol8.no3.1181
Barksdale, H., Bellenger, D., Boles, J. and Brashear, T. (2013), ”The Impact of Realistic Job Previews and Perceptions of Training on Sales Force Performance and Continuance Commitment: A Longitudinal Test”, Journal of Personal Selling & Sales Management, 23(2), 125-138. DOI:10.1080/08853134.2003.10748993
Breitling, F., Dhar, J., Ebeling, R. and Lovick, D. (2021), ”6 Strategies to Boost Retention Through the Great Resignation”, Harward Business Review, 2021/november
Brunks, S., Cowgill, B., Hoffman, M. and Housman, M. (2015), ”The Value of Hiring through Employee Referrals”, The Quarterly Journal of Economics, 130(2), 805-839. DOI: 10.1093/qje/qjv010
Chi, C. and Gursoy, D. (2009), ”Employee satisfaction, customer satisfaction, and financial performance: An empirical examination”, International Journal of Hospitality Management, 28(2), 245-253. DOI: 10.1016/j.ijhm.2008.08.003.
Dajnoki K. és Héder M. (2017), „Új szelek fújnak - a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira”, Hadtudomány, 2017. évi elektronikus lapszám, 84-93. DOI: 10.17047/HADTUD.2017.27.E.84
Dunham, R. B., Smith, F. J. and Blackburn, R. S. (1977), ”Validation of the Index of Organizational Reactions with the JDI, the MSQ, and Faces Scales”, Academy of Management Journal, 20(3), 420–432. DOI: 10.5465/255415
Fadinger, H. and Schymik, J (2020), ”The costs and benefits of home office during the Covid-19 pandemic: Evidence from infections and an input-output model for Germany”, Covid Economics 9, 24 April 2020, 107-134.
Gelencsér M., Végvári B. és Szabó-Szentgróti G. (2022), „A munkaerő-megtartás és a well-being kapcsolatának elemzése nemzetközi kutatásokban – szisztematikus irodalmi áttekintés”, Vezetéstudomány, 50(6), 40-51. DOI: 10.14267/VEZTUD.2022.06.04
Guthrie, J. P. (2000), ”Alternative Pay Practices and Employee Turnover”, Group & Organization Management, 25(4), 419–439. DOI: 10.1177/1059601100254006
Harris, D. (2000), ”The Benefits of Exit Interviews”, Information Systems Management, 17(3), 17-20. DOI: 10.1201/1078/43192.17.3.20000601/31236.3
Hickman, A. (2019), Workplace Isolation Occurring in Remote Workers (Doctoral Dissertation), Walden University
HR portal, 2021-ben is a munkaerő-megtartás lesz a HR kulcsfeladata
https://www.hrportal.hu/hr/2021-ban-is-a-munkaero-megtartas-lesz-a-hr-kulcsfeladata-20210118.html (Utolsó letöltés: 2022. 02. 13.)
Jeon, H. and Choi, B. (2012), ”The relationship between employee satisfaction and customer satisfaction”, Journal of Services Marketing, 26(5), 332 341. DOI: 10.1108/08876041211245236
Kerr, J. and Slocum, J. (2005), ”Managing Corporate Culture Through Reward Systems”, Academy of Management Executive, 19(4), 130-138. DOI:10.5465/AME.2005.19417915
Kopelman, R. E., Brief, A. and Guzzo, R. A. (1990), The role of climate and culture in productivity, San Francisco: Jossey-Bass Publishers
Kotze, K. and Roodt, G. (2005), ”Factors That Affect The Retention Of Managerial And Specialist Staff: An Exploratory Study Of An Employee Commitment Model”, SA Journal of Human Resource Management, 3(2), a65, DOI: https://doi.org/10.4102/sajhrm.v3i2.65
Koys, D. J. (2001), ”The effects of employee satisfaction, organizational citizenship behavior, and turnover on organizational effectiveness: A unit-level, longitudinal study”, Personnel Psychology, 54(1), 101–114. DOI: 10.1111/j.1744-6570.2001.tb00087.x
Kozák A. és Dajnoki K. (2019), „Dolgozói vélemények a munkaerő-megtartást célzó intézkedésekről”, Taylor Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat, 36(2), 56- 65.
Kozák A. és Krajcsák Z. (2018a), ”The effect of wages and work experiences on the commitment of Hungarian employees”, Business: Theory and Practice, 19, 123–134. DOI: 10.3846/btp.2018.13
Kozák A. és Krajcsák Z. (2018b), ”Retaining the rookie – role clarification through mentorship”, Human Systems Management, 37(1), 95–103. DOI: 10.3233/hsm-17108
Kőmüves Zs., Poór J. és Karácsony P. (2022), „Vezetői motiváció a munkaerő-megtartás szolgálatában, különös tekintettel a dél-dunántúli régió kis- és középvállalkozásaira”, Marketing és Menedzsment 2022/2, 72-82. DOI: 10.15170/MM.2021.56.02.07
Krajcsák Z. (2018), „Az alkalmazotti elkötelezettség relatív fontossága a munka megváltozó világában”, Vezetéstudomány, 49(2), 38-44. DOI: 10.14267/VEZTUD.2018.02.04
Locke, E. A. (1969), ”What is Job Satisfaction?”, Organizational Behavior and Human Performance, 4(4), 309– 336. DOI: 10.1016/0030-5073(69)90013-0
Magasvári A., Olexa P., Szabó A. (2021), „Kik is vagyunk valójában?”Az adó- és vámhatóság lehetőségei az emberi erőforrás-gazdálkodás fejlesztésében”, Belügyi Szemle, 2021/9, 1549-1567. DOI: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.9.3
Matzler, K. and Renzl, B. (2006), ”The Relationship between Interpersonal Trust, Employee Satisfaction, and Employee Loyalty”, Total Quality Management & Business Excellence, 17(10), 1261-1271, DOI: 10.1080/14783360600753653
Meretei B. (2017), „Generációs különbségek a munkahelyen”, Vezetéstudomány, 48(10), 10-18. DOI: 10.14267/VEZTUD.2017.10.02
Meyer, J. P. and Topolnytsky, L. (2000), Best practices: employee retention, Carswell: Scarborough, Ont.
Miles, R. and Snow, C. (1984), ”Designing strategic human resource systems”, Organizational Dynamics, 13(1), 36-52. DOI: 10.1016/0090-2616(84)90030-5
O’Reilly, C. A., Chatman, J. A. ans Caldwell, D. (1991), ”People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person-organization fit”, Academy of Management Journal 1991/3, 487-516. DOI:10.2307/256404
Ozolina-Ozola, I. (2014), The Impact of Human Resource Management Practices on Employee Turnover”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 156, 223–226. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.11.1
Parveen, M. (2021), ”An Empirical Investigation on Relationship between Succession Planning Practices and Employee Retention on Banking Professionals Pertaining to Saudi Arabian Context”, Pacific Business Review International, 13(11), 1-12.
Primecz H. (2019), „Diverzitásmenedzsment: A hat kiemelt kategória. A „Big Six”, Munkaügyi Szemle, 62(5), 17-25.
PwC (2021), It’s time to reimagine where and how work will get done - PwC’s US Remote Work Survey. https://www.pwc.com/us/en/library/covid-19/us-remote-work-survey.html (Utolsó letöltés ideje: 2022. 01. 28.)
Smith, P. C., Kendall, L. and Hulin, C. L. (1969), The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes. Chicago: Rand McNally
Spain, E. and Groysberg, B. (2016), ”Making Exit Interviews Count. Making exit interviews count”, Harvard Business Review, 94(4), 88-95.
Stavrou E. and Kilaniotis C. (2010), ”Flexible Work and Turnover: an Empirical Investigation across Cultures”, British Journal of Management, 21(2), 541-554, DOI: 10.1111/j.1467-8551.2009.00659.x
Venczel-Szakó T. (2022), Munkavállalói elégedettség a home office-ban (PhD értekezés), Pécsi Tudományegyetem, Pécs
Vural, Y., Vardarlier, P. and Aykir, A. (2012), ”The Effects of Using Talent Management With Performance Evaluation System Over Employee Commitment”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 340-349, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.09.1009.
Weiss, D. J., Dawis, R. V. and England, G. W. (1967), ”Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire”, Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, 22, 120
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Marketing & Menedzsment
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.