Az empatikus marketing

Szerzők

  • Mária Törőcsik Pécsi Tudományegyetem KTK Marketing Tanszék

Absztrakt

A marketing szakirodalomban egy ideje nincs olyan világrengető újdonság, ami az eddig felállított elméleti rendszert újrarendezte volna. A megjelenő publikációk, főképp a könyvek inkább csak egy-egy kulcsszó köré csoportosítják a meglévő ismereteket és próbálják „eladni" az így keletkező gondolatokat. Ez persze nem ellenkezik azzal a tendenciával, amit a termékek esetében is tapasztalunk, vagyis döntő többségben a kommunikációval differenciált „újdonságokat" láthatjuk a piacokon. Miért is lenne ez a piac más?
A marketing egyébként is mint egy amőba, sokféle alakzatot és nem feltétlenül jól körvonalazható szerkezetet alkot. Fennmaradásához bizonyos fokú agresszivitása járul hozzá, amit a társszakmák „bekebelezésével" ér el. Láthattuk már a statisztika, a matematikai apparátus, a szociológia és újabban az információtechnológia és a pszichológia módszereinek és szemléletének elsajátítását, amelyek mind a szakma vérfrissítési forrását jelentik. A marketing, mint nagy túlélő és a változó viszonyokhoz alkalmazkodó funkció jelentős pályát futott be, szerepe hol fel-, hol leértékelődött. Az a szlogen, hogy a marketing akkor jó, ha átszövi az adott cég valamennyi funkcióját és nem él külön életet, túl jól sikerült a megvalósítás során, a szakirodalomban már-már panaszokat olvashatunk, amiért a szakma respektje csökken, önállósága megkérdőjeleződik.
A marketingszakma sajátja az is, hogy állandóan valami újdonságot kell felmutatnia, frissességre, „még nem volt" gondolatokra vágyik, ami a marketinggel, kommunikációval foglalkozó munkatársakat eléggé megterheli, nagy nyomás alá helyezi. Lehet, hogy néhány gondolat erejéig mégis adhatunk új perspektívát? Posztmodem, vagy „hogyan is nevezzük" korunkban az ember eléggé szkeptikusan szemlél jelenségeket, állandóan beleütközik abba, hogy „már ezt is kitalálta valaki", hiába kezdünk bele a munkába azzal a lelkesedéssel, hogy „ez végre valami új lesz"! Ennek ellenére nem lehet feladni a törekvést az újra, vagy legalábbis az újszerű elrendezésre, hiszen elkötelezettség, némi fűtöttség nélkül a marketinges nem végezhet jó munkát. Ez érzelmeket feltételez, ami akár az empátiáig is elvezethet.

Downloads

Megjelent

2019-12-16

Hogyan kell idézni

Törőcsik, M. (2019) „Az empatikus marketing”, Marketing & Menedzsment, 34(5), o. 23–28. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1723 (Elérés: 19 április 2024).

Folyóirat szám

Rovat

30 éves a Pécsi Marketing Tanszék

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 3 > >>