Étkezőshow-k a YouTube-on.

A mukbang videók népszerűségének hátteréről egy kvalitatív befogadásvizsgálat tükrében

Szerzők

  • Dr. Guld Ádám Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.03

Kulcsszavak:

gasztronómia, mukbang, paraszociális interakció, YouTube, infleuncer marketing

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány az egyik aktuálisan legnépszerűbb videós műfajjal, a mukbang vagy online étkezőshow-k jelenségével foglalkozik, elsősorban a médiakultúra, a sztárkutatások és az infleuncer marketing felől közelítve. Az írás röviden bemutatja a mukbang történetét, tartalmi és formai sajátosságait. Ezt követően azokra a kérdésekre keresem a válaszokat, hogy mi állhat a mukbang sikerének hátterében, hogyan hozható ez kapcsolatba a fiatal generációk attitűdjeivel és médiafogyasztási preferenciáival, illetve mindez milyen relevanciával bír az influencer marketing területén. A vizsgálat hipotézise szerint a mukbang az együtt étkezés pszichológiai és társas funkcióin keresztül hatékonyan erősíti a paraszociális kapcsolódást.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTTAN

A probléma kontextualizálása és a vonatkozó szakirodalmak áttekintése után a tanulmány egy kvalitatív befogadásvizsgálaton keresztül igyekszik feltérképzeni az online közönség mukbanggal kapcsolatos attitűdjeit. Ennek megfelelően az empirikus kutatás első fele a mukbang videók műfaji és kvalitatív tartalomelemzésével foglalkozik, míg a második részben a kommentek vizsgálatán keresztül a közönség reakcióit veszem górcső alá.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A mukbang az együtt étkezés pszichológiai és társas funkcióin keresztül képes megerősíteni a tartalom-előállító és a közönség kapcsolatát. A műfaj népszerűsége összefüggésbe hozható a társaság keresésével és az elmagányosodás jelenségével, illetve jellemzőiből adódóan az online étkezőshow kifejezetten hatékony marketingkommunikációs eszközzé válhat.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Az elmúlt időszakban a mukbang videó az influencer marketing eszköztárában is megjelent. Bár a vizsgalát alapján az online étkezőshow-k kifejezetten hatékonynak számítanak a fiatal célcsoport elérésében, a műfaj számos társadalmi, kulturális, jogi és etikai kérdést vet fel, amelyeket komolyan figyelembe kell venniük a kommunikációs és marketing szakembereknek az ilyen jellegű kampányok tervezésekor.

Információk a szerzőről

Dr. Guld Ádám, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

adjunktus

Downloads

Megjelent

2020-05-08

Hogyan kell idézni

Guld, Ádám (2020) „Étkezőshow-k a YouTube-on.: A mukbang videók népszerűségének hátteréről egy kvalitatív befogadásvizsgálat tükrében”, Marketing & Menedzsment, 54(1), o. 29–42. doi: 10.15170/MM.2020.54.01.03.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek