MI által támogatott mentálhigiénés szolgáltatások elfogadása és megítélése

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.KSZ.01.02

Kulcsszavak:

mentálhigiénés szolgáltatások, UTAUT, mentális jóllét, mesterséges intelligencia

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Folyamatosan változó világunk szorongást és stresszt okoz jelen korunk társadalmának, mely kiemelten jelentkezik az önálló életet kezdő fiatalok körében. Az elmúlt évek során a mesterséges intelligencia (MI) számos verziója vált elérhetővé és a felhasználási lehetőségei napjainkban is egyre bővülnek. Vajon az olyan szolgáltatások, mint a mentálhigiénés tanácsadás, ahol az emberi kapcsolatok szerepe meghatározó, sikeresen alkalmazható-e az MI? A kutatás célja, ezt vizsgálni a Z generációba tartozó egyetemista hallgatók körében.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Kutatásunk során online kérdőíves megkérdezéssel a WHO öttényezős mentális jóllétet vizsgáló modelljét adaptáltuk. Továbbá saját kutatási céljaink alapján továbbfejlesztettük a technológia elfogadásának és használatának egységesített elméletét (UTAUT), amellyel egy koncepcionális mentálhigiénés mobil alkalmazás használatának elfogadási szándékát elemeztük. Célunk volt meghatározni azt is, hogy a bizalom, a kötődés és viselkedési dimenzióit hogyan befolyásolja az MI mentálhigiénés területen való használata. A kérdőíves adatfelvétel után PLS-SEM modellünket statisztikailag teszteltük. 

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Eredményeink azt mutatják, hogy a megkérdezett fiatalok felismerik a mentális egészségükkel kapcsolatos problémáikat és többségük aktívan igyekszik tenni a kezelés érdekében. A kérdőív válaszainak kvantitatív elemzése alapján elmondható, hogy a megkérdezett fiatalok körében a mesterséges intelligencia által támogatott szolgáltatások megítélése, különböző tényezők mentén történik (pl. eredményesség, gördülékenység, élmény), melyek befolyásolásával a használati hajlandóság növelhető a 26 év alatti egyetemisták körében.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Kutatásunk eredményei által új szolgáltatások megalapozása válik lehetővé, és útmutatást nyújtunk a mesterséges intelligenciával támogatott mentálhigiénés szolgáltatások elfogadásának ösztönzésére. Kutatásunk eredményei rávilágítanak arra, hogy az MI alapú mentálhigiénés szolgáltatások hatékony megoldást jelenthetnek a fiatalok mentális jóllétének támogatásában, és ezáltal jelentős szerepet vállalhatnak a jövő mentálhigiénés rendszerének kiterjesztésében és hozzáférhetőbbé tételében a fiatalok számára. Az eredmények alapján elmondható, hogy megfelelő meggyőzéssel - például elvárt teljesítményre és bizalomra alapozva - szélesebb körben elfogadottá válhat az MI alapú mentálhigiénés szolgáltatás használata a fiatalok körében. Eredményeink elősegíthetik azt, hogy ha szükséges, mindenki számára könnyen elérhető lehessen a mentálhigiénés szolgáltatás igénybevétele a szakemberhiány ellenére.

Szerző életrajzok

Bettina Bifkovics, Budapesti Corvinus Egyetem

PhD hallgató

Nóra Kisfürjesi, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapesti Corvinus Egyetem

tanársegéd / PhD hallgató

Marianna Hadadiné Jászay , Budapesti Corvinus Egyetem

PhD hallgató

András Fehér, Debreceni Egyetem

egyetemi docens

Sándor Huszár, Szegedi Tudományegyetem

tanársegéd

Hivatkozások

Agapito, M. (2023), “Role of artificial intelligence and its impact in mental health services”, On-Line Journal of Nursing Informatics, 26(3).

Dijkstra, T. K. and Henseler, J. (2015), “Consistent partial least squares path modeling”, MIS Quarterly, 39(2), 297-316.

Európai Bizottság (2020), AI watch defining artificial intelligence. Towards an operational definition and taxonomy of artificial intelligence. JRC Technical Reports, Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/382730

Európai Bizottság (2023), Mental health. Flash Eurobarometer 530, Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Fiske, A., Henningsen, P. and Buyx, A. (2019), “Your robot therapist will see you now: ethical implications of embodied artificial intelligence in psychiatry, psychology, and psychotherapy”, Journal of Medical Internet Research, 21(5), e13216. https://doi.org/10.2196/13216

Götzl, C., Hiller, S., Rauschenberg, C., Schick, A., Fechtelpeter, J., Fischer Abaigar, U. and Krumm, S. (2022), “Artificial intelligence-informed mobile mental health apps for young people: a mixed-methods approach on users’ and stakeholders’ perspectives”, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 16(1), 86. https://doi.org/10.1186/s13034-022-00522-6

Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L. and Sarstedt, M. (2017), “PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use”, International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123. https://doi.org/10.1504/IJMDA.2017.087624

Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P. and Ray, S. (2021), Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook, Cham: Springer Nature.

Henseler, J., Ringle, C. M. and Sarstedt, M. (2016), “Testing measurement invariance of composites using partial least squares”, International Marketing Review, 33(3), 405-431.

Li, L., Peng, W. and Rheu, M. M. (2024), “Factors predicting intentions of adoption and continued use of Artificial Intelligence chatbots for mental health: examining the role of Utaut model, stigma, privacy concerns, and artificial intelligence hesitancy”, Telemedicine and e-Health, 30(3), 722-730. https://doi.org/10.1089/tmj.2023.0313

Park, G., Chung, J. and Lee, S. (2023), “Human vs. machine-like representation in chatbot mental health counseling: the serial mediation of psychological distance and trust on compliance intention”, Current Psychology, 1-12. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04653-7

Russel, S. J. and Norvig, P. (2016), Artificial Intelligence: A Modern Approach, Third Edition, Upper Saddle River: Pearson Education.

Stein, D. J., Naslund, J. A. and Bantjes, J. (2022), “COVID-19 and the global acceleration of digital psychiatry”, The Lancet Psychiatry, 9(1), 8-9. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(21)00474-0

Topp, C. W., Østergaard, S. D., Søndergaard, S. and Bech, P. (2015), “The WHO-5 Well-Being Index: a systematic review of the literature”, Psychotherapy and Psychosomatics, 84(3), 167-176. https://doi.org/10.1159/000376585

van Bussel, M. J., Odekerken–Schröder, G. J., Ou, C., Swart, R. R. and Jacobs, M. J. (2022), “Analyzing the determinants to accept a virtual assistant and use cases among cancer patients: a mixed methods study”, BMC Health Services Research, 22(1), 890. https://doi.org/10.1186/s12913-022-08189-7

WHO (2020), Mental Health Atlas, Geneva: World Health Organization.

WHO (2022), Mental Health, Geneva: World Health Organization.

Internetes források

Online references

Ipsos (2023), Ipsos Global Health Service Monitor 2023, Elérhető: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-09/Ipsos-Global-Health-Service-Monitor-2023-WEB.pdf (Utolsó letöltés: 2024.12.14.)

Downloads

Megjelent

2025-04-22

Hogyan kell idézni

Bifkovics, B. (2025) „MI által támogatott mentálhigiénés szolgáltatások elfogadása és megítélése ”, Marketing & Menedzsment, 58(Különszám I. EMOK), o. 15–24. doi: 10.15170/MM.2024.58.KSZ.01.02.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.