Az overtourism érzékelt társadalmi és kulturális aspektusai az ázsiai és európai egyetemi hallgatók körében
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.03.03Kulcsszavak:
tömegélmény, overtourism, látogatói élmény, desztináció- és látogatómenedzsmentAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Jelen tanulmány a Z generáció képviselőinek preferenciáit és attitűdjeit vizsgálja az overtourism („túlturizmus”) jelensége kapcsán, ázsiai és magyar egyetemi hallgatók körében.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A vizsgálat „cross-cultural study” jelleggel Tajvanon és Magyarországon került lebonyolításra, ázsiai és európai egyetemi hallatók körében, fókuszcsoportos interjúk keretében. Az interjúkat az ázsiai csoportok körében angolul, a magyar csoportok körében magyarul történtek, összesen 37 interjúalany csoportos megkérdezésével.
A vizsgálat tárgyát képezte, hogy hogyan hat a fiatalokra a tömeg, hogyan viselkednek zsúfolt helyeken és helyzetekben, illetve, ha az utazásaik során megtapasztalták overtourism jelenségét, akkor erre hogyan reagáltak, valamint ez az élmény hogyan befolyásolja a jövőbeni utazási preferenciáikat és döntéseiket.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A vizsgálatból kiderült, hogy a tömeg minden interjúalanyunkat taszítja, még akkor is, ha egyébként a tömeggel kapcsolatban pozitív élmények is előfordulnak, sportesemények, vagy spirituális összejövetelek kapcsán. Különösen az európai hallgatók tapasztalták már utazásaik során a tömeg, és az overtourism jelenségét, a népszerű európai desztinációkban, és volt olyan interjúalany, aki megélte, hogy az overtorurism jelenség olyannyira rombolja a látogatói élményt, hogy nem vágyik vissza a felkeresett desztinációba. Ennek ellenére a fiatalok utazni vágynak, a zsúfoltság, az overtourism jelensége önmagában nem riasztja el őket az utazástól, különösen, ha azt az utazást „egyszer az életben” jellegű élményként élik meg. Látogatóként, utazóként nem tudtak tanácsot adni abban a tekintetben, hogy hogyan lehetne kezelni az overtourism jelenségét, véleményük szerint ebben a desztináció menedzsmentjéért felelős szervezeteknek és intézményeknek van felelőssége.
JAVASLATOK
Bár a kvalitatív kutatás eredményei nem általánosíthatók, de interjúk eredményei arra utalnak, hogy a fiatal turisták oldaláról nem várható önkorlátozás, így a desztinációmenedzsmenteknek szükséges a tömegturizmust jelenleginél hatékonyabban és korszerűbben kezelni különös tekintettel a hosszú távú fenntarthatóságra.