Első szoftverhasználatot segítő megoldások hatékonyságának vizsgálata szemmozgáskövetéssel
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.08Kulcsszavak:
szemmozgáskövetés, első szoftverhasználat, felhasználói élmény, szoftverergonómiaAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány az első szoftverhasználat (user onboarding) fogalmát és folyamatát ismerteti szakirodalmi megalapozottsággal, valamint két különböző onboarding megoldás hatékonyságát vizsgálja empirikus úton a Paint 3D program példáján keresztül.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kutatás 18 fő bevonásával (3 csoportban) került lefolytatásra szemmozgás-követéssel támogatott használhatósági vizsgálat keretein belül. A vizsgálat során mért mutatók (hibák darabszáma, hibák súlyozott gyakorisága, feladatvégrehajtási idő) lehetővé tették a feladatmegoldások számszerűsítését így a különböző onboarding módszerek összehasonlíthatóvá váltak a két csoportban a statisztika eszközeivel is a referenciacsoporthoz képest. Emellett felhasználói vélemények is feltárásra kerültek az alkalmazott onboarding megoldásokkal kapcsolatban egy a használhatósági vizsgálatot követő interjúsorozat keretein belül.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A hipotézisvizsgálatok eredményei alátámasztották, hogy az onboarding módszerek hatékonynak bizonyulnak több mutató mentén is, így érdemes ezeket a megoldásokat alkalmazni szoftvertermékek esetében, többek között a felhasználói élmény növelése és a könnyebb tanulhatóság érdekében. A használhatósági vizsgálatok során használt onboarding megoldások hatására tudatosabb feladatmegoldások születtek, amely vizuálisan is igazolható volt a szemmozgáskövetés módszerének alkalmazása segítségével. Az interjúsorozat keretein belül feltárt felhasználói vélemények pedig rávilágítottak arra, hogy a vizsgált onboarding megoldások nagyban segítették a feladatmegoldást, miközben az általános megítélésük is pozitív. A szoftveres onboarding fogalmának és a folyamatának a bemutatása, valamint a különböző onboarding megoldások hatékonyságának az empirikus vizsgálata még feltérképezetlen terület a szakirodalmakban, így a témakör vizsgálata tudományosan is újszerű.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A megfelelő onboarding kialakítással érdemes foglalkozni a szoftverpiac szereplőinek az értékesíteni kívánt termékeik kapcsán, hiszen azok segíteni tudják az új felhasználókat a termékben rejlő érték növelésében, így azok hozzájárulhatnak a sikeres termékhasználat elsajátításához.
Köszönetnyilvánítás: A kutatás és ez a tanulmány az Új Nemzeti Kiválóság Program keretein belül az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával készült.