Retail concentration in the Hungarian FMCG retail sector between 2010 and 2020
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.03.01Keywords:
retailing, retail concentration, FMCG retailersAbstract
THE AIMS OF THE PAPER
The main objective of the study is to examine the Hungarian FMCG sector in the period 2010-2020, from the perspective of retail sales concentration. As a part of this, the results are the result of secondary data processing after a presentation of the possibilities to measure the concentration and a review of related literature. A related aim is to shed light on the reasons behind changes in concentration.
METHODOLOGY
After a literature review, a secondary data analysis on data from secondary sources (Trade Magazin, Hungarian Central Statistical Office) was carried out. In the course of the analysis, the situation of the Hungarian FMCG sector is examined in terms of sales concentration. As a result of the analyses, the two most typical indicators, the CR indicator and the Herfindahl-Hirschmann index, are presented, as well as the changes in these indicators over the period under study.
MOST IMPORTANT RESULTS
The results show that there were major changes in the Hungarian FMCG sector over the period 2010-2020, with some players increasing their market share, others remaining flat in this respect and a downward trend in the figures. A further finding is that all concentration indicators show a decreasing concentration over the period under review, driven by changes in consumer behaviour and changes in the retail store structure (e.g. the appreciation of convenience stores and the loss of out-of-town chains).
Identifying the reasons behind the declining concentration of sales in the Hungarian FMCG sector is an added value.
RECOMMENDATIONS
Further research directions seem to be the best way to answer the question of how concentration on sales is related to other performance variables describing the sector (e.g. profit, number of employees, number of stores), i.e. how these variables interact, and a broadening of the analytical spectrum over time is also a suggested way forward.
References
Agárdi, I. (2010), Kereskedelmi marketing és menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest https://doi.org/10.1556/9789634540168
Bauer, A. – Agárdi, I. (2000), „Az élelmiszer-kiskereskedelem szerkezeti változásai és kialakult vállalatcsoportok Magyarországon”, Marketing & Menedzsment, 34(3), 8–14.
Dobson, P. W., Waterson, M., & Davies, S. W. (2003), “The patterns and implications of increasing concentration in European food retailing”, Journal of Agricultural Economics, 54(1), 111-125. https://doi.org/10.1111/j.1477-9552.2003.tb00053.x
Dumičić, K., Žmuk, B., & Knežević, B. (2017), “Concentration Level of the Largest World Retailers Based on Various Concentration Measures as Knowledge Needed by Decision Makers”. Theory and Applications in the Knowledge Economy, 288.
Györe, D. – Juhász, A. – Kartali, J. – Kőnig, G. – Kürthy, Gy. – Kürti, A. – Studer, M. (2009), „A hazai élelmiszer-kiskereskedelem struktúrája, különös tekintettel a kistermelők értékesítési lehetőségeire”, Agrárgazdasági Tanulmányok, 2009(2). Agrárgazdasági Kutatóintézet
Hall, M., & Tideman, N. (1967), “Measures of Concentration”, Journal of the American Statistical Association. Mar., 1967, 62 (317) 162-168. https://doi.org/10.1080/01621459.1967.10482897
Hollingsworth, A. (2004), “Increasing retail concentration: Evidence from the UK food retail sector”, British Food Journal, 106(8), 629-638. https://doi.org/10.1108/00070700410553611
Kopcsay, L. (2014), „Az élelmiszer kiskereskedelmi hálózatok megújuló stratégiái Magyarországon, 2014-ben.” In: „Marketing megújulás”: Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai
Papp, I. (szerk.) (2010), Szolgáltatási menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest https://doi.org/10.1556/9789634541615
Pénzes, I. R. (2009), Koncentráció és a piaci szereplők magatartásának összefüggései az FMCG piacon. In: Fenntartható fogyasztás és növekedés határai. Új trendek a kereskedelemben. (Szerk.: Sikos T. Tamás). Selye János Egyetem Kutatóintézete, Gödöllő-Komárom, 2010
Reimers, V., & Clulow, V. (2004), “Retail concentration: a comparison of spatial convenience in shopping strips and shopping centres”, Journal of Retailing and Consumer Services, 11(4) 207-221. https://doi.org/10.1016/S0969-6989(03)00038-9.
Rosenbluth, G. (1955), Measures of concentration. In: Business Concentration and Price Policy. 57-99. Princeton University Press.
Szakály, Z. – Popovics, P. – Szakály, M. – Kontor, E. (2020), „A vásárlói magatartás elemzése az élelmiszer- és üzletválasztást befolyásoló tényezők alapján”, Marketing & Menedzsment, 54(Különszám 2), 7–17. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.KSZ.II.01
Seres, A. (2005), A hazai kereskedelem vállalati koncentrációja. Külgazdaság, 49(9), 71-78.
Seres, A. (2006), Koncentráció a hazai kiskereskedelemben. MTA KTI Műhelytanulmányok. Budapest
Stauder, M. (2010), Az élelmiszer-kereskedelmi rendszer átalakulásának hatása a hazai termelők piaci helyzetére. PhD értekezés, Szent István Egyetem, Gödöllő
Tóth, J. & Zéman, Z. (2017), Az Európai Unió bankrendszerének piaci koncentrációja. Közgazdasági Szemle. LXIV. évf. 2017. július-augusztus. https://doi.org/10.18414/ksz.2017.7-8.852
Hovhannisyan, V. & Bozic, M. (2016), “The effects of retail concentration on retail dairy product prices in the United States”, Journal of Dairy Science, 99(6), 4928-4938. https://doi.org/10.3168/jds.2015-10410
Internetes hivatkozások
Online references
GfK (2021), A diszkont csatorna forradalma. (Utolsó letöltés: 2023.08.16. Forrás: https://www.gfk.com/insights/A-diszkont-csatorna-forradalma)
HVG.hu (2012), Délutántól Auchan-tulajdonban működik hét Cora. (Utolsó letöltés: 2023.08.14. Forrás: https://hvg.hu/kkv/20120427_auchan_cora_du)
Juhász, A., Seres, A., Stauder, M. (2008), A kereskedelem koncentrációja. (Utolsó letöltés: 2023.08.14. https://mek.oszk.hu/11400/11448/11448.pdf)
KSH (2020), Helyzetkép a kiskereskedelemről, 2020. (Utolsó letöltés: 2023.08.15. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/jelkisker/2020/index.html)
KSH (2023a), 2.1.1.2. A kiskereskedelmi üzletek száma üzlettípus szerint, december 31. (Utolsó letöltés: 2023.05.13. Forrás: https://www.ksh.hu/stadat_files/bel/hu/bel0002.html)
KSH (2023b), 2.1.1.6. A kiskereskedelmi forgalom üzlettípusonként [millió forint], (Utolsó letöltés: 2023.05.14. Forrás: https://www.ksh.hu/stadat_files/bel/hu/bel0006.html)
Trade Magazin (2019), A diszkontok a mindennapi bevásárlás helyszínévé váltak. (Utolsó letöltés: 2023.06.21. Forrás: https://trademagazin.hu/hu/a-diszkontok-a-mindennapi-bevasarlas-helyszineve-valtak/)
Trade Magazin (2023), Kereskedelmi toplisták. (Utolsó letöltés: 2023.05.14. Forrás: https://trademagazin.hu/hu/kereskedelmi-toplistak/)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Hungarian Journal of Marketing and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.