Az élelmiszer-kiskereskedelem szerkezeti változásai és kialakult vállalatcsoportok Magyarországon

Szerzők

  • András Bauer BKE Marketing Tanszék
  • Irma Agárdi BKE Marketing Tanszék

Absztrakt

A hazai élelmiszer-kiskereskedelem szétaprózó- dottsága után a kilencvenes évek közepétől kibontakozó éles piaci verseny következtében egyre erősebb koncentráció figyelhető meg. A kilencvenes évek végére a koncentráció nyomán a szektor három vállalatcsoportra - multinacionális üzletláncok, i hazai üzletláncok, független vállalkozások - szakadt, amelyek üzletpolitikájukat tekintve jól elkülöníthetőek.
A cikk célja a hazai élelmiszer-kiskereskedelem főbb fejlődési szakaszainak bemutatása, valamint a j koncentráció szakaszában kialakult vállalatcsoportok jellemzése. Az első részben a bekövetkezett változásokat a fontosabb mutatószámokkal jellemezzük. A második részben a kilencvenes évek tendenciáit négy szakaszra bontjuk, amelyek fontos ál- j lomásai a szerkezeti átalakulásnak. Végül a koncentráció révén kialakult vállalatcsoportokat elemezzük.
A cikk alapvetően a hazai élelmiszerkiskereskedelemmel foglalkozik, azonban meg kell jegyeznünk, hogy a legtöbb élelmiszer-kiskereskedelmi vállalat - eltekintve a szaküzleteket üzemeltető vállalatoktól - más árucsoportokat, napi cikkeket is értékesít. Az elemzés tárgyát a nagyobb arányban élelmiszert forgalmazó vállalatok képezik.

Downloads

Megjelent

2019-12-17

Hogyan kell idézni

Bauer, A. és Agárdi, I. (2019) „Az élelmiszer-kiskereskedelem szerkezeti változásai és kialakult vállalatcsoportok Magyarországon”, Marketing & Menedzsment, 34(3), o. 8–14. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1771 (Elérés: 28 március 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Élelmiszer-kereskedelem