A külföldi tőkebefektetés hatása a magyar vállalatok marketingtevékenységére
Absztrakt
A külföldi tőke szerepével kapcsolatban a gazdasági élet szereplőinek különféle várakozásai voltak az elmúlt években. A makrogazdasági egyensúlyhoz való hozzájárulás mellett talán az egyik legfontosabb kérdés az, hogy a külföldi tőke a nyugati piacokon jól bevált menedzsmentismeretek és képességek átadásával hozzájárul-e a magyar gazdaság versenyképességének javításához. A külföldi tőke mikrogazdasági szerepének a rövid- és hosszú távú következményei is meghatározóak lehetnek, hiszen feltételezhető, hogy - amennyiben a menedzsmentismereteket ténylegesen átadják - eredményesebbek lesznek azok a vállalatok, amelyeket részben vagy teljesen külföldi tőkével hoztak létre, illetve privatizáltak. Hosszú távon a külföldi tőke - az előzőeken túl - kedvező hatást gyakorolhat a piac többi szereplőire is egy fejlettebb üzleti kultúra, kifinomultabb piaci eszközrendszer megjelenítése révén.
Cikkünk a külföldi tőke marketingre kifejtett hatását vizsgálja, különös tekintettel a marketingorientációjára és stratégiájára. Az elemzés egy nemzetközi összehasonlító kutatás hazai empirikus eredményein alapul, amelyet 1996-ban végeztünk a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Marketing Tanszékén, 589 hazai vállalat körében. A kutatás az Európai Unió által finanszírozott ACE program keretében valósulhatott meg.